اما و اگرهای یک توافق بزرگ

«گراهام هریسون» و «جولیان بورگر» در گزارش ۳مارس در گاردین نوشتند، گفت‌وگوها روز شنبه ۱۲اسفندماه در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد و روز یکشنبه ۱۳اسفندماه هم به قاهره منتقل شد. در عین حال، گستردگی قحطی آمریکا را مجبور کرد تا شروع به پرتاب مواد غذایی از هوا به داخل منطقه کند.

این در حالی است که «لیندال رولاندز» و «جان پاور» هم در گزارش ۳مارس در الجزیره روایت دیگری از ماجرا ارائه دادند. درحالی‌که گزارشگران گاردین توپ را به زمین حماس انداختند اما گزارشگران الجزیره به نقل از یک مقام ارشد حماس اعلام کرد که «آتش‌بس در غزه ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت» تضمین خواهد شد؛ به شرطی که اسرائیل درخواست این گروه را بپذیرد. این مقام حماس که به شرط فاش نشدن نامش سخن می‌گفت، افزود: «اگر اسرائیل با درخواست‌های حماس موافقت کند که شامل بازگشت فلسطینیان آواره به شمال غزه و افزایش کمک‌های بشردوستانه می‌شود، این زمینه را برای توافق ظرف ۲۴ تا ۴۸ساعت فراهم خواهد کرد.»

در هر حال، «هریسون- بورگر» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «مسیر آتش‌بس در حال حاضر، به معنای واقعی کلمه ساده است. توافقی روی میز وجود دارد. یک قرارداد دارای چارچوب وجود دارد. اسرائیلی‌ها کم و بیش آن را پذیرفته‌اند؛ درصورتی‌که حماس با آزادسازی گروگان‌های آسیب‌پذیر یعنی بیماران، مجروحان، سالمندان و زنان موافقت کند، از امروز یکشنبه آتش‌بسی شش‌هفته‌ای در غزه برقرار خواهد شد.»

این مقام رسمی به شرط فاش نشدن نامش گفت: «ما شبانه روز کار می‌کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم این کار را به سرانجام برسانیم یا خیر؟» این مقام گفت که اسرائیل «اساسا» این توافق را پذیرفته است، اما مشخص نکرد که آیا همچنان ملاحظاتی وجود دارد یا خیر؟ روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی انتظار دارند که حماس به توافق پیشنهادی مبادله گروگان‌ها در روز یکشنبه یا حداکثر امروز دوشنبه پاسخ دهد. هاآرتص به نقل از یک دیپلمات ارشد افزود: موضوع کلیدی هویت گروگان‌هایی است که آزاد می‌شوند و نسبت اسرای فلسطینی که در ازای هر یک از آنها آزاد می‌شوند.

به گفته سازمان ملل، حداقل ۵۷۶هزار نفر در غزه در یک قدمی قحطی قرار دارند و از هر شش کودک زیر دو سال در شمال غزه، یک کودک از سوءتغذیه حاد رنج می‌برد. مقامات آمریکایی گفتند که سه هواپیمای C-۱۳۰ در اواسط بعد از ظهر روز شنبه، ۶۶پالت غذا، شامل ۳۸هزار وعده غذایی، با هماهنگی اردن از هوا برای مردم غزه پرتاب کردند. در شمال غزه، جایی که گرسنگی آن‌قدر گسترده است که مردم هفته‌ها غذای حیوانات می‌خورند، ۳۰۰هزار نفر زندگی می‌کنند. به گفته گزارشگران گاردین، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه (امروز) با بنی گانتس، عضو کابینه جنگی اسرائیل در کاخ سفید دیدار خواهد کرد. یک مقام کاخ سفید گفت که انتظار می‌رود این گفت‌وگوها شامل موضوعاتی از جمله کاهش تلفات غیرنظامیان، تضمین آتش‌بس موقت، آزادی گروگان‌ها و افزایش کمک به غزه باشد.

«پاتریک کینگزلی» هم در گزارش ۳مارس در نیویورک‌تایمز نوشت، تحلیلگران و امدادگران می‌گویند که بی میلی اسرائیل برای پر کردن خلأ رهبری کنونی در شمال غزه زمینه‌ساز هرج و مرجی  است که منجر به کشته شدن ده‌ها فلسطینی روز پنج‌شنبه شد. علت فوری هرج و مرج همانا گرسنگی شدید و ناامیدی بود. تحلیلگران می‌گویند که این تحولات با ناکامی اسرائیل در اجرای طرحی برای نحوه اداره شمال غزه تشدید شده است. درحالی‌که جنوب غزه هنوز یک منطقه جنگی فعال است، جنگ در شمال غزه تا حدود زیادی کاهش یافته است. اکنون، آن مناطق فاقد یک نهاد متمرکز برای هماهنگی ارائه خدمات، اجرای قانون و نظم و حفاظت از کامیون‌های کمک‌رسانی هستند.