اینجا آشفتگی است؛ ببخشید!

اخراج او و سپس پخش عمومی نارضایتی‌های غیرمعمول او، منعکس‌کننده بی‌نظمی‌ای است که فرماندهی نظامی روسیه را از زمان شورش ناموفق سه هفته پیش (به رهبری پریگوژین) به هم ریخته است. ژنرال پوپوف با اشاره‌ای آشکار به ژنرال والری گراسیموف، رئیس نیروهای مسلح گفت درحالی‌که «یگان ۵۸ ترکیبی» که او فرماندهی آن را برعهده داشت، ضد حمله اوکراین را در منطقه زاپوریژیا متوقف کرد اما «از پشت توسط فرمانده ارشدمان به ما خنجر زده شد که خائنانه و شرارت‌آمیز سر ارتش ما را در سخت‌ترین و پرتنش‌ترین لحظه قطع کرد.» به گفته یکی از نزدیکان به ارتش روسیه که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، از زمان شورش گروه واگنر و رئیس آن (یوگنی پریگوژین)، چندین افسر ارشد بازداشت یا از پست‌های خود برکنار شده‌اند.

گمانه‌زنی‌هایی به‌ویژه درباره سرنوشت ژنرال «سرگئی سوروویکین»، فرمانده نیروی هوایی و فرمانده سابق نیروهای روسی در اوکراین که از زمان شورش واگنر در انظار عمومی دیده نشده بر سر زبان‌ها افتاده است تا جایی که در هفته‌ای که گذشت، یک قانون‌گذار ارشد روس گفت که وی مدتی «به استراحت رفته است.» این فرد نزدیک به ارتش روسیه گفت ژنرال سوروویکین، یکی از متحدان پریگوژین (که گفته می‌شود از قبل از شورش مطلع بود) در بازداشت به سر می‌برد. در ژانویه، کرملین ژنرال سوروویکین را از نظارت بر نیروهای روسی در اوکراین برکنار کرد و ژنرال گراسیموف را مسوول کنترل مستقیم هدایت جنگ قرار داد. این در حالی است که گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه است و انتصاب او به فرماندهی نیروها در جنگ اوکراین یک تلفیق غیر متعارف وظایف برای ارتشی در حال جنگ محسوب می‌شود. افزون بر این، یکی دیگر از فرماندهان ارشد روسیه در اوکراین، «سپهبد اولگ تسوکوف» معاون فرمانده ناحیه نظامی جنوبی در حمله هوایی اوکراین در روز سه‌شنبه در شهر اشغالی بردیانسک - یکی از بالاترین سطوح تلفات از زمان شروع جنگ از سوی روس‌ها- کشته شد.

با این حال، انتشار صدای ژنرال پوپوف یک نگاه عمومی بسیار نادر از رویکرد یک افسر ارشد روسی (درباره چگونگی به راه انداختن جنگ پرهزینه از سوی پوتین) ارائه داد. دولت‌های غربی مشتاق چنین اطلاعاتی هستند؛ اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند که نگرش محدودی نسبت به دیدگاه‌های رهبران نظامی روسیه یا اتهامات علیه آنها دارند. همچنین وضعیت سربازان واگنر و رهبر آنها، پریگوژین هم مبهم است. هفته گذشته گزارش شد که پریگوژین در روسیه بوده و آزادانه در حال پرسه زدن است. همچنین گفته شد دیداری سه‌ساعته با پوتین داشت. این در حالی است که وی شورشی به راه انداخته بود که به گفته وی هدفش نه حذف پوتین که حذف رهبران نظامی ناکارآمد بود. رئیس‌جمهور بایدن روز پنج‌شنبه به خبرنگاران در هلسینکی گفت: «ما حتی مطمئن نیستیم که او کجاست و چه روابطی دارد. اگر من جای او بودم، بیشتر مراقب خوردنم بودم.»

پریگوژین تا قبل از قیام کوتاه‌مدت خود، همواره فرماندهی نظامی روسیه را به‌طور علنی محکوم و آن را به بی‌کفایتی و خنجر زدن به پشت متهم می‌کرد. با این حال، انتشار فایل صوتی نظرات ژنرال پوپوف حاکی از آن است که نارضایتی مشابهی در رده‌های یونیفورم پوش ارتش (در کنار شبه نظامیان واگنر) وجود دارد. تاکنون اطلاعات کمی درباره میزان توانایی و دفاع روسیه در ضد حمله اوکراین که از ماه گذشته آغاز شد، وجود دارد. همچنین اطلاعات کمی از میزان تلفات روسیه از بعد از شورش پریگوژین وجود دارد.

ژنرال پوپوف گفت که او در «وضعیت دشواری» با رهبری ارتش روسیه قرار دارد. او می‌گوید یا باید انتخاب می کرد که بزدل باشد و هر آنچه را که مافوقش می‌گوید فقط بشوند و «بله قربان» بگوید یا اینکه صراحت به خرج دهد و رک و پوست‌کنده حرف خود را بزند و تبعات سخنانش را هم بپذیرد. او به سربازان خود گفت که حق ندارد به نام آنها یا به نام کسانی که کشته شده‌اند دروغ بگوید. بنابراین «تمام مسائل مشکل‌آفرینی را که در حال حاضر در ارتش وجود دارد - از نظر رزمی و پشتیبانی - بیان خواهد کرد.» وی به‌طور خاص گفت که از فقدان قابلیت شناسایی ضد توپخانه و تلفات و جراحات بیش از حد سربازان روسی در میدان نبرد خبر داده است. ژنرال پوپوف گفت: «ظاهرا در این رابطه، فرماندهان ارشد نوعی خطر را در من احساس کردند و به سرعت، در یک روز روشن، دستوری از وزیر دفاع گرفتند که مرا از پست خودم برکنار کرده و از شر من خلاص شدند.»