کُره در آستانه بازدارندگی کامل؟

دنیای اقتصاد: عکس‌های حرارتی از سایت اصلی هسته‌ای کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ نشان می‌دهد این کشور احتمالا بیشتر از حد تصور پلوتونیوم دارد. به گزارش رویترز وب‌سایت ناظر ۳۸ نورث آمریکا اعلام کرد: همزمان با افزایش تنش‌ها نسبت به جاه‌طلبی‌های پیونگ‌یانگ تصاویر جدید از اصلی‌ترین تاسیسات اتمی کره‌شمالی نشان می‌دهد که ظاهرا این حکومت منزوی نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد، پلوتونیوم بیشتری برای برنامه تسلیحاتی خود تولید کرده است.

وب‌سایت ۳۸ نورث که یک پروژه نظارتی مرتبط با دانشگاه جان هاپکینز است، گفت: تصاویر حرارتی از مجموعه اتمی «یونگ بیون» نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ بین سپتامبر گذشته تا ژوئن سال جاری میلادی فعالیت‌های خود را برای اینکه میله‌های سوختی مصرف شده را مجددا به چرخه تولید بازگرداند دو برابر کرده است.

این وب‌سایت افزود: این آزمایشگاه رادیواکتیو به‌صورت متناوب فعالیت کرده و ظاهرا دست‌کم دو فعالیت بازپرداخت گزارش نشده برای تولید میزان نامشخصی پلوتونیوم وجود دارد که می‌تواند بیش از پیش زرادخانه تسلیحات اتمی کره‌شمالی را افزایش دهد. کره‌شمالی در سال ۲۰۰۷ میلادی براساس توافق کمک در ازای خلع سلاح رآکتور یونگ‌بیون را غیرفعال کرد اما پس از سومین آزمایش اتمی خود در سال ۲۰۱۳ میلادی بازسازی این رآکتور را آغاز کرد.

وب‌سایت مذکور افزود: افزایش فعالیت‌های حرارتی در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم یونگ‌بیون نیز دیده شده اما مشخص نیست که آیا این تصاویر بیانگر تلاشی برای افزایش تدارکات برای تسلیحات است یا بخشی از عملیات تعمیرات. محققان همچنین گفتند: تجزیه و تحلیل الگوهای حرارتی به‌دست آمده از یک تاسیسات احتمالی تولید تریتیوم در این سایت حاکی از آن است که این نیروگاه احتمالا تریتیوم تولید نمی‌کند.

تریتیوم یکی از عناصر کلیدی استفاده شده برای تولید تسلیحات هسته‌ای پیچیده با بازدهی بیشتر نسبت به تسلیحاتی است که تنها از پلوتونیوم و اورانیوم تولید می‌شود.

البته کره‌شمالی برای ۵ آزمایش هسته‌ای خود از بمب‌هایی با اورانیوم و پلوتونیوم استفاده کرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند به‌رغم فشارهای بین‌المللی موجود روی پیونگ‌یانگ، کره‌شمالی با سرعت خود را برای آزمایش ششم آماده می‌کند. پیونگ‌یانگ می‌گوید: آزمایش انجام شده در ماه ژانویه یک بمب هیدروژنی بود اما متخصصان با شک و تردید به این ادعا نگاه می‌کنند. سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی پیش‌تر تاکید داشت که «موفقیت شگفت‌انگیز» آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای اخیر توانایی پیونگ‌یانگ را برای نابودی آمریکا تنها با یک ضربه به مرکز این سرزمین می‌دهد.

کره‌شمالی در چند وقت اخیر آزمایش‌های موشک بالستیک را به نیت رساندن این موشک‌ها به خاک آمریکا افزایش داده است. در آخرین آزمایش ادعا شده است که این موشک می‌تواند در آلاسکا فرود‌ آید. در این راستا کره‌شمالی مدعی شده که با موفقیت توانسته است یک موشک قاره‌پیما را آزمایش کند.

آمریکا نیز تایید کرده است که این موشک قابلیت رسیدن به آلاسکا را دارد اما برخی دیگر از کارشناسان با شک و تردید به این موضوع نگریسته‌اند. با آزمایش اخیر کره‌شمالی آمریکا فشارها را روی چین افزایش داده است. آمریکا از چین خواسته است جاه‌طلبی‌های کره‌شمالی را در زمینه آزمایش هسته‌ای و موشکی مهار کند اما چین در واکنش به این درخواست‌ها از آمریکا خواسته است فشار روی پکن را کاهش دهد، زیرا این تنها چین نیست که مسوول مهار کره‌شمالی است.

آمریکا می‌گوید چین متحد کره‌شمالی است و می‌تواند نفوذ زیادی روی مقامات این کشور داشته باشد. با وجود این تاکنون فشارهای چین نتیجه نداده است.

چین در کنار روسیه مهم‌ترین شرکای تجاری کره‌شمالی به‌حساب می‌آیند. آمریکا بر این باور است که برخی بانک‌های کوچک چینی در این زمینه به کره‌شمالی کمک می‌کنند. به همین منظور است که آمریکا به تازگی چندین بانک کوچک چینی را مورد تحریم قرار داده است. آمریکا می‌گوید این بانک‌های کوچک چینی با کره‌شمالی در ارتباط هستند. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید: اگر چین و روسیه با آمریکا همراهی کنند، واشنگتن یک قطعنامه جدید علیه پیونگ‌یانگ به تصویب خواهد رساند.