جان بینر از ادامه مذاکرات خود با اوباما کناره‌گیری کرد

گروه بین‌الملل- جان بینر، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، باراک اوباما را متهم کرده است که درباره کاهش کسری بودجه کلان دولت فدرال جدی نیست و به همین دلیل مذاکرات فشرده خود با کاخ سفید را به حالت تعلیق درآورده است. رییس‌جمهوری آمریکا نیز بینر و متحدانش را به کارشکنی متهم کرده و می‌گوید که طرح «بسیار منصفانه‌ای» را نپذیرفته‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، این در حالی ‌است که نمایندگان ارشد دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس طرح کاهش تدریجی حدود سه تریلیون دلار از بدهی‌های دولت فدرال را تدوین کرده‌اند که در آن تدابیری برای افزایش فوری درآمد مالیاتی دولت در نظر گرفته شده است.

اما رییس مجلس نمایندگان که هرگونه افزایش مالیات را برای اقتصاد ایالات متحده مخرب می‌داند، این طرح را رد کرده است. بینر عصر جمعه به وقت واشنگتن و پس از تعطیل شدن بازارهای بورس و اوراق بهادار کشورش، طی نامه‌ای باراک اوباما را متهم کرد که همچنان بر افزایش نرخ مالیات مردم تاکید دارد.

رییس‌جمهوری آمریکا پیشتر وعده داده بود که فقط مالیات طبقه ثروتمند را افزایش دهد اما گفته می‌شود در این مذاکرات از موضع خود تا حدی عقب نشسته است.

اوباما همچنین از سوی جناح لیبرال حزب خود متهم شده است که امتیازات زیادی به طرف جمهوری‌خواه می‌دهد و تلاش کرده است که به طور یک‌جانبه با جان بینر به توافق برسد.

باراک اوباما در تلاش است که سقف قانونی بدهی‌های دولت فدرال را افزایش دهد که به نظر مساعد کنگره نیاز دارد.

میزان بدهی دولت فدرال در ماه مه به حد مجاز آن یعنی ۱۴ تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار رسید و کنگره هنوز با درخواست کاخ سفید برای افزایش سقف بدهی موافقت نکرده است.

موعد جدید برای افزایش سقف استقراض دولت فدرال، دوم ماه اوت امسال است که در صورت عدم تحقق آن، ناظران می‌گویند اعتبار مالی آمریکا در جهان زیر سوال خواهد رفت.

موسسه اعتبارسنجی مودی چندی پیش هشدار داده بود که امکان بازنگری در رتبه اعتباری آمریکا وجود دارد.

مودی می‌گوید با توجه به احتمال عدم توانایی آمریکا در بازپرداخت بدهی‌های این کشور، در رتبه این کشور بازنگری خواهد کرد.