آمار تلفات ناآرامی‌های یمن از ۵۰ نفر گذشت

صحنه‌ای از خشونت‌های دولت یمن علیه مردم این کشور

گروه بین‌الملل- بعد از تظاهرات خشونت‌بار روز یکشنبه، رهبران معترضان از مردم خواستند که روز بعد هم به اعتراض‌ها ادامه دهند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، فعالان می‌گویند که نیروهای امنیتی در یمن بیش از ۵۰ نفر را طی دو روز خشونت‌ علیه تظاهرات‌کنندگان ضددولتی، کشته‌اند که این خونین‌ترین درگیری‌ها طی چند ماه گذشته توصیف می‌شود. شاهدان در صنعا، پایتخت، می‌گویند تک‌تیراندازان از روی بام‌ خانه‌ها به سوی اردوگاه تظاهرات‌کنندگان، شلیک کردند که باعث مرگ رهگذران از جمله یک کودک شد. همچنین گزارش شده‌است که نیروهای دولتی، سربازان هوادار تظاهرات‌کنندگان را نیز هدف تیراندازی قرار دادند. مخالفان علی عبدالله صالح قول داده‌اند تا زمانی که صالح از حکومت کنار نرود، به تظاهرات خود ادامه دهند. اکنون چندین ماه است که هزاران نفر از مخالفان صالح، که در حال حاضر در عربستان سعودی به سر می‌برد، در اعتراض به ریاست جمهوری او و با هدف برکناری‌اش، دست به تظاهرات گسترده‌ای در صنعا زده‌اند. مخالفان معتقدند که دولت عمدا خشونت‌ها را سازمان می‌دهد تا هر گونه شانس توافق را از میان ببرد. اما یکی از وزرای دولت یمن در مصاحبه با بی‌بی‌سی این مساله را که نیروهای دولتی به سوی تظاهرات‌کنندگان آرام، آتش گشوده‌اند، قویا تکذیب کرد و گفت که درگیری‌ها توسط یک گروه مسلح هوادار القاعده آغاز شد. به گفته این مقام یمنی، این گروه برخلاف سایر معترضان خواهان پیدا کردن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به اختلافات نیست. آمریکا و اتحادیه اروپا از جمله اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل بودند که روز دوشنبه طی ملاقاتی در ژنو دولت یمن را به عدم خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان ترغیب کردند. همزمان با تشدید خشونت‌ها، فرستادگان سازمان ملل و شورای همکاری خلیج فارس وارد یمن شدند تا برای به جریان انداختن روند انتقال قدرت توسط صالح بکوشند. علی عبدالله صالح، در ماه ژوئن، یعنی حدود سه ماه پیش، در جریان انفجاری که کاخ ریاست جمهوری روی داد، زخمی شد و برای مداوا به عربستان سعودی رفت. او همچنان در آن کشور است. روز یکشنبه، در جریان راه‌پیمایی تظاهرات‌کنندگان به سمت کاخ ریاست جمهوری، ۲۶ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. این یکی از خونبار‌ترین روزها در جریان تظاهرات در چند ماه گذشته بوده است. اما رهبران مخالفان روز دوشنبه نیز از مردم دعوت کردند که به تظاهراتشان ادامه دهند. در تظاهرات این روز حداقل ۲۷ نفر در آتش نیروهای امنیتی به سوی غیرنظامیان کشته شدند. بر اساس گزارش‌ها، کمی پس از آن که رهبران تظاهرات با استفاده از بلندگوهای خود مردم را به شرکت در اعتراض‌ها دعوت کردند، تک تیراندازان به سمت اردوگاهی که تظاهرکنندگان برپا کرده‌اند، تیراندازی کردند. در نتیجه این تیراندازی‌ها چند نفر از جمله یک پسر بچه بدون آن که در تظاهرات شرکت داشته باشند، کشته شدند. پدر این پسربچه به خبرگزاری رویترز گفت: «من از ماشین پیاده شدم تا کمی مواد غذایی بخرم؛ بچه‌ها را گذاشتم در ماشین بمانند. بعد صدای فریاد پسر بزرگترم را شنیدم. یک تیر درست به وسط سر پسر کوچکم خورده بود.»

در عین حال، آکس‌فام، یک سازمان خیریه که مقرش در بریتانیاست، هشدار داده است که یمن در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد و با کمبود مواد غذایی روبه‌رو است. آکس‌فام هشدار داده‌است که ۷ و نیم میلیون نفر یمنی - یک سوم جمعیت کشور - گرسنه هستند و از جامعه بین‌المللی خواسته است که کمک‌های خود را به یمن افزایش دهند.

این در حالی است که از ساعات اولیه بامداد دیروز، محل تجمع مخالفان علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، در میدان تغییر صنعا، پایتخت، هدف اسلحه نیمه سنگین از جمله نارنجک‌انداز و مسلسل قرار گرفته و تا ظهر دیروز دست کم دو کشته برجای گذاشته است.

همزمان با افزایش تنش در یمن، فشار خارجی به خصوص از سوی کشورهای غربی و شورای همکاری خلیج فارس همراه با تلاش‌های بین‌المللی در سازمان ملل برای کناره‌گیری علی عبدالله صالح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شدت گرفته‌است.