نیروهای ناتوان اوکراینی در تلاشند از حملات مجدد روسیه در سراسر جبهه جلوگیری کنند. در حال حاضر مرکز درگیری در اطراف شهر آسیب دیده آودیوکا در شرق منطقه دونتسک است. به گفته سربازان اوکراینی حاضر در منطقه، سربازان روسی با استفاده از آسمان ابری سنگین برای فرار از شناسایی توسط پهپادهای نظارتی اوکراینی، موفق شدند در روزهای اخیر به حومه شمالی شهر نفوذ کنند. حضور آنها به‌طور فزاینده‌ای یک خط تامین حیاتی و کنترل اوکراین بر این شهر را تهدید می‌کنند. سقوط آودیوکا نشان‌دهنده مهم‌ترین پیروزی نیروهای روسی از زمان تصرف باخموت در ماه مه خواهد بود و خطوط جدیدی از حمله را در تلاش کرملین برای تصرف کل منطقه شرقی دونباس باز خواهد کرد. همچنین می‌تواند منابع را برای فشار دیگری که روسیه در چند صد مایلی شمال، در منطقه خارکیف انجام می‌دهد، آزاد کند.

مسکو بیش از ۴۰ هزار سرباز و صدها تانک و خودروی زرهی را در نزدیکی کوپیانسک گرد هم آورده است، بخشی از آنچه فرماندهان نظامی اوکراین گفتند تلاشی فزاینده برای بازپس‌گیری سرزمینی در خارکیف است که نیروهای روسی بیش از یک سال پیش در حمله اوکراین از دست داده بودند. تعلیق کمک‌های نظامی حیاتی آمریکا مانع دفاع اوکراین شده است و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان مانع از تلاش‌های مکرر برای تامین بودجه جدید شدند. فقدان کمک نه تنها منجر به کمبود شدید توپخانه و سایر تسلیحات شده است، بلکه برنامه‌ریزی برای آینده را بسیار دشوار کرده است. در حالی که قانون‌گذاران اوکراینی درگیر بحث‌های داغ در مورد لایحه بسیج همگانی جدید هستند که می‌تواند به تهیه پیش‌نویس تامین حداکثر ۵۰۰ هزار سرباز منجر شود، بحث از این واقعیت پیچیده شده است که رهبران اوکراین نمی‌دانند چه منابعی برای آموزش و تجهیز این نیروها در دسترس خواهند داشت.

به گفته موسسه «کیل برای اقتصاد جهانی»، یک موسسه تحقیقاتی آلمانی، حتی قبل از بن‌بست در واشنگتن، کمک‌های تازه تعهد شده به اوکراین بین ماه اوت و اکتبر در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۹۰ درصد کاهش یافته بود. در حالی که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های سنا روز یکشنبه از لایحه‌ای ۱۱۸.۳ میلیارد دلاری رونمایی کردند که ۶۰ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین را به کمک به اسرائیل و همچنین اصلاحات امنیت مرزی ایالات متحده مرتبط می‌کند، مایک جانسون، مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «این لایحه در مجلسی که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، در بدو ورود می‌میرد.»

دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا علیه این توافق کارزارش را برگزار می‌کند و حامیانش در کنگره را تحت فشار قرار داده است تا مانع از تصویب آن شوند. بایدن روز یکشنبه از قانون‌گذاران خواست تا این قانون را تصویب کنند و گفت: «اگر اشتهای پوتین برای قدرت و کنترل در اوکراین را متوقف نکنیم، از اوکراین فراتر خواهد رفت و هزینه برای آمریکا افزایش خواهد یافت.» نیروهای اوکراینی شاید در ضعیف‌ترین نقطه خود از تابستان ۲۰۲۲ قرار داشته باشند. ناامیدی زلنسکی از زالوژنی از سال گذشته افزایش یافته است، زیرا درگیری‌ها به بن‌بست رسیده و هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. با این حال زلنسکی با احتیاط حرکت کرده است و به خوبی از خطرات جایگزینی فرمانده نظامی محبوب اوکراین آگاه است. زالوژنی در بین سربازان درجه یک از احترام بالایی برخوردار است و بسیاری در کشور او را به خاطر سازمان‌دهی دفاع اوکراین در نخستین ماه‌های آشفته جنگ، قهرمان می‌دانند. برکناری او می‌تواند نگرانی‌ها در مورد بی‌ثباتی در رهبری دوران جنگ کی‌یف را افزایش دهد و تقریبا به‌طور قطع توسط پروپاگاندای روسی برای نشان دادن زلنسکی به عنوان یک ظالم غیردموکراتیک استفاده خواهد شد.