اما و اگرهای «اف-۱۶» برای اوکراین

 تحویل به‌طرف ثالث مستلزم در نظر گرفتن معیارهای خاصی از جمله یادگیری زبان انگلیسی و موارد دیگر مانند لجستیک روی زمین است. زمانی که این معیارها و شروط رعایت شوند، می‌توانیم با تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین موافقت کنیم. اوکراین هنوز تعداد خلبانانی را که قصد دارد برای آموزش بفرستد، مشخص نکرده است. پنتاگون بر آمادگی خود برای شرکت در آموزش خلبانان اوکراینی در صورتی که متحدان اروپایی نتوانند تعداد لازم خلبان را آموزش دهند، تاکید کرد. پس از آنکه دانمارک و هلند اعلام کردند اولین جنگنده‌های اف-۱۶ را به اوکراین ارسال خواهند کرد، این موضع با واکنش تند ولادیمیر باربین، سفیر روسیه در دانمارک روبه‌رو شد. او در بیانیه‌ای تاکید کرد این واقعیت که دانمارک اکنون تصمیم به اهدای ۱۹ هواپیمای اف- ۱۶ به اوکراین گرفته است، منجر به تشدید درگیری‌ها می‌شود.

دانمارک با پنهان شدن در پشت این فرضیه که خود اوکراین باید شرایط صلح را تعیین کند، با اقداماتش به‌دنبال این است که کی‌یف راهی جز ادامه رویارویی نظامی با روسیه نداشته باشد. قرار بود در ماه جاری ائتلافی متشکل از ۱۱کشور، آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ را در دانمارک آغاز کنند که هنوز این اتفاق رخ نداده است. زلنسکی در جدیدترین تحرک دیپلماتیک نظامی خود و در سفر به یونان، با «میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان گفت‌وگو کرد و او را در جریان شرایط جنگ، حملات روسیه و آخرین وضعیت تمامیت ارضی اوکراین گذاشت. او اعلام کرد اوکراین یک کریدور جدید غلات در دریای سیاه ایجاد کرده که می‌تواند کارساز باشد؛ اما برای تداوم آن باید قابلیت‌های دفاع هوایی خود را تقویت کنیم.

تقویت توانمندی‌های دفاع هوایی در حوزه دریای سیاه و به‌ویژه حریم هوایی «اودسا» اهمیت زیادی دارد و اگر یونان در دستیابی به این امر به ما کمک کند، این موضوع می‌تواند یک کمک تاریخی از جانب یونان برای امنیت کلی اروپا محسوب شود. یونان به کشورهای عضو گروه هفت در زمینه تضمین‌های امنیتی برای اوکراین پیوسته و اعلامیه‌ای را برای حمایت از همگرایی اوکراین یورو-آتلانتیک امضا کرد. زلنسکی همچنین از آمادگی شرکت‌های یونانی برای مشارکت در حمل‌ونقل غلات اوکراینی خبر داد و مدعی شد اوکراین بر توانایی شرکت‌های یونانی در امر حمل‌ونقل تکیه خواهد کرد. زلنسکی در جریان کنفرانس خبری با «میتسوتاکیس» مدعی شد یونان در برنامه آموزش خلبانان اوکراینی برای جنگنده‌های اف-۱۶ مشارکت خواهد کرد. امروز ما نتیجه مهمی برای ائتلاف هوایی داریم. یونان در آموزش خلبانان ما برای اف-۱۶ مشارکت خواهد کرد. علاوه بر این آموزش، اوکراین از بسته دفاعی جدیدی که یونان متعهد به ارائه آن به اوکراین شده است.»

دانمارک نیز از کشورهایی است که در کمک‌رسانی به اوکراین فعال بوده است. «مت فردریکسون» نخست‌وزیر دانمارک در جریان دیدار با زلنسکی اعلام کرد که کشورش ۱۹فروند جنگنده اف-۱۶ ارسال خواهد کرد. رئیس‌جمهور اوکراین در جریان سخنرانی خود در پارلمان دانمارک ادعا کرد که «در صورت شکست اوکراین، قوانین بین‌المللی از بین خواهد رفت. در این صورت دموکراسی‌های جهان می‌توانند هدف حملات موشکی، شورش مزدوران یا اقدامات بی‌ثبات‌کننده قرار ‌گیرند. این جنگنده‌ها قرار است دفاع هوایی اوکراین را تقویت کنند و در عملیات ضدحمله علیه استحکامات دفاعی روسیه هم کمک کنند.»  رئیس‌جمهور اوکراین با قدردانی از نمایندگان پارلمان دانمارک در اعلام موافقت با ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به این کشور، مدعی شد که اوکراین پیروز این نبرد است. کی‌یف یکی از عوامل پیشروی کند خود در ضدحمله دوماهه را ضعف ادوات نیروی هوایی می‌داند و مدت‌هاست که خواستار دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ برای عقب راندن جنگنده‌های روسیه است که در آسمان این کشور جولان می‌دهند.

جیکوب المان جنسون، وزیر دفاع دانمارک تایید کرد که جنگنده‌های اف-۱۶ را به‌شرط آموزش خلبانان نیروهای مسلح اوکراین، اخذ مجوزهای لازم و آماده شدن زیرساخت‌های این کشور برای استفاده از جنگنده‌های مذکور به کی‌یف ارسال می‌کند. ممکن است اوکراین تنها اجازه داشته باشد که جنگنده‌های اهدایی دانمارک و هلند را در داخل مرزهای خود و برای بیرون راندن دشمن از مرزهایش استفاده کند. این شرط ماست. چه تانک باشد، چه جنگنده یا هر چیز دیگر. زلنسکی در جریان سفر به هلند نیز اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته ۴۲فروند جنگنده اف-۱۶ را در اختیار کی‌یف قرار دهد. او توافق با مارک روته، نخست‌وزیر هلند بر سر انتقال ۴۲فروند جنگنده اف-۱۶ به کشورش خبر داد. انتقال این ۴۲ فروند تنها آغاز جریان ورود این هواپیماها به اوکراین است و تعداد قابل توجهی نیز از کشورهای شرق اروپا در اختیار کی‌یف قرار خواهند گرفت. هلند ۴۲فروند جنگنده اف-۱۶ دارد؛ اما هنوز تصمیم نگرفته است که چه تعداد از آنها را به کی‌یف تحویل دهد.

ژنرال «جیمز هکر»، فرمانده نیروی هوایی ناتو اعلام کرد که جنگنده‌های اف- ۱۶ تا سال۲۰۲۷ کار میدانی را آغاز نخواهند کرد. اگرچه تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین در سال۲۰۲۴ آغاز خواهد شد، اما بر اساس آخرین ارزیابی‌ها انتظار نمی‌رود تا پیش از سال۲۰۲۷ نیروی کارآمدی که قادر به انجام عملیات میدانی باشد، تشکیل شود. خلبانان اوکراینی هنوز کم‌تجربه هستند. بنابراین آنها اکنون وارد جنگ نخواهند شد و دست‌کم یک سال دیگر به آموزش بیشتر نیاز دارند. بعید است که اوکراین پیش از سال۲۰۲۷ تعداد کافی خلبان قادر به هدایت اف-۱۶ در جنگ داشته باشد. شما می‌توانید به سرعت بر برخی از سامانه‌های تسلیحاتی مسلط شوید؛ اما برای ساخت دو اسکادران اف-۱۶ و آماده شدن و شایستگی کافی برای شرکت در رزمایش‌های میدانی زمان زیادی نیاز است که می‌تواند تا چهار یا پنج سال طول بکشد.»