نرخ بهره انگلستان افزایش می‌یابد

گروه بین‌الملل- اقتصاد بریتانیا بهتر از آن چیزی که تصور می‌شد رشد می‌کند. گردون براون، وزیر دارایی بریتانیا با اعلام این خبر گفت: تولید ناخالص داخلی این منطقه بین جولای و سپتامبر ۷/۰درصد رشد داشته است، که این مقدار ۱/۰درصد بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده است.

این افزایش می‌تواند میانگین رشداقتصادی بریتانیا را در سال ۲۰۰۶ به ۸/۲درصد برساند. براساس گزارشی که براون ارائه کرده است، رشد بخش خدمات اصلی‌ترین دلیل افزایش تولید ناخالص داخلی بریتانیا بوده است، اما در مقابل بخش صنعت چندان رشدی نداشته است و همین مساله باعث به وجود آمدن اختلافاتی بین مدیران صنایع این کشور با اتحادیه‌های کارگری شده است.

اما در حالی که پیش‌بینی می‌شود رشداقتصادی انگلستان به دلیل کاهش قیمت نفت در جهان طی ماه‌های آینده باز هم افزایش پیدا کند، نگرانی‌هایی نیز در این مورد وجود دارد. این نگرانی بیشتر از جانب افزایش نرخ بهره ایجاد شده است. کارشناسان عقیده دارند که رشد اقتصادی انگلستان هنوز شکننده است و افزایش نرخ بهره می‌تواند به آن آسیب برساند، اما هروین کینگ، رییس بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد: افزایش نرخ بهره برای سلامت اقتصاد بریتانیا لازم است. بانک مرکزی در اجلاس ماه نوامبر خود نرخ بهره را از ۷۵/۴درصد به ۵درصد خواهد رساند.