الجزیره: رئیس‌جمهوری آمریکا به مقامات سعودی گفته بود در نشست ریاض شرکت نخواهد کرد؛ مگر آنکه آنان میلیاردها دلار برای خرید سلاح از آمریکا بپردازند. نشست ریاض ۳۱اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهوری آمریکا و سران ۱۷ کشور عربی - اسلامی و نمایندگانی از ۵۰ کشور جهان برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست ایجاد «ناتوی عربی» بود و آمریکا توانست در این سفر ۴۰۰ میلیارد دلار در چارچوب معامله‌های سلاح به جیب بزند. ترامپ از رژیم سعودی به‌عنوان «گاو شیرده» یاد کرده است.

وی که در این‌باره مصاحبه‌ای داشته در آن تاکید کرده که روابطش با قطر خوب است و هیچ مشکلی درخصوص ادامه حضور پایگاه نظامی آمریکا در دوحه وجود ندارد. رئیس‌جمهوری آمریکا درعین حال گفته است که اگر مجبور شویم قطر را ترک کنیم ۱۰کشور آماده ایجاد پایگاه نظامی برای ما هستند و باور دارم که این کشورها حاضرند هزینه ساخت این پایگاه‌ها را هم بدهند.

ترامپ افزوده است: اگر آمریکا به ایجاد پایگاه نظامی دیگری در منطقه تمایل داشته باشد بسیاری از کشورها استقبال می‌کنند و حاضر به پرداخت هزینه آن هستند. این سخنان ترامپ یک روز بعد از بازگشت «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا از سفر به کشورهای کویت، قطر و عربستان سعودی برای حل و فصل بحران بین کشورهای تحریم‌کننده قطر با دوحه بیان شد. رکس تیلرسون گفته است که مذاکراتش در منطقه شاید طرف‌های بحران را برای مذاکره مستقیم به یکدیگر نزدیک کند؛ اما همزمان هشدار داد که حل این بحران شاید مدت‌ها طول بکشد.