آغاز ضد حمله اوکراین به روسیه

«والری شرشن»، سخنگوی بخش نظامی «تاوریا»ی اوکراین در تلویزیون گفت: «ما شاهد اولین نتایج اقدامات ضدحمله هستیم.» بر اساس بیانیه معاون وزیر دفاع «هانا مالیار»، نیروهای اوکراین همچنین «ماکاریوکا»، روستای بعدی در جنوب را بازپس گرفتند و بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰متر (۹۸۵-۴۹۲۰ فوت) در دو جهت در جبهه جنوبی پیشروی کردند. یک یگان دفاع ارضی اوکراین نیز تصاویر تاییدنشده‌ای را در تلگرام منتشر کرد که نشان می‌دهد سربازانش پرچم خود را در «نسکوچنه»، نزدیک‌ترین روستا به مواضع اوکراین در این منطقه برافراشته‌اند. مالیار افزود: «هیچ موقعیتی در مسیرهایی که نیروهای ما در حالت دفاعی هستند، از دست نرفت.» ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم در سخنرانی ویدئویی شبانه خود از سربازانش تمجید کرد؛ اما اشاره‌ای به مناطق خاصی که درگیری در آن گزارش شده است، نکرد.

زلنسکی تنها با اشاره به دو بخش اصلی درگیری در شرق و جنوب گفت: «البته من از سربازانمان به خاطر این روز سپاسگزارم.» در «بلاهوداتنه»، در لبه مناطق دونتسک و زاپوریژیا، «میروسلاو سمنیوک» سخنگوی تیپ یاگر، به آسوشیتدپرس گفت که یک تیم تهاجمی پس از ورود به چندین ساختمان که حدود ۶۰ سرباز در آنجا پنهان شده بودند، شش سرباز روسی را اسیر کردند. سمنیوک گفت: «دشمن به گلوله باران ما ادامه می‌دهد؛ اما این مانع ما نمی شود. دهکده بعدی که قصد داریم آن را بازپس گیریم، اوروژاین است. پس از آن، به سمت جنوب پیش می‌رویم.» وبلاگ‌نویسان نظامی روسی نزدیک به کرملین نوشتند که بلاهوداتنه رها شد؛ زیرا جنگنده‌های مسکو از محاصره می‌ترسیدند. وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه همچنان اصرار کرد که حملات اوکراین را در این منطقه دفع می‌کند. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش‌های اوکراین برای عملیات تهاجمی در محورهای دونتسک جنوبی و زاپوریژیا در خط مقدم در ۲۴ساعت گذشته «ناموفق» بوده است .

ولادیمیر روگوف، یک مقام منصوب روسیه در منطقه زاپوریژیا، به تاکید می‌گفت که بلاهوداتنه و دو روستای دیگر در این منطقه از نظر کنترل «منطقه خاکستری» محسوب می‌شوند. با اطلاعات اندک از خط مقدم، ارزیابی وضعیت میدان جنگ تقریبا غیرممکن بوده است. یک سرباز ناشناس در ویدئویی گفت: «ما دشمن را از سرزمین مادری خود بیرون می‌کنیم. این دلپذیرترین احساس است. اوکراین پیروز می‌شود، اوکراین بالاتر از همه چیز است.» منطقه اشغال‌شده جنوب شرق به‌عنوان یک «اولویت محتمل» برای نیروهای کی‌یف در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا بازپس‌گیری اراضی در آنجا باعث می‌شود اوکراین پل زمینی روسیه به شبه جزیره کریمه را تهدید کند و نیروهای روسیه را به نصف کاهش دهد. ماکاریوکا در حدود ۹۰کیلومتری (۳۰۰مایلی) شمال غربی شهر ماریوپل است که در دریای آزوف در حاشیه جنوبی پل زمینی قرار دارد. روسیه سال گذشته این شهر بزرگ را پس از هفته‌ها محاصره و بمباران آن تصرف کرد.

روسیه استحکامات وسیعی را در سرتاسر سرزمین این اشغالی ساخته است تا با استفاده از هزاران سرباز آموزش‌دیده و تجهیزشده توسط غرب، برای یک ضدحمله اوکراینی آماده شود.«اندرو.ای.کرامر» هم در گزارش ۱۱ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت: پس از یک هفته سکوت اوکراین درباره کارزار جدیدش برای بیرون راندن نیروهای روسی، ارتش اوکراین روز یکشنبه اولین دستاوردهای کوچک خود را درحالی‌که درگیری‌ها در حداقل سه بخش از جبهه ادامه داشت، به‌دست آورد.

انتظار می‌رود عملیات نظامی گسترده باشد؛ اما در حال حاضر عمدتا شامل حملات کوچک است. تیپ ۶۸اوکراین ویدئویی را در فیس‌بوک منتشر کرد که نشان می‌داد سربازانش پرچم آبی و زرد کشور را بر فراز روستای بلاهوداتنه در شرق دونتسک برافراشتند. معاون وزیر دفاع گفت که نیروهای اوکراین روستای مجاور ماکاریوکا را نیز تصرف کرده‌اند و ارتش داوطلب اوکراین نیز گفته که یک شهرک نزدیک به نام نسکوچنه را پس گرفته است. گزارشگر نیویورک‌تایمز هم همچون گزارش الجزیره نوشت که این ادعاها را نمی‌توان به‌طور مستقل تایید کرد و با وجود لحن سرسختانه اوکراینی‌ها، اما نشانه‌ها حاکی از این است که هر دو طرف تلفاتی داده‌اند.

همچنین مشخص نیست که آیا این روستاها فراتر از خطوط اولیه دفاعی روسیه هستند یا خیر؛ یعنی باید دید که آیا این اطلاعیه‌ها نشان می‌دهد که اوکراین موفق به شکستن آنها شده است یا خیر؟ اما پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، یک چیز مشخص است: ضد حمله اوکراین که مدت‌ها پیش انتظارش می‌رفت، شروع شده است (هرچند نه به‌طور کامل و تمام‌عیار). رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در جریان دیدار غافل‌گیرانه جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا همین را گفت. زلنسکی افزود: «اینکه در چه مرحله‌ای هستیم به‌صورت جزئی نمی‌توان فاش کرد.»

به نوشته کرامر، گزارشگر نیویورک‌تایمز، هرقدر هم که ضدحمله اوکراین در حال حاضر محدود باشد، اما ضد حمله شدید است و نبردها در امتداد جبهه در جنوب و شرق متمرکز شده است. اوکراینی‌ها، مجهز به تانک‌ها و خودروهای زرهی تازه به‌دست‌آمده، تلاش می‌کنند هم موقعیت خود را بهبود بخشند و هم متحدان غربی خود را متقاعد کنند که نبرد آنها هنوز ارزش حمایت دارد. ارتش اوکراین اعلام کرد در روزهای اخیر راکت‌ها و توپخانه‌های اوکراینی به چهار مرکز فرماندهی روسیه، ۶ منطقه متمرکز نیروها، سلاح و تجهیزات نظامی، سه انبار مهمات و پنج واحد توپخانه دشمن اصابت کرده‌اند.

این ادعاها را نمی‌توان به‌طور مستقل تایید کرد؛ اما هر دستاوردی که اوکراین در برابر نیروهای روسی به‌دست آورد، احتمالا پرهزینه است و تلفات زیادی را برای طرف اوکراینی به همراه خواهد داشت. در ۱۵ماه جنگ، ارتش اوکراین تا حد زیادی از بحث درباره تعداد تلفات خودداری کرده است؛ اما شواهد نشان می‌دهد که آغاز جنگ دوباره، آسان نبوده است. مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، تایید کردند که نیروهای اوکراینی و روس‌ در هفته گذشته متحمل خساراتی شده‌اند؛ اما هیچ‌کدام تعداد تلفات را اعلام نکردند. بر اساس فیلم‌ها و عکس‌هایی که وبلاگ‌نویس‌های روسی طرفدار جنگ منتشر کردند و توسط نیویورک‌تایمز تایید شد، حداقل سه تانک «لئوپارد۲» ساخت آلمان و هشت خودروی جنگی برادلی ساخت آمریکا توسط سربازان اوکراینی رها یا منهدم شده‌اند. هیچ اظهارنظری از سوی وزارت دفاع روسیه صورت نگرفته است.