گروه بین‌الملل- بر اساس گزارش روزنامه تایمز انگلیس، واحدهای نظامی این کشور برای کمک به سربازان فرانسوی در مالی به حال آماده‌باش درآمدند. به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، نخست‌‌وزیر انگلیس، اعلام کرد که باید از استقرار پایگاه تروریستی در نزدیکی اروپا جلوگیری کرد. گرچه وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده است که موضع رسمی این کشور عدم اعزام نیروهای زمینی به مالی است، اما به گزارش رسانه‌های انگلیسی، دولت این کشور خود را آماده کمک به فرانسه می‌کند.

فرانسه در حال حاضر با اعزام ۲۱۵۰ سرباز به مالی درگیر نبردهای سنگینی علیه شورشیان تندرو در این کشور شده است. به نوشته روزنامه تایمز، دولت انگلیس آماده است که در نبردهای مالی به فرانسه یاری رساند.

بر اساس گزارش این روزنامه، به غیر از نیروی هوایی و دریایی انگلیس، واحدهای زمینی این کشور نیز به حال آماده‌باش درآمده‌اند تا در صورت درخواست فرانسه، به کمک سربازان این کشور بشتابند.

به گزارش دویچه وله، انگلیس همچون آلمان تاکنون کمک‌های لجستیکی در اختیار ارتش فرانسه و مالی نهاده و سرگرم بررسی اعزام مربیان نظامی به مالی است.

دیوید کامرون پیش‌تر در پی حملات تروریست‌ها در مالی و الجزایر آمادگی دولت خود را برای کمک به کشورهای آفریقایی اعلام کرده بود. کامرون بار دیگر در روز دوشنبه در پارلمان انگلیس گفت: «از ایجاد پایگاه‌های تروریستی در نزدیکی دروازه‌های اروپا باید جلوگیری کرد.» کامرون ضمن هشدار درمورد تحرکات گروه‌های تروریستی در آفریقا تاکید کرد که انگلیس آماده است «با کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم همکاری کند.»

در جدیدترین تحول مربوط به مالی، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد نیروهای این کشور به همراه ارتش مالی، توانستند دو شهر کلیدی دیابالی و دونتزا را از دست شورشیان خارج کنند.

یکی از شاهدان عینی در دیابالی می‌گوید که شهر از این برخوردها به شدت آسیب دیده است. او از اتومبیل‌های نیمه سوخته گزارش می‌کند و از ترکش‌هایی که در گوشه و کنار شهر به زمین برخورد کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه و منابع خبری دولت مالی گزارش کرده‌اند حالت فوق‌العاده در این کشور تا سه ماه دیگر تمدید شده است. روز یازدهم ژانویه دولت مالی در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده بود.

از سوی دیگر مصر اقدامات فرانسه را محکوم کرده است.

محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، در یک نشست اقتصادی که در عربستان سعودی برگزار شد ، تاکید کرد این مداخله می‌تواند «کانون بحرانی جدید» بوجود آورد که سبب جدایی بیشتر میان کشورهای عربی شمال آفریقا و همسایگان جنوبی آنان شود. مرسی با اشاره به حادثه گروگانگیری اخیر در تاسیسات گازی الجزایر گفت که مصر از تلاش‌های الجزایر برای مقابله با تروریست‌ها و برقراری ثبات در منطقه پشتیبانی می‌کند.

گروهی که مسوولیت حمله به تاسیسات گازی الجزایر را بر عهده گرفته است، اعلام کرد به هر کشوری که از مداخله نظامی فرانسه در مالی پشتیبانی کند، ضربه خواهد زد.

سازمان‌دهندگان گروگانگیری در الجزایر به کشورهای شرکت کننده در جنگ مالی به ویژه فرانسه هشدار دادند که حملات خود را علیه منافع آنها گسترش می‌دهند. به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، حسن ولد خلیل، سخنگوی گروه شورشی «الموقعون بالدم» (امضاکنندگان با خون) در مالی که یک گروه وابسته به القاعده است و ریاست آن را مختار بلمختار بر عهده دارد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «فرانسه، اروپا و یهودیان صهیونیست بهای حملاتشان علیه برادران ما در شمال مالی را می‌پردازند، ولی باید بگویم نه فقط این کشورها بلکه شرکای آنها نیز بهای این حملات را خواهند پرداخت.» او در ادامه تاکید کرد حملات جدیدی به ویژه علیه فرانسه در راه است.

ولد خلیل با اشاره به حمله اخیر این گروه به تاسیسات گازی ان امیناس در الجزایر گفت: «این عملیات حدود ۹۰ درصد موفقیت آمیز بود، زیرا ما توانستیم تنها با ۴۰ مبارز مرکزی استراتژیک را که به وسیله ۸۰۰ نظامی محافظت می‌شد تحت کنترل درآوریم.»

سخنگوی گروه الموقعون بالدم همچنین گفت: «فرانسه باید بداند که ده‌ها تن امثال «محمد مراح»، که در مارس ۲۰۱۲ به ضرب گلوله پلیس فرانسه کشته شدند و نیز «خالد قلقال»، اجرا کننده یکی از حملات افراط‌گرایان در فرانسه در دهه نود، وجود دارند و عملیات ان امیناس آغاز و شروع حملات علیه فرانسه بود.» فرانسوی‌ها دلیل دخالتشان در رویدادهای مالی را این طور توضیح می‌دهند که از نظر آنها شورشیانی که در شمال این کشور هستند به سمت جنوب روان شده‌اند تا این کشور را به «کشوری تروریستی» بدل کنند.