حفظ سقف عرضه اوپک تا پایان نیمه اول 2008

گروه بین‌الملل- سرانجام عربستان سعودی موضع خود را به طور شفاف در مورد تولید اوپک اعلام کرد. علی ابراهیم النعیمی، وزیر نفت عربستان دقایقی پیش از ورود به اجلاس ۱۴۶ اوپک در جمع خبرنگاران گفت: میزان عرضه نفت برای بازارهای جهان کافی است و بازارها از نفت کافی برخوردار هستند. وزیر نفت عربستان سعودی در ادامه افزود: هیچ دلیلی برای توجیه کاهش یا افزایش عرضه و تولید اوپک وجود ندارد. بازارها از نفت کافی برخوردار هستند. با این وجود در آستانه اجلاس یک‌صد و چهل و ششم اوپک ایالات‌متحده و سازمان بین‌المللی انرژی بار دیگر از اوپک درخواست کردند که سقف عرضه خود را بالاتر ببرد. آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اوپک درخواست کرد که به منظور ایجاد مازاد تولید کافی در بازار نفت تولید خود را بالا ببرد. هم‌اکنون سقف تولید اوپک برای ۱۰ کشوری که به نظام سهمیه‌بندی پایبند هستند ۵/۲۷میلیون بشکه در روز است. سه عضو دیگر اوپک خارج از نظام سهمیه‌بندی هستند و اجازه دارند هرقدر که می‌توانند نفت تولید و عرضه کنند.

عربستان بزرگ‌ترین شریک استراتژیک نفت ایالات‌متحده است و برخی تحلیل‌گران عقیده داشتند که ممکن است عربستان با وجود نظر منفی نسبت به افزایش تولید، با خواسته متحد استراتژیک نفتی خود موافقت کند. در این صورت است که قطعا تولید افزایش خواهد یافت.

اما اخبار رسیده از ابوظبی حاکی از آن است که فضای حاکم بر اجلاس ۱۴۶ اوپک به سود حفظ سقف تولید کنونی است. خبرگزاری آسوشیتدپرس از ابوظبی گزارش داد که اکثر وزرای نفت عضو اوپک با افزایش تولید مخالفت کرده‌اند. غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران با بیان اینکه شرایط بازار نفت به گونه‌ای است که عرضه و تقاضا در تعادل هستند، گفت: نیازی به افزایش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت نیست. اودین اجومو، وزیر نفت نیجریه نیز پیش از شروع اجلاس در جمع خبرنگاران تاکید کرد: هر دو گزینه افزایش تولید یا حفظ سقف تولید کنونی روی میز وزرای نفت اوپک قرار دارد، اما به عقیده من، گزینه دوم مناسب‌تر است.

در این میان‌، گمانه‌زنی‌ها از اطراف اجلاس در بسته اوپک این است که کشورهای صادرکننده نفت سقف تولید کنونی را که ۵/۲۷میلیون بشکه است، حفظ خواهند کرد. این میزان تولید روزانه تا پایان نیمه اول سال آینده میلادی ادامه خواهد یافت و پس از آن اوپک نسبت به افزایش یا پیگیری روند کنونی تصمیم خواهد گرفت.

با این حال، رافائل رامیرز از احتمال برگزار یک نشست فوق‌العاده در ماه ژانویه خبر داد. به گفته وزیر نفت ونزوئلا، از دید اوپک عرضه نفت کافی است ولی برای اطمینان از تداوم عرضه در فصل سرد احتمال دارد اجلاس فوق‌العاده اوپک در ژانویه برگزار شود.

در همین حال، عبدا... سالم البدری، دبیر کل اوپک از افزایش ۳/۱میلیون بشکه‌ای تقاضا در سال آینده خبر می‌دهد. به عقیده تحلیل‌گران، دبیرکل اوپک قصد دارد اجلاس فوق‌العاده ماه ژانویه را برگزار کرده و نظر مساعد اعضا را برای افزایش عرضه جلب کند.