به گزارش رویترز پوتین تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده است که به سمت راه‌حل سیاسی برای درگیری‌های سوریه حرکت کرد. در این راستا کرملین در بیانیه‌ای از دیدار روز دوشنبه روسای‌جمهور سوریه و روسیه در سوچی خبر داد و گفت که بشاراسد، رئیس‌جمهوری سوریه روز دوشنبه در سفر کاری از پیش اعلام نشده به سوچی رفت. اسد در حضور فرماندهان نظامی روس و مقامات ارشد سیاسی این کشور با ولادیمیر پوتین در سوچی دیدار کرد و در نشست فرماندهی عالی نیروهای مسلح روسیه به ریاست ولادیمیر پوتین که بی‌سابقه بوده، شرکت کرد. پوتین در این دیدار پیروزی‌های ارتش سوریه علیه تروریست‌ها را تبریک گفت و تاکید کرد: مردم سوریه دوران سختی را پشت‌سر می‌گذارند و به تدریج به مراحل نهایی ریشه‌کن‌سازی تروریسم نزدیک می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دیدار با هدف هماهنگی و مشورت میان دو طرف روسیه و سوریه پیش از نشست او با روسای جمهوری ایران و ترکیه انجام شد که قرار است امروز برگزار شود. پوتین خاطرنشان کرد: مهم اکنون انتقال به روند سیاسی است و روسیه در این زمینه تلاش می‌کند. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، اهمیت زمان این دیدار برای افزایش هماهنگی‌ها میان دو طرف، انجام رایزنی‌های بیشتر، شنیدن ارزیابی رهبری سوریه از اوضاع کنونی این کشور، برداشتن گام‌های آینده، تصور از روند سیاسی و نقش سازمان ملل در آن است. رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: عملیات ارتش کشورش در کنار ارتش سوریه به بهبود وضعیت انسانی، نظامی و سیاسی در سوریه منجر شد. وی تصریح کرد: روسیه بر مشارکت فعال سازمان ملل در مرحله نهایی حل‌وفصل بحران سوریه حساب باز می‌کند. پوتین با بیان اینکه اسد آماده همکاری با تمام کسانی است که خواهان صلح و ثبات هستند، گفت: مساله مهم اکنون در سوریه عبور به مرحله انتقالی است.

وی گفت: شما می‌دانید ما فعالانه با دیگر کشورها، عراق، آمریکا، مصر عربستان و اردن همکاری می‌کنیم و در تماس دائم با شرکایمان هستیم. پوتین افزود: روسیه از آمادگی عالی دولت سوریه و استقبال آن از کسانی که متمایل به صلح هستند و حمایت آن از روند «آستانه» که موجب ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه شد، تقدیر می‌کند. رئیس‌جمهور سوریه نیز خطاب به فرماندهان نظامی روس با اشاره به اینکه پشتیبانی هوایی ارتش روسیه کلید حل‌وفصل بحران سوریه از طریق دیپلماسی است، گفت: از اینکه دو سال و اندی پس از آغاز عملیات موفقیت‌آمیز عملیات روسیه با شما دیدار می‌کنم، خرسندم. باید اذعان داشت که این عملیات به ما اجازه داد که حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه را پیش ببریم. اکنون به لطف فداکاری‌های شما و ارتش سوریه مردم کشورم به خانه و دیار خود بازگشته‌اند. پس از این دیدار نیز روسیه با رهبران برخی از کشورها گفت‌وگوی تلفنی داشت. او در این راستا با دونالد ترامپ نیز گفت‌وگو داشت.