یک بام و دو هوای بایدن

«رابرت جیمیسون» در گزارش ۱۵مه برای نیویورک‌تایمز نوشت، انتقال احتمالی تسلیحات نشان‌دهنده مسیر باریکی است که دولت بایدن با اسرائیل طی می‌کند و تلاش می‌کند از حمله به رفح جلوگیری کند و تلفات غیرنظامیان در غزه را محدود کند؛ اما همچنان به متحد دیرینه‌ای که رئیس‌جمهور گفته است حق دفاع از خود را دارد، ادامه می‌دهد. یکی از دستیاران کنگره گفت که کنگره ماه‌ها از قرارداد تسلیحاتی آگاه بوده است و اعلام کرد که دولت قبل از ادامه روند اطلاع‌رسانی کنگره، منتظر تصویب بسته کمک‌های خارجی در کنار کمک‌های بیشتر برای اسرائیل بوده است. هنگامی که درباره این بسته سوال شد (که پیش‌تر وال استریت ژورنال آن را اعلام کرده بود)، وزارت امور خارجه به اظهارات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اشاره کرد و به تعهد مستمر به ارائه کمک نظامی به اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدیدات اشاره کرد. سالیوان گفت: «رئیس‌جمهور آشکارا گفت که سلاح‌های تهاجمی خاصی را برای چنین عملیاتی -در صورت وقوع- عرضه نخواهد کرد. این امر هنوز اتفاق نیفتاده است. ما همچنان در حال کار با اسرائیل روی راه بهتری برای تضمین شکست حماس در همه جای غزه، از جمله در رفح هستیم.»

دولت برای توافق آتش‌بس فشار می‌آورد؛ اما نخست‌وزیر قطر، یکی از بازیگران کلیدی مذاکرات، روز سه‌شنبه گفت که مذاکرات «تقریبا در بن بست قرار دارد». بایدن پس از حمله ۷ اکتبر که ۱۲۰۰اسرائیلی کشته شدند، نتانیاهو را در آغوش کشید؛ اما به گفته مقامات بهداشتی غزه، این در حالی است که بایدن نسبت به کشته شدن بیش از ۳۴هزار نفر واکنش چندانی نشان نداده است. با این حال، حتی زمانی که بایدن در هفته گذشته تهدید خود را مبنی بر عدم ارسال برخی تسلیحات اضافی اعلام کرد، به صراحت گفت که ایالات متحده برای تضمین امنیت متحد خود، از جمله برای سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین و «توانایی آن برای پاسخ به حملاتی» مانند همانی که ایران در آوریل انجام داد، به تامین سلاح برای اسرائیل ادامه خواهد داد.

اطلاع رسانی غیررسمی وزارت امور خارجه درباره انتقال تسلیحات به کمیته‌های مورد نیاز کنگره، روندی چند مرحله‌ای را برای قانون‌گذاران ارشد امور خارجی آغاز می‌کند تا به‌طور غیررسمی شرایط انتقال تسلیحات را در نظر بگیرند و به‌طور خصوصی با این وزارتخانه مشورت کنند. سپس کنگره به‌عنوان یک کل بسته را بررسی خواهد کرد.

«نیلز آدلر» و آلیستر مک کریدی» هم در گزارش ۱۵مه در الجزیره نوشتند، با تشدید تهاجم نظامی اسرائیل، درگیری‌های شدید در شمال غزه در جبالیه و جنوب رفح جریان دارد. حماس و ارتش اسرائیل هر دو تلفات قابل توجهی متحمل شدند. بر همین اساس، حداقل ۸۲فلسطینی در ۲۴ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند که بالاترین آمار تلفات در یک روز طی چندین هفته است. بیش از ۴۵۰هزار فلسطینی از شهر رفح گریخته و ۱۰۰هزار نفر دیگر شمال را تخلیه کرده‌اند؛ زیرا ارتش اسرائیل حملات جدیدی را آغاز کرده است. این در حالی است که وزرای راست افراطی اسرائیل خواستار اشغال مجدد غزه و «مهاجرت داوطلبانه» به مناسبت هفتادوششمین سالگرد تاسیس اسرائیل شدند.