دنیای اقتصاد: روز جمعه پنتاگون اعلام کرد که نیروهای آمریکایی «ابوسید»، رهبر داعش افغانستان، را کشتند. او در دفتر فرماندهی این گروه در استان کُنر در تاریخ ۱۱ جولای هدف گرفته و به همراه چند عضو دیگر این گروه کشته شدند. پنتاگون می‌گوید این عملیات به میزان چشمگیری باعث اختلال در برنامه‌های گروه تروریستی داعش به منظور گسترش حضورش در افغانستان شده است. یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد، گفت: حمله مذکور یک نشست رهبران داعش را در افغانستان هدف قرار داد و نیروهای آمریکایی مدت زمان زیادی ابوسید را تعقیب نکرده بودند. کشته شدن این رهبر داعش در افغانستان در صورت تایید شدن به منزله یک شکست دیگر برای این شاخه خواهد بود. خبر کشته شدن ابوسید سه ماه بعد از کشته شدن عبدالحسیب، رهبر قبلی داعش در افغانستان اعلام می‌شود. سال گذشته هم حافظ سعیدخان، رهبر اسبق داعش در افغانستان کشته شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، کاپیتان «بیل سالوین»، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، اطلاعات بیشتری از مرگ او داد. این مقام آمریکایی می‌گوید: ابو سید در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد. بیانیه پنتاگون در ابتدا اعلام کرده بود که وی در یک «حمله» کشته شده است اما این مقام آمریکایی حمله پهپادها را علت مرگش اعلام کرد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید کشتن وی ممکن است این گروه را روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها به عقب براند. مساله این است که مرگ او پیروزی دیگری برای ائتلاف است و نشان می‌دهد در مسیر درستی در حرکت هستیم. ژنرال جان نیکولسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، اعلام کرد که «این عملیات موفقیت دیگری در مبارزه علیه داعش در سال ۲۰۱۷ بود. ابوسید سومین امیر داعش است که کشته شده و مرگ رهبران این گروه باز هم رخ خواهد داد. هیچ پناهگاه امنی برای این گروه در افغانستان وجود ندارد.»

سی‌ان‌ان می‌نویسد حافظ سعیدخان در جولای ۲۰۱۶ و عبدالحسیب هم در آوریل با عملیات مشترک نیروهای آمریکایی- افغان کشته شدند. این گزارش می‌افزاید ماه آوریل همچنین ماهی بود که برخی دیگر از رهبران رده بالای داعش در افغانستان و ۳۵ مبارز این گروه کشته شدند. نیروهای آمریکایی- افغان عملیات خود علیه داعش را در اوایل مارس ۲۰۱۷ شروع کرده‌اند و ژنرال نیکولسون متعهد شده که این گروه را تا پایان ۲۰۱۷ از افغانستان بیرون کند. کشته شدن امیر داعش در افغانستان بار دیگر مرگ البغدادی رهبر این گروه را سر زبان‌ها انداخت. گفته می‌شود از وقتی خبر مرگ البغدادی اعلام شد شکست‌های داعش سریع تر شده است. با این حال، وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که نمی‌تواند کشته شدن رهبر داعش را تایید یا تکذیب کند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش اعلام کرد: «اگر می‌دانستیم به شما می‌گفتیم اما الان نمی‌توانم این مساله را تایید یا رد کنم.» وزیر دفاع آمریکا افزود: «ما فرض را بر آن می‌گذاریم که او زنده است تا زمانی که عکس این مطلب به ما ثابت شود و این موضوعی است که نمی‌توان الان آن را ثابت کرد.» پیش‌تر رسانه‌های روسی به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کردند، احتمال بالایی وجود دارد که البغدادی کشته شده است.

هشام الهاشمی، کارشناس داعش و فردی که به برخی کشورهای خاورمیانه در مورد داعش مشورت می‌دهد، می‌گوید: «براساس شریعت اسلام، خلیفه باید سرزمینی برای حکومت داشته باشد، اگر این شرط موجود نباشد، جانشین او خلیفه نخواهد بود، بلکه فقط لقب امیر را خواهد گرفت.» به این ترتیب، تا زمان انتخاب خلیفه جدید داعش، «امیران» داعش بر مناطق خودخوانده این گروه حکمرانی می‌کنند.

به‌دنبال محاصره زمینی داعش در عراق و سوریه و وارد آمدن تلفات گسترده به این گروه و نیز محاصره این گروه در فضای مجازی، داعش طی «حکمی» مبارزانش را از استفاده از رسانه‌های اجتماعی منع کرد. «کمیته منتخب» داعش در حکم خود اعلام کرد که به‌دلیل افزایش نگرانی از رسوخ نیروهای دشمن و ردیابی از سوی آژانس‌های اطلاعاتی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی جرم محسوب می‌شود. این گروه با اشاره به کشته شدن برخی مبارزان و رهبرانش و تخریب پایگاه هایش به‌دلیل بی‌دقتی در فعالیت‌های آنلاین «زیر سوال بردن» این فرمان از سوی هر کسی را ممنوع اعلام کرده و تهدید کرد که تخطی از آن پیامدهایی سخت به‌دنبال دارد. ایندیپندنت در گزارشی به قلم «لیزی دیردن» می‌نویسد که در این سند چنین آمده است: «دشمنان دین به ابزارهای مختلفی متوسل شده‌اند تا به صفوف موحدین رخنه کنند و اسرار آنها را بربایند.» این بیانیه خطاب به «تمام سربازان دولت اسلامی» می‌نویسد: «از زمره این ابزارها پایگاه‌های اجتماعی و رسانه‌ها هستند که سربازان خلافت به‌طور گسترده‌ای از آن استفاده می‌کنند در حالی‌که بیشترین لطمه و آسیب را به آنها می‌زند.»