کانال پاناما توسعه می‌یابد

گروه بین‌الملل- به نظر می‌رسد کانال ۹۲ساله پاناما دیگر نمی‌تواند به وظیفه حساس خود عمل کند و همانند گذشته رابطه خوبی بین شمال و جنوب قاره آمریکا باشد. امروزه این کانال دیگر نمی‌تواند جوابگوی کشتی‌هــــای مـــدرن و پهن‌پیکر باشد که این مساله، ترافیک سنگینی را در ورودی‌های این آبراه استراتژیک ایجاد می‌کند.

به وجود آمدن این ترافیک که برخی مواقع بسیار سنگین می‌شود باعث شده است تا همه‌روزه زیان‌های اقتصادی سنگینی به کشتی‌های باربری و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی وارد شود.

اداره‌کنندگان کانال پاناما دیروز به همین دلیل طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن کانال پاناما از دو سوی آتلانتیک و پاسیفیک تعریض می‌شود.به این ترتیب کشتی‌های باری بیشتری می‌توانند در آن حرکت کنند. همچنین این کانال پس از تعریض می‌تواند به سوپرتانکرهای نفتکش نیز سرویس بدهد.

براساس این طرح، اجرای تعریض کانال پاناما هشت‌سال به طول می‌انجامد و اینگونه که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هزینه اجرای این پروژه نیز ۵میلیارد و ۲۵۰میلیون دلار خواهد بود.

جورج کویجانو، مدیر کانال پاناما با اعلام این خبر گفت: مطالعات زیادی صورت گرفته است و به نظر می‌رسد تنها راه‌حل این مساله توسعه کانال است. این کار با صرفه‌ترین روش برای احیای کانال پاناما است.کانال پامانا هم‌اکنون ۵درصد از ترافیک دریایی جهان را به خود اختصاص داده است و بیش از ۶۸درصد ترددها در کانال پاناما به یا از ایالات متحده انجام می‌شود. هم‌اکنون روزانه بین ۲۵ تا ۳۷ کشتی از کانال پاناما عبور می‌کنند. متوسط مدت زمان انتظار هر کشتی برای عبور از کانال در صورت ذخیره جا از قبل ۱۶ ساعت و در صورت رزرو نکردن نوبت ۲۸ ساعت است. هر یک روز انتظار در مدخل‌های کانال پاناما هزینه‌ای در حدود ۵۰هزار دلار را به کشتی‌ها تحمیل می‌کند. ظرفیت کانال پاناما پس از توسعه به یکصد کشتی در روز می‌رسد. اکنون کشتی‌های بزرگتر از ۴هزار کانتینر، توانایی تردد در کانال پاناما را ندارند و این در حالی است که ۲۷درصد کشتی‌هایی که در شمال و جنوب کانال در تردد هستند بالاتر از این میزان ظرفیت دارند. دولت پاناما اعلام کرده هزینه تعریض کانال را تا سقف ۱۰میلیارد دلار نیز یک هزینه اقتصادی می‌دا‌ند.