گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار نزدیک شد. زیرا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا تقاضا برای نفت را افزایش خواهد داد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه فوریه ۲۳ سنت رشد کرد و به ۷۶/۹۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با ۸۶ سنت افزایش در رقم ۵۳/۹۹ دلار ثابت شد.

اما دیروز در لندن، نفت خام برنت ۴ سنت افت کرد و بشکه‌ای ۸۵/۱۰۷ دلار معامله شد.

به دلیل نشانه‌های احیای کند اما پایدار اقتصاد آمریکا قیمت نفت نسبت به رقم کمتر از ۹۳ دلار در هفته گذشته، رشد کرده است. دولت آمریکا اعلام کرد تعداد افرادی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند طی هفته گذشته به کمترین سطح از آوریل سال ۲۰۰۸ تاکنون کاهش یافته است. این سومین کاهش متوالی هفتگی تعداد درخواست‌ها به شمار می‌رود. مرکز کنفرانس برد نیز گزارش داد در ماه گذشته شاخص این مرکز از فعالیت‌های آتی اقتصادی افزایش یافته است.

مرکز مشاوره انرژی اسکورک در گزارشی عنوان کرد: «به نظر می‌رسد قیمت‌ها در بازار نفت رو به افزایش است. همه خبرهای خوش اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرند و خبرهای بد نادیده گرفته می‌شوند. به نظر می‌رسد قیمت نفت سال ۲۰۱۱ را کمتر از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار به پایان نخواهد رساند.»

این در شرایطی است که حجم معاملات در هفته جاری اندک خواهد بود زیرا بسیاری از معامله‌گران در تعطیلات کریسمس به سر می‌برند. بازارهای جهانی نفت روز دوشنبه به مناسبت کریسمس بسته خواهند بود.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت گاز طبیعی به ۱۴/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید و بنزین گالنی ۶۴/۲ دلار معامله شد.