طبق آمار اداره ملی آمار، این رقم بیش از ۱۰۰برابر میانگین حقوق ماهانه ایالتی ۴۲۰۹پزو (۱۷دلار) است. این میزان پول برای سروانتس درآمدی قابل توجه و بادآورده در جزیره‌ای تحت کنترل «کمونیست‌ها» است. داده‌های رسمی دولت که سال۲۰۲۲ منتشر شد، نشان می‌دهد کمتر مناطقی پیدا می‌شود که ساکنانش بیش از «لا فدرال» در مضیقه باشند. این منطقه در حومه هاوانا واقع شده و جمعیتی ۸۰۰نفری را که اغلب وضعیت معیشتی بسیار دشواری دارند، در خود جای داده؛ به نحوی که از هر چهار سکنه آن یک نفر بیکار است. یامیدلی سروانتس می‌گوید درهمسایگی او از ماه ژوئیه به این سو دست کم سه مرد به روسیه رفته‌اند و یک نفر دیگر هم منتظر است پیش از رفتن خانه خود را به فروش برساند. رویترز داستان این چهار مرد به همراه حدود ۱۲کوبایی دیگر را که از هاوانا، پایتخت و مناطق اطراف آن برای جنگ در اوکراین و عزیمت به روسیه استخدام شده بودند، مورد بررسی قرار داده است.

 این افراد که در میان آنها از بنا و کاسب گرفته تا کارگر پالایشگاه و کارمند شرکت مخابراتی دیده می‌شد همگی قصد کسب درآمد از طریق به خطر انداختن جان خود را داشتند. از میان همه این افراد در نهایت ۱۱نفر به روسیه پرواز کردند و هفت تن دیگر در آخرین لحظه دچار تردید شدند و از تصمیم خود صرف‌نظر کردند. یامیدلی ۴۲ساله درحالی‌که خیابان را از تراس کوچک خانه‌اش می‌بیند، می‌گوید: «می‌توانید روی کمک آنها که ترک کاشانه کرده‌اند، حساب کنید.» به باور این زن، ضرورت و احتیاج چیزی است که این موضوع را به پیش می‌برد. مصاحبه با بسیاری از مردان به علاوه دوستان و اقوام، همراه با مجموعه‌ای از پیام‌های واتس‌اپ، اوراق سفر، عکس‌ها و شماره تلفن‌هایی که برای تایید حساب‌های خود ارائه کرده‌اند، جزئیاتی را به تصویر می‌کشد که چگونه کوبایی‌ها برای تقویت ماشین جنگی مسکو، به این کشور هجوم می‌آورند.

کرملین و وزارت دفاع روسیه به پرسش‌ها درباره استخدام کوبایی‌ها برای ارتش خود پاسخی ندادند. دولت کوبا نیز به سوالات این گزارش پاسخ نداد. اخبار مربوط به ورود کوبایی‌ها به ارتش روسیه در این ماه به سرفصل‌های خبرها تبدیل شد؛ زمانی که دولت هاوانا - متحد قدیمی روسیه که مدعی بوده بخشی از جنگ در اوکراین نیست- می‌گوید: «۱۷ نفر را در ارتباط با یک شبکه قاچاق انسان دستگیر کرده است. به گفته هاوانا این افراد، کوبایی‌ها را به جنگ برای مسکو ترغیب می‌کردند. رویترز نتوانست هویت افرادی را که در حلقه ادعایی قاچاق دخیل بودند و اینکه چه زمانی دستگیر شده‌اند یا خیر، دست پیدا کند.

البته رویترز راسا دست به شناسایی برخی از این افراد زده است. پس از انتشار اخبار در رسانه‌های اجتماعی، رویترز توانست با فردی که خود را «دایانا» معرفی کرد و گفت که داوطلب شده است تا به روسیه برود، گفت‌وگو کرد. همچنین در لا فدرال، هر ۹سربازی که توسط رویترز شناسایی شده بودند، برای شرکت در جنگ ثبت‌نام کرده‌اند. در آلامار، حومه شرقی هاوانا، پنج مرد برای نقش‌های غیرجنگی مانند ساخت‌وساز، بسته‌بندی آذوقه و تدارکات ثبت‌نام کرده‌اند. گونزالس همسر سروانتس که از طریق تماس ویدئویی از یک پایگاه نظامی روسیه در خارج از شهر تولا در جنوب مسکو صحبت می‌کرد، به رویترز گفت که او یکی از ۱۱۹ کوبایی است که در آنجا آموزش می‌بینند. او گفت که وقتی به روسیه رسید، قراردادی برای کار در ارتش امضا کرده بود که به اسپانیایی ترجمه شده است.

او با لبخندی در لباس نظامی گفت: «همه اینجا می‌دانستند که برای چه می‌آیند. آنها برای جنگ آمده بودند.» گونزالس گفت که ۱۱۹کوبایی آنجا برای جنگیدن در جنگ آموزش دیده‌اند، هرچند هنوز مشخص نیست که آنها به کجا اعزام خواهند شد. او افزود: «من چندین دوست در اوکراین دارم و آنها در مکان‌هایی هستند که بمب‌ها ریخته می‌شوند؛ اما در واقع در رویارویی با اوکراینی‌ها نبوده‌اند. اینجا همه چیز خوب است؛ اما وقتی به آنجا برویم، در منطقه جنگی خواهیم بود.» رویترز نتوانست با هیچ یک از مردان دیگری که به ارتش پیوسته بودند تماس بگیرد، اگرچه از طریق پیام‌ها و عکس‌های واتس‌اپ تایید کرد که آنها به روسیه پرواز کرده‌اند و دو نفر اکنون در کریمه هستند.

با اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین که برای اظهارنظر درباره استخدام کوبایی‌ها در ارتش روسیه تماس گرفته شد، گفت: «می‌توانم تایید کنم که سفارت اوکراین در هاوانا با مقامات کوبا در این مورد تماس گرفته است.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. این سخنگو گفت: «ما عمیقا نگران گزارش‌هایی هستیم که نشان می‌دهد جوانان کوبایی فریب خورده و برای جنگ به روسیه رفته و به استخدام انها در آمده‌اند.»

دایانا در کلاه استتار

فعالیت استخدام کوبایی‌ها که توسط رویترز شناسایی شده است، چند هفته پس از فرمان صادرشده در ماه مه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آغاز شد که به خارجی‌هایی که با قراردادهای یک‌ساله در ارتش ثبت‌نام کرده بودند، اجازه می‌داد از طریق یک فرآیند سریع تابعیت روسیه را به همراه همسر، فرزندان و والدین خود دریافت کنند. به گفته ساکنان مورد مصاحبه، در «لا فدرال»، خبر این کار ارتش روسیه در ماه ژوئن منتشر شد. پیشنهادها برای پیوستن که از طریق فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ صورت می‌گیرد، تبدیل به بحث و گفت‌وگو شد و دایانا به‌عنوان یکی از مخاطبان این دعوت‌ها مورد شناسایی رویترز قرار گرفت. بیش از دوجین مرد جوانی که با رویترز در هاوانا و اطراف آن مصاحبه کردند، از گستردگی این مهاجرت صحبت کردند. کریستین هرناندز، ۲۴ساله، وقتی از او پرسیدند که چند نفر منطقه اطراف «لا فدرال» را ترک کرده‌اند، خنده‌اش گرفت.

او گفت: «کلی آدم بودند. تقریبا همه دوستان ما به آنجا رفته‌اند.» یوآن ویوندی ۲۳ساله که در فاصله چند دقیقه‌ای از جاده اصلی زندگی می‌کند، گفت که حدود ۱۰۰مرد را در ویلا ماریا، منطقه‌ای که لا فدرال را شامل می‌شود، می‌شناسد که از ژوئن برای تلاش‌های جنگی روسیه استخدام شده‌اند. او گفت که یکی از دوستانش تماس واتس‌اپ دایانا، یک زن کوبایی را به او داده است که به گفته او برای افراد استخدام‌شده بلیت هواپیما می‌خرد. همچنین از دایانا به‌عنوان یک رابط کلیدی توسط بسیاری از استخدام‌کنندگان و بستگانی که رویترز با آنها صحبت کرده بود، نام برده شد. ویوندی می‌گوید که پیغامی به دایانا داده است. عکس دایانا با یک کلاه استتار در واتس‌اپ دیده می‌شود. او بلافاصله به چت پاسخ می‌‌دهد. می‌گوید در صورت امضای قرارداد تابعیت روسیه دریافت خواهد کرد. قرارداد یک‌ساله است.

به‌عنوان پاداش امضا هر فرد ۱۹۵هزار روبل روسیه دریافت خواهد کرد و ماهانه ۲۰۰هزار روبل نیز حقوق دریافت خواهد کرد. افراد به استخدام درآمده ۱۵روز مرخصی نیز به ازای هر ۶ماه دریافت می‌کنند. در پیام دایانا آمده است: «اگر موافق هستید، فقط باید یک کپی از گذرنامه خود را ارسال کنید.» در عرض دو دقیقه، ویوندی یک کپی دیجیتالی از پاسپورت خود را ارسال کرد. یک ساعت بعد، دایانا در یک پیام صوتی که توسط رویترز شنیده شد، پاسخ داد: «عالی است، فردا می‌توانم به شما بگویم چه روزی سفر خواهید کرد.» هرچند ویوندی در پایان، به‌رغم شور و شوق اولیه‌اش، نگران رفتن به روسیه شد و ارتباطش را با دایانا قطع کرد؛ اما تاکید کرد افرادی که در لا فدرال ثبت‌نام کردند، می‌دانستند که قرار است بجنگند. او گفت: «زندگی در اینجا سخت است. همه رفتگان اذعان می‌کنند که اگر این را انتخاب کردم برای این است که در کوبا از گرسنگی نمیرم. من نیز به خوبی می‌دانستم که کجا می‌روم.» ویوندی به رویترز گفت نه دایانا و نه هیچ‌کس دیگری از او نخواسته‌اند که تعاملات خود را مخفی نگه دارد.