رژه کم‌فروغ پیروزی در مسکو

با فرورفتن ارتش روسیه در اوکراین و پیشرفت اندک در اهداف جنگی پوتین، جشن روز پیروزی نسبت به سال‌های گذشته کم سر و صداتر بود. حداقل ۲۰شهر مراسم‌های یادبود را به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی مربوط به جنگ مختصر برگزار کردند و جشن‌های بزرگی مانند هنگ جاویدان - که در آن مردم عادی روس با عکس‌هایی از کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم به خیابان‌ها می‌آیند - لغو شد. در چند ماه گذشته، اوکراین حملات خود را در قلمرو تحت کنترل روسیه افزایش داده و حتی به نظر می‌رسد که برخی از تاسیسات نظامی در داخل روسیه را هدف قرار داده است. این امر باعث شده است که رهبران نظامی و سیاسی روسیه از آمادگی نیروهای‌شان در یک ضد حمله مورد انتظار از سوی اوکراین ناآرام و نامطمئن باشند. نکته دیدنی در رژه امسال این بود که از خودروهای زرهی کمتر سنگین استفاده کردند.

جنگ سخت‌تر شده

وضعیت در مناطق تحت اشغال روسیه در جنوب اوکراین، جایی که روسیه برای حمله متقابل اوکراینی‌ها آماده می‌شود، وضعیت مبهم‌تر شده است. کمبودها نیز ماجرا را بیشتر پیچیده کرده است. صاحبان پمپ بنزین‌ها می‌گویند که قطره‌ای بنزین وجود ندارد و قفسه‌های خواربارفروشی‌ها خالی شده و عابربانک‌ها پول ندارند. جنگ در باخموت هم گره خورده است. در این جنگ هیچ طرفی پیشرفت نمی‌کند. رئیس این گروه گفت که نیروهای واگنر روسیه هنوز مهمات وعده داده‌شده از سوی مسکو را دریافت نکرده‌اند. طبق اظهار برخی مقامات غربی، روسیه با کمبود مهمات مواجه شده است و درحالی‌که گروه واگنر به نیابت از نیروهای روسی در حال حمله به باخموت است، این گروه نتوانسته کمک‌های لازم را از مسکو دریافت کند.

بدون حضور رهبران غربی

هیچ یک از رهبران غربی در رژه روز پیروزی روسیه در روز سه‌شنبه شرکت نکردند. این رژه در حالی برگزار شد که یک هفته پیش مسکو، کی‌یف را به حمله هواپیمای بدون سرنشین به کرملین متهم کرد. روسیه مدعی است که اوکراین قصد داشته است تا پوتین را ترور کند. در طول سخنرانی پوتین به مناسبت این روز، او گفت که «نخبگان غربی» در حال بذرپاشی روس‌هراسی و ناسیونالیسم تهاجمی هستند؛ درحالی‌که اوکراین به گروگان این کشورهای غربی تبدیل شده است. وی افزود: یاد و خاطره جنگ جهانی دوم مقدس است و به کسانی که علیه نازی‌ها جنگیدند، باید ادای احترام کرد.» پوتین گفت: «ما می‌خواهیم آینده‌ای آرام، آزاد و باثبات را ببینیم.» او گفت: «ما تروریسم بین‌المللی را دفع کرده‌ایم، از ساکنان دونباس (در شرق اوکراین) محافظت می‌کنیم و امنیت خود را تضمین می‌کنیم.» این سخنان در شرایطی ابراز شد که رهبران غربی به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش الجزیره، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت که اتحادیه اروپا نباید از رژه قدرت نظامی مسکو مرعوب شود و تا زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهند. طبق اظهارات آماده‌شده، شولتز در سخنرانی خود در پارلمان اروپا در استراسبورگ به قانون‌گذاران گفت: «در ۲۲۰۰کیلومتری شمال شرق از اینجا پوتین نظاره‌گر رژه سربازان، تانک‌ها و موشک‌های خود است.» او افزود: «ما نباید از چنین بازی‌های قدرتی مرعوب شویم! بیایید در حمایت خود از اوکراین - تا زمانی که طول بکشد، ثابت‌قدم بمانیم!»