سورپرایز سوپر لیبرتارین آرژانتینی

یک کاندیدای لیبرتارینِ راست افراطی روز یکشنبه در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آرژانتین پیروز شد؛ نمایشی شگفت‌انگیز برای سیاستمداری که می‌خواهد دلار آمریکا را به‌عنوان واحد پول رسمی آرژانتین در نظر بگیرد و با دونالد ترامپ مقایسه شود. رای دادن در انتخابات مقدماتی برای اکثر بزرگسالان اجباری است که در واقع تمرینی برای انتخابات عمومی ۲۲اکتبر است و نشان می‌دهد که چه کسی برنده ریاست‌جمهوری است؛ در عین حال در این انتخابات نامزدهای روز انتخابات به نوعی مشخص می‌شوند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، خاویر مایلی ۵۲ ساله، نماینده کنگره، اقتصاددان و کارشناس سابق تلویزیون، ۳۰درصد آرا را با ۹۶درصد شمارش آرا به‌دست آورد و او را به نامزد پیشتاز ریاست‌جمهوری در انتخابات عمومی پاییز تبدیل کرد.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که حمایت مایلی حدود ۲۰درصد است و تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی کرده بودند که سیاست‌های رادیکال پیشنهادی او -از جمله برچیدن بانک مرکزی کشور- مانع از جذب تعداد زیادی رای‌دهندگان می‌شود. اما رای روز یکشنبه مشخص کرد که مایلی اکنون برای پیشروی در آرژانتین، کشوری با ۴۶میلیون جمعیت با برخی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت، گاز و لیتیوم، شانس روشنی دارد. پابلو توزون، مشاور سیاسی آرژانتینی گفت: «من فکر می‌کنم این نتایج حتی برای او هم تعجب‌آور است. او تا به حال کاندیدای معترض بود.»

انتخابات سراسری آرژانتین در ماه اکتبر که می‌تواند به دور دوم در نوامبر برود، اکنون به آزمون جدیدی برای قدرت راست افراطی در سراسر جهان تبدیل خواهد شد. اگرچه نیروهای راست‌گرا در سال‌های اخیر نفوذ جدیدی در چندین کشور قدرتمند از جمله ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئد و فنلاند به‌دست آورده‌اند؛ اما شکست‌هایی نیز متحمل شده‌اند، از جمله در اسپانیا و برزیل. مایلی خود را به‌عنوان تغییر بنیادینی معرفی کرده است که اقتصاد در حال فروپاشی آرژانتین به آن نیاز دارد و در صورت انتخاب شدن می‌تواند شوک بزرگی برای نظام باشد. او علاوه بر ایده‌هایش درباره پول و بانک مرکزی، کاهش شدید مالیات‌ها و کاهش هزینه‌های عمومی را پیشنهاد کرده است، از جمله از طریق اخذ هزینه از مردم برای استفاده از سیستم بهداشت عمومی. همچنین پیشنهاد بستن یا خصوصی‌سازی تمام شرکت‌های دولتی و حذف وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و محیط زیست را داده است. سرجیو ماسا، وزیر دارایی چپ میانه آرژانتین، در انتخابات مقدماتی با ۲۱درصد آرا دوم شد. پاتریشیا بولریچ، وزیر امنیت سابق محافظه‌کار با ۱۷درصد در جایگاه سوم قرار گرفت. انتخابات عمومی در ۲۲ اکتبر برگزار می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که این رقابت در دور دوم رای‌گیری در ۱۹نوامبر تعیین شود. نتایج روز یکشنبه نشان داد که سه ائتلاف جداگانه آرژانتین از سطح حمایت مشابهی برخوردارند و بعید است که هیچ نامزد برتری وجود داشته باشد که از آستانه ۵۰درصدی لازم برای پیروزی در دور اول فراتر برود. نامزدهای ائتلاف راست میانه روز یکشنبه مجموعا ۲۸درصد آرا را به‌دست آورده‌اند؛ درحالی‌که ائتلاف چپ میانه ۲۷درصد -هر دو کمی کمتر از مجموع آرای آقای مایلی- به‌دست آوردند.

حزب چپ میانه فعلی در ۱۶سال از ۲۰سال گذشته قدرت را در آرژانتین در دست داشته و عمدتا توسط رئیس‌جمهور سابق کریستینا فرناندز دی‌کرشنر کنترل شده است. مایلی در یک سخنرانی یکشنبه‌شب به حامیان خود گفت: «ما نه تنها به کرشنریسم پایان خواهیم داد، بلکه به کاست سیاسی بیهوده، انگلی و جنایتکار که در حال غرق کردن این کشور هستند نیز پایان خواهیم داد.» او سپس از خواهرش که کمپین او را اداره می‌کند و از پنج سگ ماستیف که هر کدام به نام یک اقتصاددان محافظه‌کار نام‌گذاری شده‌اند، تشکر کرد. آرژانتین که دهه‌ها بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته است، در یکی از بدترین بحران‌های خود قرار دارد. ارزش پزو آرژانتین به‌شدت کاهش یافته، تورم سالانه از ۱۱۵درصد فراتر رفته، نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت فقیر هستند و این کشور برای بازپرداخت بدهی ۴۴میلیارد دلاری خود به صندوق بین‌المللی پول با مشکل مواجه است. مایلی گفته که سیاست‌های اقتصادی او نشان‌دهنده یک بسته ریاضتی است که حتی فراتر از آن چیزی است که صندوق بین‌المللی پول از آرژانتین درخواست می‌کند. او همچنین می‌تواند تاثیر عمیقی بر سایر بخش‌های جامعه آرژانتین بگذارد. او و معاونش، وکیلی که از دیکتاتوری نظامی گذشته کشور دفاع کرده است، پیشنهاد کرده‌اند که قوانین اسلحه را ملایم کنند، سیاست‌های اخیر را که اجازه سقط جنین را مجاز می‌کند معکوس کنند و حتی اجازه فروش اعضای بدن انسان را بدهند. این نمونه‌ای از تجارتی است که مایلی می‌گوید دولت هیچ محدودیت تجاری درخصوص آنها ندارد. با این حال، اجرای چنین تغییراتی منجر به یک چالش بزرگ خواهد شد.

نتایج روز یکشنبه حاکی از آن بود که مایلی در صورت انتخاب، حمایت مستقیم محدودی در کنگره خواهد داشت. حزب او که آزادی پیشروی نام دارد، گفته است که بر اساس نتایج سایر نامزدهایش، تنها ۸کرسی از ۷۲کرسی سنا و ۳۵کرسی از ۵۰۰کرسی مجلس را در اختیار خواهد داشت. توزون می‌گوید که که طرح اقتصادی مایلی در عین رادیکال بودن، فاقد جزئیات است و بارها مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی افزود: «طرح دلاری کردن او ۵۰بار تغییر کرد. او امروز تیمی برای اداره آرژانتین ندارد.» با این حال، مایلی ثابت کرده است که یک سیاستمدار ماهر در عصر اینترنت است، با اخم و موهای منحصر به فرد که به او شخصیتی قابل توجه بخشیده و او را به یک سوژه آسان برای میم‌های اینترنتی تبدیل کرده است؛ چیزی بسیار شبیه ترامپ و بولسونارو. بولسونارو در یک ویدئوی عمومی که قبل از رای‌گیری در اینترنت منتشر شد، از مایلی حمایت کرد و گفت که آنها ارواح خویشاوندی سیاسی هستند. او با اشاره به آنچه حمایتش از مالکیت خصوصی، آزادی بیان، بازار آزاد و حق دفاع از خود خواند، گفت: «ما چیزهای مشترک زیادی داریم.»

نه بر خلاف حامیان ترامپ و بولسونارو، آرژانتینی‌هایی که به مایلی رای دادند، روز یکشنبه گفتند که او را دوست دارند؛ زیرا او یک فرد خارج از سیستم است که یک نظام از هم پاشیده را تکان می‌دهد و آن را همان‌طور که هست می‌خواهند. ربکا دی ایوریو، ۴۴ساله، یک کارمند اداری که در ‌میهمانی خیابانی مایلی در شب انتخابات در بوئنوس‌آیرس حضور پیدا کرده بود، می‌گوید: «مردم آرژانتین بالاخره بیدار شدند. آرژانتین به آن نیاز دارد.نیاز به تغییر دارد.» سانتیاگو مانوکیان، رئیس تحقیقات «اکولاتینا» یک شرکت مشاوره اقتصادی آرژانتینی گفت که از میان سناریوهای مختلف نتایج اولیه که تحلیلگران ترسیم کرده بودند، پیروزی مایلی کمترین سناریوی قابل تحقق بود. حالا مانوکیان می‌گوید که باید در پیش‌بینی‌های خود از انتخابات تجدید نظر کند؛ زیرا مایلی شانس روشنی برای رسیدن به دور دوم دارد که در این صورت می‌تواند یک انحراف بزرگ از سیستم فعلی باشد. مانوکیان می‌افزاید: «او به‌عنوان یک نامزد رقابتی برای دور دوم دیده نمی‌شد. اکنون چیزی بسیار متفاوتی در حال رخ دادن است.»