دنیای اقتصاد: «ری یونگ هو»، وزیر خارجه کره‌شمالی، روز دوشنبه (۳ مهرماه) اعلام کرد که توییت‌های ترامپ مبنی بر اینکه «کره‌شمالی دیگر عمر زیادی نخواهد داشت» تهدید و نوعی اعلان جنگ به این کشور است. «زاخاری کوهن»، گزارشگر سی‌ان‌ان می‌نویسد وزیر خارجه کره‌شمالی اعلام کرد که «اگر آمریکا علیه ما اعلان جنگ کند، ما حق دفاع از خود را با هر اقدامی از جمله ساقط کردن جنگنده‌های آمریکایی که بر فراز شبه‌جزیره به پرواز درمی‌آیند محفوظ
می‌دانیم.»

به‌دنبال تهدید کره‌شمالی، «سارا ساندرز»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت که آمریکا به کره‌شمالی اعلان جنگ نداده است. وی تاکید کرد «هرگز درست نیست» که جنگنده کشور دیگری در فضا یا آب‌های بین‌المللی هدف قرار گیرد. دولت آمریکا در نظر دارد همچنان به حفاظت از این منطقه ادامه
دهد. اوایل روز دوشنبه «کاتینا آدامز» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که آمریکا به‌دنبال «عاری‌سازی صلح‌آمیز شبه‌جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای است.» سرهنگ «راب منینگ»، یکی از سخنگویان پنتاگون، اعلام کرد که ارتش آمریکا «تمام گزینه‌ها را اتخاذ خواهد کرد تا امنیت متحدان، شرکا و وطن‌مان را حفظ کند.

بنابراین، اگر کره‌شمالی اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف نکند، تضمین خواهیم کرد که گزینه‌هایی را در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهیم تا او در مورد این کشور تصمیم بگیرد.» وقتی از این مقام پنتاگون در مورد سخنان وزیر خارجه کره‌شمالی مبنی بر اعلان جنگ ترامپ پرسیده شد وی چنین پاسخ داد: «کار ما به‌عنوان وزارت دفاع ارائه گزینه‌های نظامی به رئیس‌جمهور است تا بتواند تصمیم بگیرد. ما همین امشب هم می‌توانیم به این کشور حمله کنیم.»

زاخاری کوهن می‌نویسد نیروی دریایی آمریکا با وجود تنش‌های لفظی میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی همچنان متعهد به حضور در آب‌های شبه‌جزیره است. مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس رونالد ریگان» همچنان به‌صورت معمول مانورهای دریایی خود را با نیروی دریایی کره جنوبی انجام می‌دهد. به هر روی، وزیر خارجه کره‌شمالی معتقد است سخنان ترامپ موجب وهن پیونگ یانگ و توهین به کرامت این کشور است. این مقام کره‌ای می‌گوید: «ترامپ در حال خودکشی است.»

اکنون جنگنده‌های آمریکایی در کنار ناوهای این کشور به مانور و پرواز در شبه‌جزیره ادامه می‌دهند. «زد. بیرون ولف»، گزارشگر دیگر سی‌ان‌ان هم در پاسخ به سخنان وزیر خارجه کره‌شمالی مبنی بر اینکه سخنان ترامپ «اعلان جنگ آمریکا به پیونگ یانگ» است، می‌نویسد: آمریکا طی جنگ جهانی اول به بلغارستان، مجارستان و رومانی اعلان جنگ داد و از سال ۱۹۴۲ به بعد به هیچ کشوری اعلان جنگ نداده است.

او می‌نویسد: براساس آماری که در وب‌سایت سنا آمده است آمریکا در تاریخ خود ۱۱ بار اعلان جنگ داده است: ۶ بار آن در دوران جنگ جهانی دوم بود، ۲ بار در جنگ جهانی اول، یک بار اعلان جنگ به بریتانیا در سال ۱۸۱۲، یک‌بار اعلان جنگ به مکزیک در ۱۸۴۶ و دیگر اعلان جنگ به اسپانیا در ۱۸۹۸. چرا دیگر آمریکا به کشور دیگری اعلان جنگ نداد؟ این به‌خاطر قدرتی است که کنگره عمدتا از رئیس‌جمهوری دریغ کرده است. براساس قانون اساسی، اعلان جنگ طبق ماده یک، بخش ۸ در اختیار کنگره است. با این حال، نیازی نیست که رئیس‌جمهور دائم به فکر اجازه از کنگره باشد بلکه از «اختیاری اجرایی» برخوردار است که به او اجازه استفاده از نیروی نظامی را می‌دهد. «ولف» می‌نویسد اما این هم طی سال‌های اخیر «باری به هر جهت» شده است.

سه رئیس‌جمهور متوالی در آمریکا از «اختیار سال ۲۰۰۱ برای استفاده از نیروی نظامی» علیه تروریسم برای اجرای اقدام نظامی در افغانستان و در سایر نقاط تروریست‌پرور استفاده کرده‌اند. یک اجازه مجزا برای استفاده از نیروی نظامی در سال ۲۰۰۲ تصویب شد که جنگ دوم عراق را مجاز سازد. قانون‌گذاران به ندرت مواضع سختی در برابر استفاده از نیروی نظامی اتخاذ می‌کنند هرچند گاهی و تا حدی توانایی رئیس‌جمهور برای دنبال کردن چنین روشی را کنترل می‌کنند. قانون‌گذاران در مواقعی می‌توانند تامین مالی جنگ را متوقف سازند. پروفسور استفن ولادک، استاد حقوق دانشگاه تگزاس، می‌گوید: بسیار ساده‌لوحانه است که بگوییم آمریکا دیگر اعلان جنگ نمی‌دهد. او می‌گوید: «مساله کمی پیچیده است، چراکه اعلان جنگ نگرانی‌های مربوط به حقوق بین‌الملل را افزایش می‌دهد. در واقع، استفاده گسترده از زور ممکن است کنگره را در بن‌بست قرار دهد اما مجوز استفاده محدود از زور بحرانی قانونی ایجاد نمی‌کند.»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند تصمیم ترامپ برای کره‌شمالی کافی است و این کشور باید این را بداند. «ولف» می‌نویسد: هری ترومن در سال ۱۹۵۰ بدون تایید کنگره نیروهای خود را علیه کره‌شمالی به‌کار گرفت. به این ترتیب، او سابقه‌ای در سیاست خارجی آمریکا به وجود آورد که براساس آن آمریکا مجوز استفاده از زور را می‌دهد نه اعلان جنگ را. او نیروهای آمریکایی را متعهد و اعلام کرد که این اقدام به‌خاطر تخلف از قطعنامه شورای امنیت بود نه اقدام کنگره. لوییس فیشر، از Constitution Project معتقد است ترومن طی کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید در سال ۱۹۵۰ اعلام کرد که «ما در جنگ با کره نیستیم» اما همزمان ۷/ ۱ میلیون آمریکایی در کره حضور داشتند و بیش از ۳۵ هزار نفر از آنها در آن منطقه جان خود را از دست دادند.