لندن در هرج و مرج

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، صحنه‌های پر هرج و مرج لندن در هفته گذشته نشان داد که چگونه جنگ اسرائیل در غزه بسیار فراتر از خاورمیانه طنین‌انداز می‌شود. از ایالات متحده تا اروپا، حمله ۷اکتبر توسط حماس و پاسخ ویرانگر اسرائیل احساسات را شعله‌ور کرده، سیاست را به‌هم ریخته و تنش‌ها را در میان جوامع مسلمان و یهودی تشدید کرده است. دعواها فقط بر سر مسائل حل نشدنی جنگ، صلح و عدالت اخلاقی نیست. در بریتانیا، احزاب سیاسی و مردم واقعا درباره چگونگی پاسخ به غزه اختلاف نظر ندارند. اکثریت قاطع از آتش‌بس حمایت می‌کنند. در عوض، بحران بشردوستانه در غزه نیز به مضمونی برای مخالفان تبدیل شده است تا صداها علیه یکدیگر بلند شود. حزب محافظه‌کار حاکم از اظهارات ضد اسرائیلی یک نامزد پارلمانی حزب کارگر استفاده و این حزب چپ‌گرا را متهم به از بین بردن میراث یهودی‌ستیزی کرده است. حزب کارگر هم به اظهارات توهین‌آمیز یک قانون‌گذار محافظه‌کار درباره شهردار مسلمان لندن اشاره کرده و آن را به‌عنوان دلیلی بر رشد اسلام‌هراسی در میان محافظه‌کاران خوانده است.

هر دو حزب با عصبانیت در پارلمان بر سر قطعنامه آتش‌بس مانور دادند، نه به این دلیل که در اصل موضوع اختلاف زیادی داشتند، بلکه به این دلیل که محافظه‌کاران فرصتی برای آشکار کردن شکاف در حزب کارگر بر سر حمایت اولیه بریتانیا از اسرائیل پیدا کرده‌اند. استیون فیلدینگ، استاد برجسته تاریخ سیاسی در دانشگاه ناتینگهام گفت: «این نمونه‌ای از این است که چگونه یک موضوع واقعا جدی توسط منشور سیاست حزبی در بریتانیا تحریف شده است.» در ایالات متحده، خشم برخی از دموکرات‌ها از حمایت قوی بایدن از اسرائیل، به رای اعتراضی در انتخابات مقدماتی میشیگان در این هفته دامن زد و این پرسش‌ها را درباره اینکه آیا جنگ می‌تواند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را تغییر دهد، ایجاد کرد. در فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تحت فشار جمعیت بزرگ مسلمان فرانسه، مجبور شده است از مواضع حمایتی از اسرائیل خودداری کند.

در آلمان، با توجه به اینکه آلمان متهم به هولوکاست است، حمایت از اسرائیل به‌عنوان یک اصل اساسی باقی مانده است؛ اگرچه وزیر امور خارجه این کشور، آنالنا بائربوک، اخیرا شروع به تاکید بر اهمیت «بقای فلسطینی‌ها» کرده است. این درگیری‌ها همچنین موجب نبش قبر در سیاست بریتانیا شده است: زمانی که لی اندرسون، قانون‌گذار محافظه‌کار صریح گفت که «اسلام‌گرایان» صادق خان، شهردار لندن را «کنترل» کرده‌اند، او به نوعی احساسات ضد مسلمانان را فریاد می‌کرد. زمانی که نامزد حزب کارگر، «اظهر علی» ادعا کرد که اسرائیل «اجازه» حمله غافلگیرکننده حماس را داده است، خاطرات یهودی‌ستیزی حزب کارگر را در زمان جرمی کوربین، رهبر قبلی این حزب دوباره زنده کرد. رهبر کنونی، کایر استارمر، کوربین را به‌عنوان بخشی از کارزاری برای ریشه‌کن کردن تعصبات ضدیهودی پاک‌سازی کرد. دانیل لوی، مدیر پروژه ایالات متحده/خاورمیانه، یک گروه تحقیقاتی مستقر در لندن گفت: «به‌دلیل دوران کوربین، اسرائیل بخشی از یک جنگ فرهنگی در این کشور شده است.»