جنبش حماس آتش‌بس با اسرائیل را پذیرفت

گروه بین‌الملل- سرانجام نمایندگان جنبش حماس به عنوان بزرگ‌ترین گروه درگیر با اسرائیل و دولت این رژیم به توافق آتش بس دست پیدا کردند. توافقی که امیدها را برای خروج نوار غزه از بحران و فاجعه انسانی افزایش داده است. به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، این توافقنامه از صبح امروز آغاز شده است. این توافقنامه موضوعاتی همچون توقف مبادله آتش و حملات دو جانبه و همچنین پایان دادن به تحریم و محاصره اقتصادی نوار غزه را در برمی‌گیرد. همچنین دولت اسرائیل در جریان این توافقنامه متعهد شده است که گذرگاه‌های مرزی بین غزه و نقاط دیگر را بازگشایی کند. گذرگاه رفح بین مصر و فلسطین یکی از استراتژیک‌ترین این مرزها است. در همین حال یکی از مقامات حماس به بی‌بی‌سی گفت که بازگشایی گذرگاه‌های مرزی از جمله گذرگاه رفح فاز دوم اجرایی شدن این قرارداد آتش‌بس است و مذاکرات آن در هفته آینده در قاهره؛ پایتخت مصر برگزار خواهد شد.

خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس با تایید پذیرش آتش‌بس با اسرائیل گفت: آتش‌بس برای نجات جان یک‌و‌نیم‌میلیون فلسطینی بود و البته هرگونه نقض آن از سوی اسرائیل بدون پاسخ نخواهد ماند. خالد مشعل که در امارات‌متحده عربی به سر می‌برد، افزود: آتش‌بس دائم هم برای فلسطینی‌ها که از تحریم اسرائیل رنج می‌برد و هم برای اسرائیلی‌ها اگر به آن متعهد باشند، سودمند خواهد بود. ما ملتی هستیم که مشکلات زیادی داریم اما دشمن و جنگ هرگز نمی‌تواند ما را تضعیف کند.در همین حال خبرگزاری فرانسه نیز روز گذشته گزارش داد که دولت اسرائیل نیز آتش‌بس را پذیرفته است. عاموس گلعا از اعضای وزارت جنگ اسرائیل در این رابطه گفت: در مذاکرات قاهره درباره توقف کامل درگیری‌ها توافقاتی شد و هرگونه درگیری جدید در نوار غزه نقض این تفاهمات به شمار می‌آید. این مذاکره‌کننده همچنین از آغاز مذاکرات مربوط به مبادله اسرا بین اسرائیل و فلسطین با میانجیگری مصر در آینده نزدیک خبر داد.

در همین حال جنبش حماس اعلام کرد که این آتش‌بس شش ماهه موضوع سلاح حماس را دربر نخواهد گرفت و جنبش مقاومت حماس اسلحه خود را بر زمین نخواهد گذاشت.