مقابله با بسیاری از نیروهای حامی اسرائیل برای هر گروهی یک چالش است. اما این درگیری به‌ویژه وقتی به «کمیته دوستان» می‌رسد (که مواضع ضد جنگش با بسیاری از چپ‌های حزب دموکرات همگام است؛ اما در تضاد با سیاست دولت بایدن در پی حمله حماس است و با مخالفت‌های شدیدی از سوی راست‌ها روبه‌رو می‌شود) قابل توجه است. آیپک که حدود ۷۰سال پیش برای ارتقای منافع اسرائیل در ایالات متحده تاسیس شد، یک غارتگر است. سال گذشته، بازوی غیرانتفاعی آن بیش از ۷۳میلیون دلار درآمد داشت. ماه گذشته، کمیته اقدام سیاسی آن، که از نامزدهایی حمایت می‌کند که از اولویت‌های سیاستی آن استقبال می‌کنند، از جمع‌آوری کمک‌های مالی بی‌سابقه گزارش داد: صندوق جنگی‌اش ۴۰میلیون دلاری جمع کرد که می‌توان برای شکست مخالفان سیاسی در واشنگتن هزینه کرد. این کمیته گوش رهبران کنگره در هر دو حزب است.

کمیته دوستان که طی جنگ جهانی دوم تاسیس شد، بخشی از لابی صلح واشنگتن است. این کمیته البته «کمیته اقدام سیاسی» را اداره نمی کند. درآمد سالانه آن حدود ۳میلیون دلار است. «سارا فریمن-وولپرت»، معاون مدیر حمایت استراتژیک گروه کویکر، در ویدئویی درباره رویکرد لابی‌گری‌اش توضیح می‌دهد. «حسن الطیب» مدیر حقوقی بخش خاورمیانه‌ای این کمیته می‌گوید: «ما آشکارا در حال خرج کردن هستیم، اما من فکر می‌کنم فضل ما این است که ایده‌های ما محبوب‌تر هستند.» به هر حال، با تشدید جنگ در غزه، این جنبش در کنار جنبش‌های دیگر صلح در واشنگتن فعال شده‌اند تا بتوانند تاثیرگذاری مثبتی بر واشنگتن و سیاست‌هایش در قبال اسرائیل داشته باشند. رویکردهای این جنبش نقطه مقابل آیپک است که هر دو در حوزه‌هایی با یکدیگر سر شاخ شده‌اند.

«مایا کینگ» و «عذرا برچ» هم در گزارش دیگری در ۱۶فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند، رهبران کلیسای اسقفی متدیست آفریقا، یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین فرقه‌های مسیحی سیاه‌پوست در ایالات متحده، از رهبران آمریکا خواست به کمک‌های مالی خود به اسرائیل پایان دهد. آنها گفتند که کارزار نظامی چند ماهه در غزه «نسل‌کشی جمعی» است. این بیانیه توسط شورای اسقف‌های کلیسا، شعبه اجرایی آن، صادر شد و توسط چهار اسقف ارشد، از جمله رئیس شورا، اسقف «استافورد جی.ان.ویکر» امضا شد. کلیساهای سیاه‌پوست و دیگر گروه‌های مذهبی ماه‌ها در تبلیغات، نامه‌های سرگشاده و کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی برای آتش‌بس در جنگ اسرائیل و حماس فشار آورده‌اند. رهبران مذهبی سیاه‌پوستان تمام فرقه‌ها با افزایش تعداد کشته‌شدگان، تماس‌ها و ارتباطات خود را بیشتر کرده‌اند؛ اما بیانیه شورای متدیست آفریقا فراتر از درخواست آتش‌بس است و تاکید می‌کند که ایالات متحده فورا حمایت مالی خود از اسرائیل را متوقف کند. این در حالی رخ می‌دهد که نیروهای اسرائیلی به سمت جنوب غزه پیش رفته و برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شوند. چند تن از اسقف‌های سیاه‌پوست گفتند که جنگ می‌تواند رابطه پرتنش بین بایدن و رای‌دهندگان سیاه‌پوست، وفادارترین بلوک رای‌دهنده دموکرات‌ها را تضعیف کند. کلیسای سیاه‌پوستان برای کمک به برنامه «حمایت مارشال» از بایدن بسیار مهم است.