دنیای اقتصاد: انتقادها به اندازه‌ای از آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل بالا گرفته که وی ترجیح داد برای سخنرانی در صحن سازمان ملل به آمریکا سفر نکند. به گزارش رویترز، دولت میانمار روز چهارشنبه اعلام کرد، آنگ سان سوچی، رهبر این کشور که با انتقادهای شدیدی از بابت عملکردش در قبال خشونت‌های اخیر علیه مسلمانان روهینگیا مواجه شده امسال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی و شرکت نخواهد کرد.

بحران اخیر بر سر خشونت‌های اعمال شده علیه اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار تبدیل به بزرگ‌ترین چالش پیش‌ روی دولت سوچی شده است. تعداد زیادی از منتقدان سوچی اخیرا تقاضا کرده‌اند که جایزه صلح نوبل وی به‌دلیل کوتاهی او در متوقف کردن این خشونت‌ها پس گرفته شود. سوچی سپتامبر سال گذشته در اولین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل به‌عنوان رهبر ملی میانمار از تلاش‌های دولتش برای حل بحران مربوط به بدرفتاری با اقلیت مسلمان روهینگیا دفاع کرد.

با این حال یک سخنگوی حزب وی اعلام کرد که سوچی امسال در این نشست شرکت نخواهد کرد. همچنین گفت که هنوز دلیل آن را نمی‌داند. اونگ شین، سخنگوی حزب سوچی به رویترز گفت: او هرگز هیچ نگرانی از بابت روبه‌رو شدن با انتقادها یا مشکلات ندارد. شاید او در داخل مسائل فوری‌تری برای حل کردن دارد. این درحالی است که چین روز سه‌شنبه اعلام کرد: از تلاش‌های میانمار برای حراست از «توسعه و ثبات» حمایت می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته هم پشت درهای بسته درباره بحران میانمار جلسه داشت.

برخی از گروه‌های حقوق بشری از شورای امنیت به‌دلیل عدم برگزاری نشست علنی در این باره انتقاد کردند اما دیپلمات‌ها گفته‌اند که چین و روسیه احتمالا در صورت هرگونه اقدام این شورا برای پایان دادن به بحران میانمار از دولت میانمار حمایت خواهند کرد. این دو کشور تاکنون اقدامات دولت میانمار را محکوم نکرده‌اند. این درحالی است که در داخل آمریکا نیز مواضع ضد و نقیضی در مورد بحران میانمار وجود دارد. به گزارش رویترز، اخیرا رهبر جمهوری‌خواه سنای آمریکا گفته است: «از قطعنامه‌ای که رهبر میانمار را بر سر رفتارش با مسلمانان روهینگیایی هدف بگیرد، حمایت نخواهم کرد.» میچ مک‌کانل افزود: «واشنگتن نباید سوچی را موعظه کند.»

میچ مک‌کانل،‌ رهبر جمهوری‌خواه سنای آمریکا که در جریان مسائل مرتبط با میانمار است، گفت: «موافق نیستم که قطعنامه‌ای علیه او صادر شود. گمان می‌کنم او بزرگ‌ترین امید ماست که می‌تواند میانمار را از جایی که الان هست، یعنی یک دیکتاتوری نظامی، به جایی که ما امید داریم ببرد.»

سناتورها جان مک‌کین جمهوری‌خواه و ریچارد دوربین دموکرات هفته گذشته قطعنامه‌ای را ارائه کردند که خشونت‌های کنونی در میانمار را محکوم می‌کرد و از آنگ سان سوچی، رهبر میانمار می‌خواست تا کاری انجام دهد اما مک‌کانل گفت که او از این قطعنامه حمایت نمی‌کند. او در یک کنفرانس هفتگی از سوی رهبران جمهوری‌خواه سنا گفت: «دیدگاه من این است؛ اینکه آمریکا سوچی را جدا کرده و بخواهد او را در شرایطی که موقعیت بسیار چالش‌برانگیزی دارد موعظه کند،‌ کمک‌کننده نیست. بنابراین من نمی‌خواهم بخشی از این تصمیم باشم.» مک‌کانل همچنین به پرسشی درباره اینکه آیا تصمیم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای لغو تحریم‌های میانمار را مورد بازنگری قرار می‌دهد یا خیر پاسخی نداد. فشارهای بین‌الملل بر میانمار افزایش یافته است تا آنها به خشونتی که موجب شده ۳۷۰ هزار مسلمان روهینگیایی از بنگلادش فرار کنند، پایان دهند. دولت ترامپ خواستار حفاظت از غیرنظامیان شده و بنگلادش به‌دنبال مناطق امن است تا پناهجویان بتوانند به خانه‌هایشان باز گردند.

درحالی که واشنگتن از حامیان سرسخت دوره گذار میانمار از چندین دهه حکومت نظامی سختگیرانه به رهبری سوچی بوده است، این برنده نوبل مورد انتقاد شدید قرار دارد چراکه اقدامات چندانی برای توقف خشونت‌ها انجام نداده است. مک‌کین که رئیس بانفوذ کمیته نیروهای مسلح سنا است، علاوه بر حمایت از این قطعنامه گفت که در لایحه سیاست دفاعی آمریکا که اکنون در کنگره جریان دارد خواستار لغو همکاری نظامی آمریکا با میانمار می‌شود. قانونی موسوم به «قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۱۸» (ان‌دی‌ای‌ای) خواستار توسعه همکاری نظامی شده است.

مک‌کین در بیانیه‌ای گفت:‌ در حالی که امید دارم این قانون به اصلاحات مثبت در میانمار بینجامد، دیگر نمی‌توانم از توسعه همکاری نظامی حمایت کنم که علت آن وخامت بحران انسانی و سرکوب حقوق بشری علیه مردم روهینگیا است. در شرایطی که بحران میانمار در حال افزایش است، القاعده این کشور را تهدید به حمله‌های انتقام‌جویانه کرده است. برخی با ترس از ادامه بحران بیان کرده‌اند که ادامه این روند ممکن است به نفوذ گروه‌های تروریستی بینجامد. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی تحلیلگران مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک با اشاره به بحران مسلمانان روهینگیا اعلام کرده‌اند، خشونت‌های اخیر در میانمار می‌تواند باعث جذب نیروهای خارجی
شود.

همچنین محققان دانشگاهی در سنگاپور در گزارشی اعلام کردند، شرایط کنونی در ایالت راخین باعث افزایش نفوذ دیدگاه‌های افراط‌گرا از جمله ایدئولوژی داعش در این منطقه می‌شود که می‌تواند وضعیت میانمار را بیش از پیش وخیم‌ کند. در همین راستا پیتر موم فورد، یک تحلیلگر سیاسی اعلام کرد: تندروهای اندونزی کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان را دارد درحال حاضر از بحران میانمار برای بازی در تنش‌های داخلی - مذهبی این کشور استفاده می‌کنند. گروه‌های سیاسی اسلامی اندونزی در حال حاضر اعتراضات گسترده‌ای را در حمایت از روهینگیا برگزار کرده و در اعتراضات هفتم سپتامبر خود خواستار اعلام جهاد علیه بودایی‌های میانمار شده‌اند. وی ادامه داد: نگرانی‌هایی درباره وضعیت ایالت راخین وجود دارد که این منطقه بیشتر در دستان افراط‌گرایان از آسیای جنوب شرقی و کشورهای دیگر باشد.

در چند هفته اخیر دولت میانمار به بهانه حمله گروهی از روهینگیایی‌ها به پست مرزی در این کشور دست به یک کشتار وسیع در ایالت راخین زده است. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که ارتش میانمار در حال سوزاندن روستاهایی است که روهینگیایی‌ها در آن ساکن هستند. همچنین گفته می‌شود از زمان آغاز بحران 300 هزار روهینگیایی به مرزهای بنگلادش پناه برده‌اند.