دنیای اقتصاد: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، به وزرای کابینه و مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی برای برگزاری یک جسله فوری درباره مشکلات احتمالی در انتخابات، فراخوان داد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، چنین اجتماعاتی معمولا نادر هستند و این جلسات معمولا زمانی برگزار می‌شوند که کشور با یک تهدید بزرگ مانند حملات تروریستی مواجه است.

در این جلسه تنها یک دستور کار برای بررسی صادر شده بود و آن اینکه چگونه انتخابات پارلمانی پیش‌رو را از دست هکرهای روسی محافظت کنیم؟ مرکل و مشاورانش هراس داشتند همان بلایی که به جان فرانسه و آمریکا در انتخابات افتاد، به جان آلمانی‌ها نیز بیفتد. جایی که کرملین سعی کرد با اخبار جعلی و حملات فیشینگ (تلاش برای به دست آوردن اطلاعات از طریق جعل یک وب‌سایت)، نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را تغییر دهد.

اما در آستانه انتخابات یکشنبه، روس‌ها کمتر از انتظار ظاهر و عمدتا ناپدید شده‌اند. در اینجا اخبار جعلی که پیش از انتخابات منتشر می‌شد، چندان دیده نشده است. وب‌سایت‌ کمپین‌های انتخاباتی و رسانه‌های اصلی خبری بسیار عادی عمل می‌کنند. ساندرو گای‌کن، مدیر جامعه دیجیتالی در برلین که فعالیت‌ روس‌ها را رصد می‌کند می‌گوید که تقریبا اتفاق خاصی نیفتاده است. او می‌افزاید: ما تقریبا هیچ حمله شاخصی مشاهده نکردیم و واقعا دیگر منتظر دخالت روسیه در انتخابات نیستیم.

در برخی موارد، کارشناسان می‌گویند؛ دخالت خارجی در انتخابات آلمان آن‌گونه که در آمریکا اتفاق افتاد، رخ نخواهد داد. سیاست در آلمان آن‌گونه که در ایالات‌متحده است، دو قطبی نیست، جایی که عداوت حزبی موجب شد تا فضا برای دخالت روسیه از طریق حملات هکری فراهم شود. روسیه با جعل کاربری‌های توییتی، فیس‌بوک و بات‌ها می‌توانست فضای انتخابات را کنترل کند. برخلاف ایالات‌متحده در فضای انتخاباتی آلمان، رقبا از هرگونه اطلاعاتی که از طریق حملات سایبری منتشر شده باشد، بهره‌برداری نخواهند کرد.

آلمان‌ها همچنین هنوز به رسانه‌های سنتی خود اعتماد و ایمان دارند، اما در آمریکا، فیس‌بوک و توییتر برای مردم از اهمیت بیشتری برای کسب خبر برخوردار است. این در شرایطی است که برخی می‌گویند شاید هنوز این فرصت وجود داشته باشد، اطلاعاتی که دو سال پیش از پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) دزدیده شد، مانند ایمیل‌های دزدیده شده از امانوئل ماکرون، در آستانه انتخابات آلمان منتشر شود.

در ماه ژانویه، یک نفر دو سامانه اینترنتی به آدرس btleaks.info و btleaks.org به ثبت رساند که یادآور وب‌سایت DCLeaks است که سال گذشته به‌عنوان مخزن اسناد ربوده شده مورد استفاده قرار گرفت. کارکنان سازمان اطلاعات داخلی آلمان، ساعت به ساعت این وب‌سایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. اما تنها تعداد اندکی هستند که گمان می‌کنند چنانچه اطلاعات دزدیده شده منتشر شود، در نتیجه انتخابات تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

خانم مرکل در نظرسنجی‌ها با یک اطمینان قابل‌توجه از رقبای خود پیش است و تقریبا بیشتر ناظران سیاسی او را برای چهارمین دور، صدراعظم آلمان به‌حساب می‌آورند. اما سوال این است که چرا روسیه عقب نشسته است؟ برخی می‌گویند پس از اینکه روسیه نتوانست با انتشار اطلاعات تاثیری در انتخابات فرانسه بگذارد یا نتیجه‌ای که مایل بود پس از انتخابات ترامپ به‌دست آورد، حالا تصمیم گرفته است که در رویکرد خود تجدیدنظر کند.

کسانی که با عملیات نفوذ روسیه یا اقدامات فعال آنها آشنا هستند، می‌دانند که روسیه زمانی کاری انجام می‌دهد که کسی منتظر آن نیست. بر خلاف دولت اوباما که تصمیم گرفته بود درمورد مداخله روسیه در ماه‌های قبل از انتخابات در ماه نوامبر سکوت کند، به‌نظر نمی‌رسد که مقامات آلمانی مایل باشند در مورد تهدید‌های جاری صحبت نکنند.هفته‌ها پس از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، برونو کال، رئیس سرویس اطلاعات خارجی آلمان نسبت به حمله هکری روس‌ها در جهت بی‌اعتبار‌سازی فرآیند دموکراسی در این کشور هشدار داد. چنین هشدار مشابهی را نیز بعدها آنگلا مرکل داد.گای‌کن می‌گوید: وقتی همه منتظر حمله هکری باشند دیگر آن حمله هیچ منطقی ندارد. او می‌افزاید: برای سیا هم بهتر بود که اخبار جعلی را منتشر می‌کرد و می‌گفت که روس‌ها پشت انتشار این اخبار هستند. حالا به‌نظر می‌رسد آلمان‌ها از انتخابات آمریکا و فرانسه درس خوبی گرفته‌اند.