یکی از افرادی که خواست نامش فاش نشود، گفت که ویلیام جی.برنز، مدیر سی‌آی‌ای تنها برای ارائه مشاوره تاکتیکی درباره ضد حمله به آنجا سفر نکرده بود، بلکه درباره مسائل اطلاعاتی نیز رایزنی‌هایی داشته است. این دیدارها شامل نشستی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف، پایتخت اوکراین نیز بود. یک مقام آمریکایی گفت که برنز بر تعهدات آمریکا به تداوم اشتراک‌گذاری اطلاعاتی، همان‌طور که در سفرهای دیگر انجام داده است، تاکید کرد. این مقام افزود: «این سفر مخفیانه قبل از تلاش‌های ناکامِ هفته گذشته یوگنی وی.‌پریگوژین و شرکت نظامی خصوصی‌اش واگنر برای بیرون راندن رهبران ارشد نظامی روسیه انجام شد.»  جزئیات بحث‌های ویلیام برنز روشن نیست.

اما مقامات اوکراینی مقامات ارشد ایالات متحده را درباره برنامه‌های خود برای حمله متقابل توضیح داده‌اند؛ اینکه آنها تمایل به پس گرفتن بخش‌های وسیعی از زمین در جنوب اوکراین دارند و امیدوارند به این طریق و با عملکرد قوی در ضدحمله شانسشان را برای دستیابی به توافقی بهتر در مذاکرات بهبود ببخشند؛ به‌ویژه اگر نیروهای روسی از جنگ تابستان شکست‌خورده بیرون بیایند. واشنگتن‌پست پیش‌تر درباره سفر برنز به کی‌یف گزارش داده و نوشته بود که مقامات اوکراینی، او را در جریان برنامه‌های خود برای بازپس‌گیری اراضی تحت تصرف روسیه و آغاز مذاکرات آتش‌بس با مسکو تا پایان سال قرار داده‌اند. مقامات آمریکایی می‌گویند که ضد حمله کندتر از آنچه انتظار داشته‌اند، پیش می‌رود و دفاع روسیه سرسختانه تاکنون پیش رفته است. اما مقامات همچنین گفتند که تلاش‌های اصلی این فشار هنوز قوام نیافته و خیلی زود است که بگوییم اوکراینی‌ها چه پیروزی‌هایی ممکن است کسب کنند و تاثیر این حرکت بر مذاکرات صلح آینده چه خواهد بود.

تماس با روسیه

به گفته یک مقام آمریکایی، ویلیام جی.برنز، پس از شورش هفته گذشته با رهبر سرویس اطلاعات خارجی روسیه تماس گرفت تا به کرملین اطمینان دهد که ایالات متحده در آن دخالتی نداشته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته این مقام ناشناس، برنز با سرگئی ناریشکین، رهبر سرویس اطلاعات خارجی روسیه تماس گرفته و با او درباره مسائل اطلاعاتی گفت‌وگو داشته است. این دو نفر پیش از این حداقل یک‌بار در ترکیه با یکدیگر ملاقات کرده‌اند و صحبت‌هایی درباره نگرانی‌ها درباره تهدید تشدید تنش هسته‌ای در جنگ اوکراین داشته‌اند. سی‌آی‌ای فعلا درخصوص گفت‌وگوی این دو نفر اظهارنظری نداشته است. دولت بایدن تلاش کرده است تا به مقامات روسی تاکید کند که ایالات متحده در تلاش‌های ناکام مانده یوگنی وی.پریگوژین و شرکت نظامی خصوصی واگنر برای بیرون راندن مقامات دفاعی روسیه از دفاترشان در جنوب روسیه دخالتی نداشته است و اینکه ایالات متحده به این موضوع به عنوان یک موضوع داخلی روسیه نگاه می‌کند.