گروه بین‌الملل- سخنگوی شورای نظامی در ترابلس، دیروز گفت که انقلابیون لیبی، معمر قذافی، دیکتاتور پیشین این کشور را محاصره کرده‌اند و تنها زمان دستگیر شدن یا کشته شدن او مشخص نیست.به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، انیس شریف با این حال اعلام نکرد که قذافی کجا پیدا شده‌است اما گفت که او همچنان در لیبی است و به وسیله فن‌آوری‌های بسیار مدرن و اطلاعات انسانی تحت تعقیب قرار دارد. شریف اضافه کرد که قذافی در شعاع ۶۰ کیلومتری مکان اختفایش تحت محاصره قرار گرفته‌است. شریف در این‌باره گفت: «‌او نمی‌تواند این منطقه را ترک کند.» او اضافه کرد که انقلابیون خود را آماده می‌کنند تا قذافی را دستگیر کنند یا او را به قتل برسانند.

خبر یافتن مکان اختفای قذافی و محاصره او می‌تواند به حاکمان جدید لیبی این امکان را بدهد که قدرت خود را در این کشور تحکیم بخشند. این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که پیش‌تر اخباری مبنی بر فرار کاروان هواداران قذافی از جمله رییس پیشین سرویس اطلاعاتی لیبی به نیجر انتشار یافته‌بود و انقلابیون امیدوار بودند که از طریق انتشار این اخبار بتوانند سرنخی از مکان اختفای قذافی به دست آورند.

برخی از شورشیان سابق بر این باورند کاروان حامل هواداران قذافی که به نیجر گریخته‌است، شامل اصلی‌ترین حامیان اوست. در همین حال و در نیامی، پایتخت نیجر، کشوری که به آب‌های آزاد راه ندارد و با لیبی مرز مشترک دارد، گفت رییس سرویس اطلاعاتی قذافی با گذر از مرز مشترک با لیبی وارد خاک این کشور شده‌است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که دولت نیجر کاروانی برای اسکورت منصور دعا، فرمانده پیشین گارد انقلابی لیبی که از نزدیکان قذافی به شمار می‌رود، به منطقه اعزام کرده‌ است، اقدامی که برای دیگر اعضای حلقه داخلی او برای ورود به نیامی هم انجام داده‌است.

به گفته سخنگوی رییس‌جمهوری نیجر، دعا تنها مقام بلند‌پایه رژیم سابق لیبی است که وارد نیجر شده‌است. او همچنین این موضوع را تکذیب کرد که قذافی یا هر یک از نزدیکان او در داخل کاروانی بوده‌اند که وارد خاک نیجر شده‌است.

از سوی دیگر ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده به خبرنگاران گفت که ما هیچ مدرکی در دست نداریم که نشان دهد قذافی در خارج از لیبی است و در حال حاضر ما فکر می‌کنیم او همچنان در لیبی به سر می‌برد.

از زمان سقوط لیبی در ماه گذشته تحرکات بسیاری از هواداران قذافی در مرز میان نیجر و لیبی به چشم می‌خورد. بسیاری از این هواداران عضو قبیله طوارق هستند که ملیت کشورهای نیجر و مالی را دارند و در قبال دریافت پول برای قذافی می‌جنگند. این در شرایطی است که از زمان سقوط قذافی، گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره محل اختفای قذافی و خانواده‌اش جریان داشته‌است. هفته گذشته بود که الجزایر که مانند نیجر با لیبی مرز مشترک دارد خبر ورود همسر قذافی، دخترش، دو پسرش و همچنین شماری از نوه‌های او به خاک این کشور را تایید کرد.

در همین حال و در تحولی دیگر مرتبط با لیبی، مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی هشدار داد که وفاداران به قذافی در شهر بنی ولید تنها تا روز جمعه فرصت دارند تا تسلیم شوند در غیر این صورت شورشیان پیشین وارد این شهر خواهند شد. این در شرایطی است که گزارش‌های متعددی از تسلیم شدن سران قبایل مستقر در بنی ولید و واگذاری شهر به انقلابیون بدون خونریزی منتشر شده‌ است.