گروه بین‌الملل- زلزله استان سی‌چوان چین اکنون به یک فاجعه انسانی تبدیل شده است. خبرگزاری فرانسه دیروز گزارش داد که تعداد قربانیان این زلزله از مرز ۵۵هزار نفر عبور کرده است. بنابراین گزارش ۵۵هزار و ۲۳۹جسد تا ظهر دیروز از زیر آوار بیرون کشیده شد. همچنین برآورد می‌شود که ۲۵هزار نفر دیگر نیز هنوز از زیر آوار بیرون کشیده نشده باشند.با گذشت یازده روز از زلزله ۹/۷ریشتری در استان سی‌چوان چین همچنان عملیات یافتن اجساد به کندی پیش می‌رود. بارش باران و وزش باد موجب شده است تا عملیات نتواند به سرعت جلو برد. در همین حال یک مقام صلیب سرخ حاضر در چین به خبرگزاری فرانسه گفت: احتمال اینکه کسی در زیر آوار زنده مانده باشد پس از این همه روز، بسیار کم است و امدادگران تلاش خود را روی یافتن جسدها متمرکز کرده‌اند. در همین حال کاهش تکاپوی سگ‌های امداد نیز نشان می‌دهد که موجود زنده‌ای در زیر آوارها باقی نمانده است.

نخست‌وزیر چین، ون جیابائو، در دومین سفر خود به منطقه سی‌چوان گفت: عملیات امداد و اسکان تا آخرین نفر با قدرت پیگیری می‌شود و پس از آن با سرعت عملیات بازسازی منطقه آغاز خواهد شد. دولت چین نگران آن است تا این زلزله آثار مخربی روی برگزاری بازی‌های المپیک پکن داشته باشد.

دولت چین همچنین دستور بازگشایی مدارس این منطقه را صادر کرده است اما خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که دانش‌آموزان و معلمان آمادگی حاضر شدن در کلاس‌ها را ندارند.