«پنتاگون» در تعلیق

عکس: AFP

جمهوری‌خواهان سنای ایالات‌متحده مانع برگزاری جلسه رای اعتماد به هم‌حزبی خود؛

چاک هیگل نامزد پیشنهادی رییس‌جمهوری دموکرات آمریکا برای تصدی وزارت دفاع شدند. در واکنش به این موضوع جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید این اقدام جمهوری‌خواهان را محکوم کرد و گفت که سناتورهای جمهوری‌خواه ژست سیاسی‌شان را به امنیت ملی آمریکا ترجیح می‌دهند. کارنی افزود: «این وقت هدر دادن بی‌عقوبت نخواهد بود. وقت آن رسیده‌است که دست‌کم برای حفظ منافع ملی از سیاست بازی درباره وزارت دفاع -پنتاگون- دست بکشیم و قید تاخیر و تعلل را بزنیم.» لئون پانه‌تا وزیر دفاعی که دوران تصدی‌گری‌اش به پایان رسیده تا زمانی که نامزد جدید تایید شود بر سرکار خواهد ماند هیگل؛ زیر تیغ جمهوری‌خواهان

احسان ابطحی

نامزد جمهوری‌خواهی که از سوی اوبامای دموکرات برای تصدی وزارت دفاع آمریکا معرفی شده‌ با مخالفت شدید هم‌حزبی‌هایش روبه‌رو شده است

جمهوری‌خواهان سنای ایالات‌متحده مانع برگزاری جلسه رای اعتماد به هم‌حزبی خود؛ چاک هیگل نامزد پیشنهادی رییس‌جمهوری دموکرات آمریکا برای تصدی وزارت دفاع شدند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، برخی سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی می‌گویند هنوز پرسش‌های بی‌جواب زیادی باقیمانده که هیگل باید پیش از برگزاری این جلسه به آنها پاسخ گوید.

با این وجود جمهوری‌خواهان موافقت کرده‌اند دو هفته دیگر جلسه دیگری برای رای‌گیری درباره سرنوشت هیگل برگزار شود.

حامیان هیگل می‌گویند نباید ارتش آمریکا، آن هم زمانی که سربازان کشور هنوز در افغانستان حضور دارند و کره شمالی دست به آزمایش هسته‌ای دیگری زده‌است بدون مدیر بماند.

لئون پانه‌تا وزیر دفاعی که دوران تصدی‌گری‌اش به پایان رسیده تا زمانی که نامزد جدید تایید شود بر سرکار خواهد ماند.

در واکنش به این موضوع جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید این اقدام جمهوری‌خواهان را محکوم کرد و گفت که سناتورهای جمهوری‌خواه ژست سیاسی‌شان را به امنیت ملی آمریکا ترجیح می‌دهند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد که «اکثریت سناتورهای آمریکایی با تایید نامزدی هیگل موافقند و کار جمهوری‌خواهان هم نقض خواسته این اکثریت و هم بر ضد امنیت ملی کشور بوده‌است.»

کارنی افزود: «این وقت هدر دادن بی‌عقوبت نخواهد بود. وقت آن رسیده‌است که دست‌کم برای حفظ منافع ملی از سیاست بازی درباره وزارت دفاع -پنتاگون- دست بکشیم و قید تاخیر و تعلل را بزنیم.»

با این همه، جمهوری‌خواهان که موافقت کرده‌اند بعد از تعطیلی ۱۰ روزه کنگره، جلسه رای‌گیری را دوباره برگزار کنند، گفته‌اند برای بررسی پرسش‌های باقیمانده نیاز به زمان دارد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در همین‌باره گفت که کماکان از جلسه رای اعتماد به عنوان ابزاری برای به دست‌آوردن اطلاعات بیشتر درباره حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی استفاده خواهد کرد. این در شرایطی است که هیگل هنگام این حمله یک شهروند عادی بود و عضو کنگره هم نبود.

گراهام در ادامه اضافه کرد: «به نظر می‌رسد کسی چندان به مسوول دانستن رییس‌جمهوری به دلیل نقض امنیت ملی آمریکا و کشته شدن سفیر کشور در حین خدمت علاقه‌ای ندارد.»

گراهام ادامه داد: «بحث بر سر رای اعتماد به هیگل تمام نشده‌است و مباحثات جدی نبوده‌اند. ما اطلاعات لازم را نداریم و من با اینکه پیش از دریافت جواب‌های لازم درباره عملکرد رییس‌جمهوری درباره بنغازی فردی را به زور تایید کنیم مخالفت می‌کنم.»

در واقعه بنغازی که روز ۱۱ سپتامبر سال گذشته میلادی و دقیقا ۱۱ سال پس از حملات مشهور شبکه تروریستی القاعده به برج‌های دوقلو در نیویورک و ساختمان پنتاگون در واشنگتن انجام شد، چهار نفر از جمله «جی. کریستوفر استیونز»، سفیر ایالات‌متحده در لیبی کشته‌شدند. در ابتدا گمانه‌زنی‌هایی درباره کشته‌شدن این افراد به دست مسلمانان خشمگینی که از انتشار فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) به نام «معصومیت مسلمانان» به خیابان‌ها ریخته‌بودند، منتشر شد تاجایی که سوزان رایس، سفیر ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد این موضوع را تایید کرد. اما بعد‌ها مشخص شد که این حمله به دست شبه‌نظامیان افراط‌گرای نزدیک به القاعده انجام شده‌است.

این مساله باعث شد تا سوزان رایس، نامزد اصلی اوباما برای به سمت وزارت خارجه آمریکا از به دست آوردن این سمت انصراف دهد و رییس‌جمهوری آمریکا سناتور جان کری را به جای او معرفی کند. کری که به مدت چهار سال، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بود و از سال ۱۹۸۵ به عنوان نماینده ایالت ماساچوست در این مجلس عضویت داشت پس از گرفتن رای اعتماد از سنا اکنون سمت وزارت خارجه را در اختیار دارد.

این در شرایطی است که جمهوری‌خواهان دولت اوباما را متهم می‌کنند که در زمان وقوع حملات بنغازی بیش از اندازه بر نقش انتشار ویدئوی موهن به مقدسات مسلمانان در این ماجرا تاکید کرد‌ه‌است. این انتقاد‌ها تا جایی پیش رفت که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا شخصا مسوولیت این حملات را پذیرفت. حتی جریان اصلی رسانه‌ای در آمریکا هم به دلیل نحوه اطلاع رسانی درباره این حملات مورد انتقاد شدید قرار گرفت. سیاستمداران آمریکایی از هر دو طیف سیاسی در ایالات‌متحده هم به شدت به دلیل جهت‌گیری و تعصب در نحوه برخورد با این حادثه و تفسیر آن مورد انتقاد شدید قرار گرفتند.

اقدام جمهوری‌خواهان در به تعویق انداختن برگزاری جلسه رای اعتماد به هیگل در شرایطی انجام می‌شود که کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا روز سه‌شنبه با اکثریت ۱۴ رای موافق در برابر ۱۱رای مخالف به هیگل رای موافق داده‌بود. همزمان برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه از هیگل به دلیل مخالفت با گسترش تحریم‌ها علیه ایران و سخنانش درباره نفوذ اسرائیل در سیاست‌گذاری آمریکا به شدت انتقاد کرده‌اند.

این ۱۱ رای منفی همراه با یک رای ممتنع، نشان می‌داد که هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه هیگل تقریبا یکپارچه علیه او رای داده‌اند.

دموکرات‌ها در سنای آمریکا دارای ۵۵ کرسی هستند و هیگل برای به دست آوردن این سمت دست‌کم به رای ۶۰ نفر از ۱۰۰ سناتور آمریکایی‌ نیاز دارد. به این ترتیب، دموکرات‌ها باید دستکم رای موافق پنج سناتور جمهوری‌خواه را جلب کنند. اما با توجه به مخالفت‌های جدی جمهوری‌خواهان، جلب همین ۵ رای هم کاری بس دشوار به نظر می‌رسد.

علاوه بر سخنگوی کاخ سفید هری رید، رهبر اکثریت دموکرات در کنگره آمریکا، از اقدام جمهوری‌خواهان انتقاد کرده‌ و آن را مانوری برای حذف هیگل دانسته‌اند. سیاست هیگل که از کهنه سربازان جنگ ویتنام به شمار می‌رود، همانند اوباما به دیپلماسی و گفت‌وگو متکی است. او برخورد نظامی را به عنوان آخرین راهکار در کشمکش‌های سیاسی در نظر می‌گیرد.

هیگل در گذشته با حمله نظامی به ایران به دلیل ادامه برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز این کشور و همچنین نسبت به تحریم علیه تهران موضعی خویشتن‌دارانه اتخاذ کرده‌‌است. این مواضع موجب انتقاد و خشم رژیم صهیونیستی شده‌بود.

سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا، جان مک‌کین در همین‌باره گفته‌است که او نسبت به مواضع هیگل درباره طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با امنیت ملی آمریکا «ملاحظات جدی» دارد که در جلسه بررسی صلاحیت او در سنا مطرح خواهد کرد. هیگل البته این مواضع را پس از کاندیداتوری برای مقام وزارت دفاع، تغییر داد و مدعی شد که ایران تهدیدی جدی است. یکی دیگر از دلایل نارضایتی جمهوری‌خواهان از هیگل، آن است که او میزان دارایی‌های خود را طبق الزامات قانونی اعلام نمی‌کند.

در سال ۲۰۰۸ کتابی به قلم یک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا منتشر شد که در آن از قول هیگل نقل شده ‌بود: «لابی یهودی بسیاری را در اینجا (کنگره آمریکا) مرعوب کرده‌است. من یک سناتور ایالات‌متحده هستم نه یک سناتور اسرائیل.» هیگل اما اخیرا استفاده از عبارت لابی یهودی را اشتباه دانست گفت که بهتر بود از عبارت لابی اسرائیل استفاده می‌کرد.

سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا، ضمن انتقاد از سیاست انسدادی جمهوری‌خواهان، چنین روشی را در تاریخ آمریکا بی‌سابقه خواند. او تاکید کرد که هیچگاه در تاریخ آمریکا لازم نبوده‌است که یک وزیر دفاع با اکثریت ۶۰ رای انتخاب شود.

جمهوری‌خواهان سنا همچنین هیگل را متهم می‌کنند ‌که متن سخنرانی‌های خود در پنج سال گذشته را منتشر نکرده‌است. آنها گفته‌اند جلوی هرگونه رای‌گیری در سنا پیرامون هیگل را تا روشن شدن این اطلاعات خواهند گرفت.

چاک هیگل که بر خلاف اوباما یک جمهوری‌خواه است، ۶۶ سال سن دارد و از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ نمایندگی ایالت نبراسکا را در مجلس سنا بر عهده داشته‌است.

اگر هیگل از سنا رای اعتماد بگیرد، نخستین سرباز حاضر در جنگ ویتنام خواهد بود که وزیر دفاع آمریکا می‌شود. پیش از این، سنای آمریکا به کار گمارده شدن جان برنان به سمت رییس سیا را نیز منوط به پاسخ برخی پرسش‌ها کرده بود. برخی سناتورهای جمهوری‌خواه از برنان خواسته‌ بودند اطلاعات لازم در مورد ماموریت هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در کشورهای خارجی و حملات مخفیانه آنها را به سنا ارائه کند.