شهباز شریف ردای نخست‌وزیری بر تن کرد

شریف ۷۲ساله تا اوت سال گذشته به‌عنوان نخست‌وزیر خدمت کرد تا اینکه مجلس ملی منحل شد تا راه را برای یک دولت موقت که وظیفه برگزاری انتخابات سراسری را بر عهده داشت، باز کند. او برادر کوچک‌تر نواز شریف، نخست‌وزیر سه‌ دوره‌ای است که حزب «مسلم لیگ- نواز» (PMLN) را تاسیس کرد که با «حزب مردم پاکستان» (PPP) برای تشکیل دولت در برابر عمران خان متحد شده است.انتظار می‌رود شهباز بر رقیب خود عمر ایوب‌خان فائق آید. ایوب‌خان مورد حمایت «شورای اتحاد سنی» (SIC) است؛ قانون‌گذاران گروه سیاسی متعلق به حزب «تحریک انصاف پاکستان» (PTI) -حزب متبوع نخست‌وزیر سابق عمران‌خان- که پس از ممنوعیت حزب تحریک انصاف به آن پیوستند. شهباز که در حال حاضر رئیس حزب «مسلم لیگ- نواز» است، از حمایت نزدیک به ۲۰۰ قانون‌گذار در مجلس ۳۳۶عضوی برخوردار است. برنده نیاز به ۱۶۹رای دارد. اعضای تازه منتخب مجلس ملی روز پنج‌شنبه (۱۰اسفندماه)، سه هفته پس از رای‌گیری سوگند یاد کردند. حزب تحریک انصاف که به دنبال از دست دادن نماد انتخاباتی خود مجبور شد نامزدهای خود را مستقل معرفی کند، با ۹۳کرسی به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه ظاهر شد.

این حزب مدعی است که ماموریتش «دزدیده شده» است و اعتراضات خیابانی را علیه تقلب ادعایی آغاز کرد.خان، رهبر حزب تحریک انصاف که در سال۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد پارلمان برکنار شد، از اوت سال گذشته به دنبال محکومیت‌های متعدد، از جمله افشای اسرار دولتی، فساد مالی، و عروسی «غیرقانونی» در زندان به سر می‌برد. پاکستان، کشوری با ۲۴۱میلیون جمعیت، با بی‌ثباتی سیاسی مواجه است؛ زیرا با اقتصاد این کشور رو به زوال و وضعیت امنیتی به سرعت رو به وخامت دارد. برآیند گزارش رسانه‌های انگلیسی زبان از جمله در پاکستان حول این موضوع می‌گردند که شهباز شریف دومین دوره نخست‌وزیری خود را از سوی پارلمان تازه منتخب آغاز خواهد کرد. این در حالی است که انتخابات سه هفته پیش برگزار شده بود و اما و اگرهایی درباره آن وجود داشت.

بر اساس گزارش‌ها، در روز انتخابات تلفن‌ها قطع شد، دستگیری‌ها آغاز شد و خشونت شدت گرفت و تاخیر در نتایج انتخابات به این شایعه دامن زد که انتخابات دستکاری شده است.حزب مسلم لیگ – نواز و حزب مردم پاکستان برای جلوگیری از به قدرت رسیدن دوباره عمران خان یا حامیانش دست به ائتلاف زدند تا به این ترتیب دولت جدید را شکل دهند. قرار است شهباز، نخست‌وزیر و آصف علی زرداری به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شوند. به‌دلیل بحران سیاسی و بی‌دولتی در این کشور، مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول به تعویق افتاد. دولت جدید اکنون فرصت دارد تا مذاکرات با این صندوق را برای دریافت کمک اقتصادی آغاز کند.