آمریکا به دنبال پایان بازی در جنگ غزه

بلینکن قبل از سفر به اسرائیل به کشورهای ترکیه، یونان، اردن، عربستان، مصر، قطر و امارات سفر کرد. وی در ادامه برای گفت‌وگوهای بیشتر با تشکیلات خودگردان فلسطین به کرانه باختری رود اردن سفر کرد. بلینکن درباره برنامه‌های غزه پس از جنگ گفت که کشورهای منطقه آمادگی خود را برای کار به سمت یک «منطقه یکپارچه» ابراز کرده‌اند؛ اما هر توافقی باید شامل تحقق جاه‌طلبی‌های سیاسی فلسطین باشد. بلینکن گفت: «بسیاری از کشورهای منطقه آماده هستند تا پس از پایان جنگ در بازسازی و امنیت [غزه] سرمایه‌گذاری کنند. اما برای آنها ضروری است که راه روشنی برای تحقق دولت سیاسی فلسطین نیز وجود داشته باشد. وی افزود که لحظه کنونی یک «فرصت ارزشمند» است؛ اما همه طرف‌ها باید برای رسیدن به این هدف با یکدیگر همکاری کنند. وی گفت: «اسرائیل باید از اقداماتی که توانایی فلسطینیان را برای اداره موثر خود تضعیف می‌کند، دست بردارد.» این مقام ارشد آمریکایی همچنین تاکید کرد که واشنگتن هرگونه طرحی برای جابه‌جایی دائمی فلسطینی‌ها از نوار غزه را رد می‌کند.

اما «ادوارد وانگ» و «ویویان نریم» هم در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز نوشتند، بلینکن و سفیر عربستان روز سه‌شنبه بر امکان شناسایی دیپلماتیک اسرائیل توسط عربستان سعودی تاکید کردند؛ البته در صورتی که اسرائیل از رنج ساکنان غزه بکاهد و فلسطینی‌ها را در مسیری به سوی تشکیل کشور قرار دهد. بلینکن در جریان نشست‌های خود در تل‌آویو گفت که اسرائیل «فرصت‌های واقعی» برای تقویت روابط با کشورهای عربی دارد؛ زیرا آمریکا به دنبال پایان بازی در جنگ اسرائیل و حماس در غزه و آرام کردن خشونت‌های منطقه‌ای ناشی از درگیری است.

اظهارات بلینکن اشاره‌ای بود به سخنان او در دوشنبه شب، پس از گفت‌وگو در اردوگاه سلطنتی عربستان در صحرا، مبنی بر اینکه عربستان سعودی و سایر کشورها همچنان علاقه‌مند به ایجاد روابط دیپلماتیک عادی با اسرائیل با وجود ویرانی در غزه هستند. بلینکن گفت اما رهبران عرب اصرار دارند که اسرائیل ابتدا باید به جنگ غزه پایان دهد و به سمت تشکیل کشور فلسطینی حرکت کند؛ موضعی که در تضاد با مواضع اسرائیل است. یک مقام ارشد سعودی روز سه‌شنبه نیز نکات مشابهی را بیان کرد که در قوی‌ترین سیگنال از زمان حملات ۷اکتبر حماس و شروع جنگ بود که نشان می‌دهد تا زمانی که اسرائیل گام‌های ملموسی بردارد که به نفع فلسطینی‌ها باشد، ریاض برای گفت‌وگوهای عادی‌سازی رویکردی باز دارد. شاهزاده خالد بن‌بندر بن‌سلطان، سفیر عربستان سعودی در بریتانیا، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که مذاکرات این پادشاهی با ایالات متحده درباره عادی‌سازی حول یک نقطه پایانی بوده است که «شامل چیزی کمتر از یک کشور مستقل فلسطین نیست.»

شاهزاده خالد گفت: «درحالی‌که ما هنوز حتی پس از ۷اکتبر به عادی‌سازی اعتقاد داریم، این به قیمت بهای مردم فلسطین تمام نمی‌شود.» سه‌شنبه شب، بلینکن پس از دیدار با تعدادی از مقامات اسرائیلی، از جمله نتانیاهو و کابینه جنگ این رژیم، در کنفرانس مطبوعاتی گفت که ادغام اسرائیل در منطقه جایگزینی برای «افق سیاسی برای فلسطینیان و در نهایت یک کشور فلسطینی نیست.» چیزی که بلینکن ناگفته گذاشت، تغییری بود که در اسرائیل مورد نیاز است. اسرائیل با تشکیل دولت فلسطین مخالفت کرده و همچنین با گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی، تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین و اتخاذ اقداماتی دیگر این مساله را به چشم‌اندازی کمرنگ تبدیل کرده است. بلینکن گفت: در گفت‌وگوهای خود با نتانیاهو، دو طرف با طرحی موافقت کردند تا یک تیم سازمان ملل شمال غزه را ارزیابی کند تا ببیند چه شرایطی برای بازگشت فلسطینیان به خانه‌های خود در آنجا لازم است.