بسته تحریمی علیه پیونگ‌یانگ

دنیای اقتصاد: ایالات‌متحده و کره‌شمالی وارد فاز دیگری از تقابل شده‌اند. آمریکا به‌دنبال ارائه قطعنامه‌ای به شورای‌امنیت است تا به این ترتیب صادرات ۳ میلیارد دلاری کره‌شمالی را متوقف سازد و گام دیگری در راستای خشک‌کردن منابع مالی این کشور بردارد. این کشور فقیر هم‌اکنون در زمینه زغال‌سنگ، آهن، سنگ‌آهن، سرب و غذاهای دریایی صادرات دارد. به گزارش گاردین، یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت به شرط فاش‌نشدن نامش گفت احتمال زیادی هست که چین و روسیه به‌عنوان دو متحد کره‌شمالی از این قطعنامه پیشنهادی حمایت کنند. این قطعنامه روز جمعه ۱۳ مرداماه ۹۶ به ۱۵ عضو شورای‌امنیت ارائه شد. یک قطعنامه برای تصویب باید به تایید ۹ عضو برسد و با وتوی کشورهای صاحب رای وتو مواجه نشود.

نکته مهم دیگری که در این قطعنامه آمده، این است که کشورها هم از واردات نیروهای کارگر کره‌شمالی خودداری ورزند تا به این ترتیب منبع مالی دیگری نصیب این کشور نشود. هم‌اکنون به‌طور مثال ۳۰ تا ۵۰ هزار کارگر کره‌ای در روسیه مشغول به کارند و سالانه ۱۲۰ میلیون دلار عاید کشور خود می‌کنند.

صادرات کالاها از کره‌شمالی و واردات درآمد کارگران راه مهمی برای تامین ارز خارجی و درآمد برای این کشور است. دیپلمات‌ها می‌گویند هدف اصلی این قطعنامه خشک‌کردن منابع مالی و در نتیجه، متوقف کردن ماشین جنگی کره‌شمالی و در نهایت خلع سلاح این کشور و کشاندنش به پای میز مذاکره است. دیپلمات‌ها معتقدند که این قطعنامه «مردم کره‌شمالی را هدف نگرفته است.» با این حال، این قطعنامه ۹ فرد و ۴ نهاد دیگر را وارد لیست سیاه سازمان ملل کرده تا با اعمال محدودیت بر سفر آنها مانع از جابه‌جایی پول شود. گاردین می‌نویسد: چین و آمریکا از یک ماه پیش و پیش از مطلع کردن دیگر اعضای شورای امنیت بر سر این قطعنامه در حال مذاکره بودند.

«آنتونی رودریگرو»، از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یکی از مقام‌های سابق وزارت خزانه‌داری هم بود، می‌گوید: «دولت ترامپ باید تحریم‌های جدیدی علیه چین به دلیل تمرد این کشور در همراهی با آمریکا وضع کند.» او معتقد است این قطعنامه جدید باید همزمان با تحریم جدید چین تصویب شود. در مقابل، چین هم از دولت ترامپ به دلیل اعمال محدودیت بر صادرات چین شکایت دارد. محور اصلی شکایت آنها عدم همراهی و همکاری چین با تحریم‌های آمریکا علیه کره‌شمالی است.

«بونی گلاسر»، مشاور ارشد آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی CSIS، می‌گوید: «این قطعنامه پیشنهادی ممکن است موجب آشتی چین و آمریکا در حوزه‌های مختلف شود. این قطعنامه شامل کاهش صادرات نفت خام چین به کره‌شمالی نمی‌شود.» ایالات‌متحده به‌دنبال وارد آوردن ضربات فلج‌کننده به کره‌شمالی است. نیویورک‌تایمز نیز می‌نویسد این کشور با مجازات‌های اقتصادی غیرمنتظره کمر همت بربسته تا اقتصاد کره‌شمالی را زمین‌گیر کند. این گزارش می‌افزاید آن آزمایش موشک بالستیک از سوی کره‌شمالی به کام آمریکایی‌ها سخت‌ گران آمده است، به این ترتیب می‌کوشند تا خشم خود را با فلج‌کردن اقتصاد این کشور نشان دهند.

کره‌شمالی، آمریکا را دشمن جدی و خطرناک خود می‌داند. در دوره رهبری «کیم جونگ‌اون» کره‌شمالی بر قابلیت‌های نظامی خود افزود به‌گونه‌ای که در دوران پدر و پدربزرگش این کشور نتوانسته بود به چنین قابلیت‌هایی دست یابد. کره‌شمالی تهدید کرده در صورتی که آمریکا و متحدانش خطایی کنند و خاک این کشور را مورد حمله قرار دهند، با «شمشیر هسته‌ای عدالت» به سراغشان خواهد رفت. به نوشته نیویورک‌تایمز، دیپلمات‌های آمریکایی بحث‌های گسترده‌ای را در مورد زبان این قطعنامه با روسیه و چین انجام داده‌اند. این دیپلمات‌ها ابراز امیدواری می‌کنند که این دو کشور از این قطعنامه حمایت کنند یا لااقل آن را وتو نکنند.

دیپلمات‌ها می‌گویند اگر چین به این قطعنامه رای مثبت دهد یا دست‌کم آن را وتو نکند، نشانه‌ای است دال بر اینکه صبر پکن از رفتار پرخاشگرانه پیونگ‌یانگ به‌سر آمده است. دیپلمات‌ها به نیویورک‌تایمز می‌گویند این بسته تحریمی «موثرترین و گسترده‌ترین مجموعه تحریمی است که تا امروز علیه این کشور به اجرا درآمده است.» زغال‌سنگ، آهن، سنگ‌آهن، سرب و غذاهای دریایی یک میلیارد دلار از تجارت ۳ میلیارد دلاری کره‌شمالی را تشکیل می‌دهد. اکونومیست در گزارش روزجمعه مورخ ۱۳ مرداد ۹۶ خود می‌نویسد: هزینه‌ای که آمریکایی‌ها برای حیوانات خانگی‌شان می‌پردازند، دو برابر کل تولید ناخالص داخلی کره‌شمالی است.