دنیای اقتصاد: مهم‌ترین اتفاق انتخابات پارلمانی آلمان، پیروزی مجدد آنگلا مرکل و آغاز چهارمین دور صدراعظمی وی نبود، بلکه پیروزی و راهیابی افراطی‌های دست راستی این کشور بود که از جنگ جهانی دوم به این‌سو بی‌سابقه بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان به‌نظر می‌رسد که آنگلا مرکل توانسته است بی‌دردسر برای بار چهارم پیروز شود و خود را مجددا در قامت صدراعظم آلمان ببیند اما پیروزی دست‌راستی‌ها در این کشور زنگ خطر را به صدا در آورده است.

حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی به‌رغم اینکه با ۵/ ۳۳ درصد آرا پیروز انتخابات شد اما نتوانست متناسب با پیش‌بینی‌های نظرسنجی‌های صورت‌گرفته پیروز میدان شود. بیشتر نظرسنجی‌ها از پیروزی آنگلا مرکل برای بار چهارم حکایت داشتند اما پیش‌بینی شده بود که دست‌کم ۴۰ درصد آرای مردم را می‌توانند به دست آورند. همزمان افت آرای متحد این حزب، یعنی سوسیال‌دموکرات موجب شده است تا این ائتلاف در انتخابات شکست را تجربه کند.

نتایج به‌دست آمده از انتخابات روز یکشنبه آلمان به معنی این است که ائتلاف احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی شکست سختی خوردند، لیبرال‌ها دوباره وارد مجلس شدند و حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» سومین حزب قدرتمند آلمان شد. به گفته کارشناسان این انتخابات محاسبات سیاسی را از اساس در این کشور تغییر داده است. درحالی‌که حزب سبزها اصولا حزب سوم این کشور به‌حساب می‌آمد، حالا این حزب به رده پنجم سقوط کرده است.

تحلیلگران در این ارتباط می‌گویند طیفی از آرای در نوسان همه را غافلگیر کرد. این آرا نظرسنجی‌ها را هم بی‌اعتبار کرد. کارشناسان سیاسی همواره آرای موافقان آنگلا مرکل را حدود ۴۰ درصد اعلام می‌کردند؛ اما در نهایت او با بدترین نتیجه انتخابات برای حزب دموکرات مسیحی از سال ۱۹۴۹ بدین‌سو مواجه شد. نخستین واکنش صدراعظم آلمان هم به این نتایج این بود که هیچ دولتی علیه ما نمی‌تواند تشکیل شود. این به منزله احتمال ائتلاف حزب آنگلا مرکل با حزب سبز و احزابی است که دیدگاهی نزدیک به این حزب دارند.

حزب دموکرات مسیحی در درجه اول آرای خود را به حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) باخت. حزب آلترناتیو برای آلمان هم بخشی از طرفداران پیشین دموکرات مسیحی‌ها را جذب کرد. همزمان ائتلاف دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی نتوانست شرکت‌کنندگان جوان در انتخابات را جذب کند. نتیجه فاجعه‌آمیز انتخابات برای سوسیال مسیحی‌ها در ایالت بایرن، تاثیری تعیین‌کننده در سقوط آرای ائتلاف آنها با دموکرات مسیحی‌‌ها داشت. آنها به نسبت سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۰ درصد از آرای خود را از دست دادند. هورست زهوفر، رئیس حزب سوسیال مسیحی، در همان اوایل شب انتخابات به صراحت گردش به راست حزبش را اعلام کرد. ضربه کاری شرکت‌کنندگان در انتخابات به حزب سوسیال دموکرات، امکان ائتلاف مجدد بزرگ دولتی را گرفت. پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات، رهبران این حزب وداع با ائتلاف بزرگ را اعلام کردند.

حالا با کنار کشیدن سوسیال‌دموکرات‌ها از ائتلاف دولتی، تنها گزینه محتمل ائتلاف حزب دموکرات مسیحی با حزب دموکرات‌های آزاد و سبزها است؛ یا همان ائتلاف «سیاه - زرد - سبز موسوم به ائتلاف جامائیکا» است. این نخستین ائتلاف چندین طیفی در سطح سراسری آلمان خواهد بود. کارشناسان می‌گویند برای رسیدن به چنین ائتلافی مذاکراتی دشوار و درازمدت در راه است. لیبرال‌ها و سبزها رابطه خوبی با هم ندارند. با این حال این دو حزب برای ائتلاف با حزب آنگلا مرکل نیاز به همکاری با یکدیگر دارند.

پارلمان جدید، برای نخستین بار پس از بیش از شش دهه، دوباره شش‌حزبی شده است. دو حزب بزرگ دموکرات مسیحی و سوسیال‌دموکرات در عین حال بازندگان بزرگ هم بوده‌اند و چهار حزب دیگر می‌توانند خود را برنده حس کنند، زیرا به آرای همه‌ آنها کم و بیش افزوده شده است. برنده اصلی در این میان اما حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» بوده که با ۶/ ۱۲ درصد آرا سومین حزب قدرتمند شده است. لیبرال‌ها هم با ۷/ ۱۰ درصد آرا پیروزی آشکار به دست آورده‌اند. حزب چپ آلمان نیز با ۲/ ۹ درصد آرا به هدف انتخاباتی خود رسید و بیش از نیم درصد بر آرای خود افزود. سبزها به‌رغم اینکه نیم درصد به آرای خود افزودند اما با رشد سایر احزاب به رده پنجم رفته‌اند. این حزب ۹/ ۸ درصد آرای مردم آلمان را به‌دست آورده است.

برخی می‌گویند علت شکست نسبی حزب دموکرات مسیحی طرفداری آنگلا مرکل از پذیرش پناهجویان سوری بوده است. حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان با انتقاد از این رویکرد توانست بخشی از رای مردم را کسب کند.

ترس یورو از تضعیف مرکل