گروه بین‌الملل- وال استریت در انتظار گزارش اشتغال و از طرفی جلسه بانک مرکزی برای تعیین نرخ بهره روز سه‌شنبه را با تنزل در شاخص به پایان برند.

به گزارش رویتر از نیویورک سرمایه‌گذاران وال استریت با اینکه وعده بن برنانکی را برای کاهش نرخ بهره از اول هفته با خود داشتند اما شرایط و از طرفی اخبار اقتصادی به آنها انگیزه‌ای برای فعالیت و سود و استفاده از فرصت کاهش نرخ بهره نداده است. به طور طبیعیت دسامبر ماه رونق بازار است و با اینکه یک هفته از آغاز این ماه گذشته است هنوز اخبار ناامیدکننده به ویژه از کمپانی‌های مالی و اعتباری ونیز بخش مسکن به سرمایه‌گذاران اجازه نفس کشیدن را نداده است. مهم‌تر از همه آنکه مقامات و مسوولان اقتصادی دیگر به کسادی اقتصادی در ایالات متحده اعتراف کرده‌اند و احتمال می‌دهنده که این کسادی وضع بازار مسکن را خراب‌تر از آنچه هست بکند. وضعیت ناامیدکننده بازار در روزهای اخیر گمانه‌زنی درباره تنزل سود کمپانی‌ها در سه ماه پایان سال را نیز تقویت کرده است. این در حالی است که اقتصاددانان به بنا به عادت سنتی بازار انتظار ۱۰درصد رشد در درآمدها را در سه ماه چهارم سال پیش‌بینی کرده بودند. تحلیلگران می‌گویند، این یک موقعیت بد برای بازارها است.

از طرف دیگر گمانه‌زنی‌های موجود درباره سیاست و تصمیم بانک مرکزی در مورد نرخ بهره عنوان خوش‌بینانه نیست. عده‌ای از تحلیلگران معتقدند کاهش ۲۵/۰درصدی نرخ بهره از سوی بانک مرکزی چاره‌ساز کسادی که در حال حاضر گریبانگیر اقتصاد شده است، نمی‌شود. این درحالی است که بازار نیاز به انگیزه سریع و قوی برای جنب‌وجوش و استفاده از آخرین ماه فصل سرد است.

شاخص سهام داوجونز ۶۶واحد یا ۴۹/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۲۴۹ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۰واحد یا ۶۵/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۶۳ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۷واحد یا ۶۶/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۶۲۰ رسید. این دومین روز پیاپی تنزل وال‌استریت در هفته جاری بود حال آنکه انتظار می‌رفت، نوید کاهش نرخ بهره اندکی روحیه به بازار در این هفته بدهد.

بزرگ‌ترین بازندگان روز سه‌شنبه در نیویورک مطابق معمول کمپانی‌های مالی و اعتباری بودند. آمار و ارقام حاکی از تنزل ۲۵ تا ۳۰درصدی ارزش سهام این موسسات است که از ۱۹۹۰ تاکنون بی‌سابقه است. کمپانی‌های اتومبیل‌سازی هم به دنبال انتشار گزارش جنرال موتورز از میزان تولید و فروش که کاهش نشان می‌دهد هم ضرر کردند.

در ژاپن بازار سهام توکیو صبح روز چهارشنبه را تحت‌تاثیر ضرر وال استریت با تنزل آغاز کرد اما در ادامه روز کاهش ارزش ین در مقابل دلار امید و انگیزه را به بازار بازگرداند و بازار توانست نه تنها ضرر صبح را جبران کند، بلکه اندکی هم ترقی نماید. روز چهارشنبه شاخص سهام نیکی ۱۲۹واحد یا ۸۳/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۵۶۰۹ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۱واحد یا ۷۳/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۵۲۷ رسید. کاهش ارزش ین در نیویورک باعث شد تا سرمایه‌گذاران ژاپنی بعدازظهر روز چهارشنبه تمایلی به خرید سهامی بکنند که صبح فروخته بودند.

بنابراین ارزش سهام کمپانی‌های صادرکننده اندکی تقویت شد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ین تقویت اما در مقابل یورو تنزل یافت. علاوه بر این احتمال زیادی وجود دارد که تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده در هفته آینده بتواند تاثیر زیادی بر تنزل ارزش دلار داشته باشد. روز چهارشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۰۴/۱۱۰ین معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز سه‌شنبه در آمریکا که هر دلار به ازای ۲۴/۱۱۰ین معامله شده بود، ارزش دلار اندکی افزایش نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۷۶۲/۱دلار بود. روز سه‌شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۶۷۷/۱دلار معامله شد.

نگرانی‌های وال استریت بر بازارهای اروپا هم سایه انداخته است. روز سه‌شنبه شاخص FTSE لندن ۱۲/۱درصد از دست داد. تنزل هزینه مصرف‌کنندگان در ماه نوامبر از دلایل ضرر بازار سهام لندن بود. در آلمان واکس ۳۶/۰درصد از دست داد و CAC-۴۰ فرانسه هم ۴۶/۱درصد ضرر کرد.