توافق جدید حماس و اسرائیل

یکی از مقامات حماس به نام «باسم نعیم» بعدا این توافق را تایید کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که توافقی برای ارسال دارو برای زندانیان حاصل شده است. «ماجد بن محمد الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در یک بیانیه گفت: «این توافق با میانجی‌گری قطر و فرانسه انجام شد و اسرائیل در ازای تحویل دارو به اسرای اسرائیلی اجازه می‌دهد دارو و کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غیرنظامیان غزه برسد.»

الانصاری گفت که داروها و کمک‌ها روز چهارشنبه دوحه را ترک کردند و با دو هواپیمای نظامی قطری به العریش مصر منتقل شدند تا برای انتقال به «متاثرترین و آسیب‌پذیرترین مناطق» غزه آماده شوند. فیلیپ لالیوت، دیپلمات مسوول مرکز بحران و پشتیبانی وزارت امور خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه در یک مصاحبه رادیویی گفت که این مرکز به دستور رئیس جمهور امانوئل مکرون، دارو برای زندانیان در فرانسه خریداری کرده و سپس از طریق بسته‌های دیپلماتیک به قطر ارسال کرده است. او گفت که فشار برای دریافت دارو برای زندانیان در غزه عمدتا از سوی بستگان آنها صورت گرفته است.

دو مقامی که درباره این گفت‌وگوها توضیح دادند و خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که قطر برای غیرنظامیان فلسطینی دارو خریده است. یکی از پیچیده‌ترین جنبه‌های این معامله، نحوه رساندن داروها به گروگان‌ها بود که گمان می‌رود بسیاری از آنها در تونل‌ها و اتاق‌های زیرزمینی نگهداری می‌شوند. در یک کنفرانس خبری روز شنبه، اسامه حمدان، سخنگوی حماس بدون اشاره به جزئیات، از چالش غلبه بر آنچه «جنبه امنیتی» تحویل داروها نامید، صحبت کرد. با این حال، یک مقام خاورمیانه‌ای گفت که این داروها قبل از توزیع بین زندانیان و غیرنظامیان فلسطینی به وزارت بهداشت غزه تحت نظارت قطر ارسال می‌شود. یک مقام قطری گفت که نمایندگان وزارت بهداشت این داروها را به زندانیان منتقل خواهند کرد.

پزشکان در غزه و سازمان ملل گفته‌اند که بیمارستان‌ها با کمبود شدید تجهیزات پزشکی از جمله داروهای بیهوشی، شیر خشک نوزاد و مسکن مواجه هستند. اسرائیل به کامیون‌های حامل دارو اجازه ورود به غزه را داده است. اما مقامات سازمان ملل می‌گویند که این مقادیر در غزه بسیار کمتر از نیاز است؛ جایی که ده‌ها هزار نفر در اثر بمباران‌های اسرائیل زخمی شده‌اند و بیماری در میان جمعیت آواره‌ای که غذا، آب، سرپناه و بهداشت کافی ندارند، شایع است. این توافق جدا از مذاکرات غیرمستقیم گسترده‌تر بین اسرائیل و حماس با هدف تضمین آزادی بیشتر گروگان‌ها و موافقت با آتش‌بس تنظیم شد.