دنیای اقتصاد: سیاستمدار کره‌جنوبی که احتمالا رئیس‌جمهوری بعدی این کشور باشد وعده به برقراری عدالت داد. به گزارش رویترز، مون جائه‌لی، که در نظرسنجی‌ها در صدر قرار دارد می‌گوید ما راه درازی برای پیمودن داریم و همه دارای یک حس مشترک هستیم و آن هم تغییر حکومت است. جائه لی جزو کسانی است که اعتقاد دارد باید با کره‌شمالی سازش کرد.

قرار است تا در نهم ماه مه یک انتخابات زودهنگام برگزار شود. زیرا خانم پارک چندی پیش به اتهام ارتشا از پست خود برکنار شد و بر اساس قانون باید کفیل رئیس‌جمهوری تا ۶۰ روز بعد از تایید برکناری، انتخابات زودهنگام برگزار کند. جائه لی درباره اینکه آیا احتمال پیروزی در انتخابات را می‌دهد،گفت که ما باید با هم کار کنیم تا یک پیروزی تمام عیار به دست آوریم. پارک روز جمعه رای به برکناری‌اش از سوی دادگاه قانون اساسی تایید شد، ولی در دادگاه حضور پیدا نکرد. او در «خانه آبی» (کاخ ریاست‌جمهوری) ماند و هنوز در مورد برکناری خود اظهارنظری نکرده است. این در حالی است که مخالفان پارک خواستار محاکمه وی هستند. در این راستا گفته می‌شود که مخالفان سیاسی پارک برنامه‌های وسیع‌تری در نظر دارند و می‌خواهند قانون اساسی این کشور را اصلاح کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، سیاستمداران کره‌‌جنوبی می‌خواهند مطمئن شوند که کشورشان دیگر شاهد رئیس‌جمهوری چون پارک گئون‌های نخواهد بود؛ رئیس‌جمهوری که به‌خاطر رسوایی گسترده فساد برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور برکنار شد. اما این سیاستمداران برای انجام بازنویسی قانون اساسی ۳۰ ساله کره‌جنوبی به شدت با یکدیگر اختلاف دارند؛ قانون اساسی که سمبل ارزشمندی از گذار خونین از دیکتاتوری به دموکراسی محسوب می‌شود.

چندین حزب از جمله محافظه‌کاران در تلاشند تا به نوعی از پارک گئون های، رئیس‌جمهور برکنار شده کره‌جنوبی فاصله بگیرند. آنها می‌گویند مردم کره‌‌جنوبی باید در اوایل مه سال جاری میلادی به یک قانون اساسی جدید و یک رئیس‌جمهور جدید رای دهند. آنها همچنین می‌گویند برکناری غیر منتظره پارک گئون‌های که ممکن است با اتهامات کیفری به‌خاطر اخاذی و رشوه مواجه شوند نشان می‌دهد این قانون اساسی قدرت و اختیارات بسیاری را به رئیس‌جمهوری می‌دهد که به راحتی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و اغلب نظارتی بر آن وجود ندارد. پیشنهاد آنها برای یک قانون اساسی جدید بر مبنای تشریک قدرت است؛ به این گونه که اختیارات رئیس‌جمهوری به رسیدگی به امنیت ملی و امور خارجه محدود شود و رسیدگی به امور داخلی را به نخست‌وزیری که از سوی پارلمان برگزیده می‌شود، واگذار کند. با این حال حزب لیبرال کره‌جنوبی به رهبری جائه، مخالف تغییر سریع قانون اساسی است و احزاب رقیب را به توطئه‌چینی برای میان بر زدن در راستای رسیدن به قدرت متهم می‌کند. وی گفت: من برای مذاکره درباره تغییر قانون اساسی حاضر و آماده هستم اما با هرگونه تغییری که قبل یا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری قریب‌الوقوع صورت گیرد، مخالفم.