دنیای اقتصاد: موسسه رتبه‌سنجی فیچ، یکی از سه موسسه معتبر رتبه‌سنجی جهان، ضمن ثابت نگه‌داشتن رتبه اعتباری چین، نسبت به رشد بدهی‌های این کشور هشدار داد.

فیچ ضمن تایید دوباره رتبه اعتباری چین در سطح A+ به چین هشدار داد که رشد بدهی‌های این کشور می‌تواند موجب بروز «شوک‌های اقتصادی و مالی» شود؛ اما باوجود این نگرانی، چشم انداز چین را نیز «باثبات» اعلام کرد. این اعلامیه پس از آن منتشر می‌شود که موسسه رتبه‌سنجی مودیز در یک تصمیم شوکه‌کننده در ماه مه رتبه اعتباری این دومین اقتصاد بزرگ جهان را برای نخستین بار طی حدود سه دهه اخیر کاهش داد و دلیل آن را حباب بدهی‌ها و کندی رشد اقتصادی چین اعلام کرده بود.

در شرایطی که وضعیت مالی خارجی چین بسیار قدرتمند نشان می‌دهد و رشد کوتاه‌مدت آن «مطلوب» است، فیچ اعلام کرد که «سطح بالا و رو به فزونی بدهی‌ها» در بخش غیر مالی، با یک ریسک بزرگ مواجه است. فیچ افزود که سرمایه‌گذاری متکی به وام و بدهی در بخش زیرساخت‌ها رشد سریع چین را تحت‌الشعاع قرار داده؛ اما این نگرانی شدید وجود دارد که سال‌ها اعتبارات متکی بر بدهی، در نهایت به یک بحران مالی با تبعاتی جهانی منجر خواهد شد.