به نقل از فیگارو، آندرس مانوئل لوپز، رئیس‌جمهور مکزیک در شبکه اجتماعی ایکس این مداخله را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت مکزیک» خواند. آلیسیا بارسنا، وزیر امور خارجه مکزیک همچنین در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به صدمات وارده به کارکنان دیپلماتیک مکزیکی در جریان مداخله در سفارت این کشور نوشت: «مکزیک قطع فوری روابط دیپلماتیک با اکوادور را اعلام می‌کند.» مکزیک روز جمعه به خورخه گلاس که از ۱۷دسامبر به سفارت این کشور در کیتو پناهنده شده بود و به اتهام فساد مالی تحت حکم بازداشت قرار داشت، پناهندگی اعطا کرد.

کیتو بلافاصله این تصمیم را غیرقانونی توصیف کرد. دولت اکوادور روز جمعه در بیانیه مطبوعاتی وزارت ارتباطات اعلام کرد که خورخه گلاس اسپینل، محکوم به حبس از سوی سیستم قضایی اکوادور، عصر روز جمعه دستگیر و تحت دستور مقامات ذی‌صلاح قرار گرفت. تصاویر منتشرشده توسط رسانه‌های محلی، ورود افسران پلیس یونیفرم‌پوش به سفارت مکزیک، واقع در شمال کیتو، برای دستگیری خورخه گلاس را نشان می‌دهد. اعطای پناهندگی مکزیک به گلاس در روز جمعه یک روز پس از تصمیم اکوادور مبنی بر اخراج سفیر مکزیک در کیتو، راکل سرور، صورت گرفت. پس از حمله به سفارت مکزیک، دفتر ریاست‌جمهوری اکوادور در بیانیه‌ای اعلام کرد که خورخه گلاس، معاون سابق رئیس جمهور اکوادور سیاستمدار به اتهام فساد مالی به زندان محکوم شده و افزوده که حکم بازداشت او صادر شده است.

 گلاس که از ماه دسامبر در سفارت در پایتخت اکوادور زندگی می‌کرد، اوایل روز جمعه توسط مکزیک پناهندگی سیاسی دریافت کرد. دفتر رئیس‌جمهور اکوادور افزود که این دستگیری به این دلیل انجام شده است که مکزیک از مصونیت‌ها و امتیازات اعطاشده به هیات دیپلماتیک سوء‌استفاده کرده و پناهندگی گلاس «برخلاف چارچوب قانونی متعارف» داده شده است. این دستگیری در پی ماه‌ها اختلاف بین دو کشور، تا حدی بر سر گلاس که مقامات اکوادور او را فراری می‌دانستند، صورت می‌گیرد. هر دو طرف با هم معامله می‌کردند و تنش‌ها در هفته گذشته پس از اینکه رئیس‌جمهور مکزیک مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر اکوادور را زیر سوال برد، تشدید شد.

وزیر امور خارجه مکزیک گفت که پرسنل دیپلماتیک مکزیک در این حادثه در سفارت آسیب دیده‌اند. او به دیپلمات‌های مکزیکی دستور داد تا اکوادور را ترک کنند و گفت مکزیک به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت خواهد کرد. اندکی پس از دستگیری، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک بیانیه‌ای صادر کرد و آن را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت مکزیک» خواند و گفت که پلیس اکوادور برای ورود به سفارت از زور استفاده کرده است.

 حملات به سفارت‌خانه‌ها وزن خاصی دارند؛ زیرا اغلب به‌عنوان پناهگاهی برای شهروندان کشورهایشان در نظر گرفته می‌شوند. معمولا پلیس کشور میزبان بدون اجازه کارکنان دیپلماتیک نمی‌تواند وارد آنها شود. وزارت خارجه اکوادور در ماه مارس اعلام کرد که برای دستگیری گلاس از مکزیک اجازه ورود به سفارت را خواسته است. گلاس که از سال۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ معاون رئیس‌ جمهور رافائل کوریا بود، در سال۲۰۱۷ به‌دلیل دریافت رشوه به ۶سال زندان محکوم شد.

در سال۲۰۲۰، او به همراه کوریا در یک پرونده جداگانه رشوه به ۸سال زندان محکوم شد. در نوامبر۲۰۲۲، او زودتر از موعد از زندان آزاد شد. اتهام سوم اما اختلاس، همان چیزی بود که مقامات اکوادور را به دریافت حکم دستگیری سوق داد که باعث درگیری روز جمعه در سفارت مکزیک شد.