گروه بین‌‌الملل- پس از آنکه مذاکرات دور دوحه به بن‌بست رسید و فعلا هم امیدی برای احیای مجدد آن نیست، اکنون هند در اندیشه فعال‌کردن مذاکرات تجارت آزاد با جنوب‌شرق آسیا است. براساس طرحی که هندوستان آماده کرده است، این کشور قصد دارد تعرفه دست‌کم ۲۹۰کالا را برداشته و یا سطح آن را به حداقل برساند. هند با ۱۰عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آسه‌آن مبادلات تجاری گسترده‌ای دارد که مجموع این مبادلات شامل نزدیک به هزار نوع کالا می‌شود. این کالاها از برنج تا مواد سوختی و شیمیایی را شامل می‌شوند. اما مساله اصلی این است که نظر آسه‌آن در مورد این طرح دولت هند چیست. در حالی که دولت هند این طرح را برای اقتصاد منطقه مهم و مفید می‌داند، برخی کارشناسان عقیده دارند که این مساله باید بیشتر مطالعه شود تا توازن تولید داخلی کشورها برهم نخورد. گوپال کی‌پیلای نماینده دولت هند در این گفت‌وگوها با اعلام این مطلب که این طرح باعث رونق اقتصادی خواهد شد گفت: براساس این طرح، میزان تعرفه واردات از آسه‌آن به ۶درصد خواهد رسید و در برخی کالاها نیز حذف خواهد شد.

این مساله که آیا تجارت موردنظر هند برقرار خواهد شد یا نه، اکنون یک مخالف سرسخت دارد. مالزی که اتفاقا از اعضای قدرتمند آسه‌آن به شمار می‌رود طرح پیشنهادی هند را برگردانده و به طور کامل با آن مخالفت کرده است. اما بقیه کشورها اعلام کرده‌اند که طرح را بررسی خواهند کرد.

هند برای نشان دادن حسن نیت خود میزان تعرفه روغن نخل وارداتی از آسه‌آن را از ۸۰درصد به ۵۰درصد رساند. مالزی و اندونزی در حدود ۷۰درصد از روغن خوراکی هند را تامین می‌کنند. با توجه به مواضع مالزی در مقابل این طرح هند، احتمال موفقیت آن بسیار کم است.