مجارستان؛ اسب تروای چین در اروپا

شی به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که روابط «به اندازه بهار، پر جنب و جوش و پر رونق خواهد بود.» او در ایستگاه بعدی خود گفت: «درخت دوستی چین و صربستان بلند و محکم خواهد شد.» در مجارستان، شی به ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور گفت که کشورهایشان آماده «یک سفر طلایی» هستند.

رسانه‌های خبری دولتی چین که همواره در مدح درخشش‌های او قلم‌فرسایی می‌کنند، تلاش‌های زیادی کردند تا دیدارهای اروپایی او را به‌عنوان یک پیروزی معرفی کنند. هیچ پیشرفتی در تجارت، جنگ در اوکراین یا سایر مسائلی که روابط را تیره کرده است، وجود نداشت؛  فقط فهرست بلندبالایی از پروژه‌های مشترک جدید که چین می‌گوید به تامین مالی آنها کمک خواهد کرد. مجارستان ۱۸ و صربستان ده‌ها امتیاز دیگر کسب کردند. شرکت‌های فرانسوی قراردادهایی در زمینه انرژی، مالی و پروژه‌های حمل‌ونقل امضا کردند. اما استقبال با فرش قرمز از شی در هر سه کشور باعث شد تا روابط بین چین و اروپا که از آخرین سفر او در پنج سال پیش بدتر شده بود، رنگ و بوی بهتری پیدا کند. محدودیت‌های سفت و سخت چین در سفر برای بسیاری، پس از همه‌گیری کووید-۱۹، بازدیدهای توریستی سطح بالا در هر دو جهت را متوقف کرده بود.

درست زمانی که بحران کووید شروع به محو شدن کرد، ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در اوایل سال۲۰۲۲ حمله تمام‌عیار خود به اوکراین را آغاز کرد و همین منجر به شکاف بیشتر بین چین و اروپا شد که در این جنگ سمت روسیه ایستاد. این هفته، پس از اولین توقف در پاریس، شی به صربستان و مجارستان سفر کرد که همچنان در این دو ایستگاه، ‌چین از محبوبیت بالایی در بین مردمانش برخوردار است. در صربستان الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که کشورش تنها به رئیس‌جمهور چین «تعظیم و عشق» دارد و پلیس پیروان جنبش معنوی ممنوعه «فالون گونگ چین» را بازداشت کرد تا مطمئن شود که استقبال سازمان‌دهی‌شده توسط دولت از شی را مختل نخواهند کرد.

در مجارستان، اوربان به شی، رهبر بزرگ‌ترین کشور کمونیستی جهان اطمینان داد که در بوداپست احساس کند که در «خانه‌اش» است؛ اگرچه این شهر مملو از بناهای تاریخی برای مبارزه با کمونیسم است. پلیس تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده برای مرکز بوداپست را ممنوع کرد و یک منطقه شلوغ را از وجود مردم پاک‌سازی کرد تا شی بتواند در روز جمعه بدون مزاحمت از یک برج اداری بازدید کند. یون سون، مدیر برنامه چین در مرکز استیمسون در واشنگتن گفت که هدف شی در سفر اروپایی خود «نشان دادن و تقویت توانایی چین برای حفظ روابط دوستانه با اروپا با وجود ناتو و اوکراین» بود. او افزود که فرانسه، صربستان و مجارستان «دوست‌ترین کشورهای اروپایی» هستند.

با وجود اینکه مجارستان فقط به اندازه ایندیانا است و کمتر از ۱۰میلیون نفر جمعیت دارد، زمانی که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در سال جاری برعهده بگیرد، نقش بزرگی ایفا خواهد کرد. این نقش عمدتا بوروکراتیک است، اما به مجارستان اجازه می‌دهد تا دستور کار جلسات شورای اتحادیه اروپا را تعیین کند. ژان پیر کابستان، کارشناس چین در مرکز آسیا یک گروه تحقیقاتی در پاریس گفت: «مجارستان اسب تروای چین در اتحادیه اروپا است.» وی افزود: «شی در طول توقف خود در فرانسه دستاوردهای زیادی کسب نکرد؛ اما با تقویت روابط کشورش با صربستان و مجارستان به موقعیت چین کمک کرد.»

شی در مصاحبه‌ای با «ماگیار نمزت» یک رسانه خبری مجارستانی که تحت کنترل حزب حاکم «فیدز اوربان» است، ابراز امیدواری کرد که مجارستان در حفظ جهت‌گیری صحیح روابط اتحادیه اروپا و چین پیشگام شود. نوح بارکین، مشاور ارشد گروه رودیوم که روابط اروپا و چین را مطالعه می‌کند، گفت که چین امیدوار است که اوربان بتواند از ریاست مجارستان در شورا که تنها ۶ماه طول می‌کشد، استفاده کند تا سیاست اروپا را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.» او گفت: « اما این اشتباه شی است. این ایده که مجارستان می‌تواند در دوران ریاست‌ خود به خواست چین عمل کند، خیالی بیش نیست.»