صدور فرمان جدید در هفته جاری

دنیای اقتصاد: پس از گذشت یک‌ماه از روی کار آمدن دونالد ترامپ، وی روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری حضور پیدا کرد. او در این روز ۱۴ بار به رسانه‌ها حمله کرد و به همین تعداد از لفظ «اخبار جعلی» استفاده کرد.

سی‌ان‌ان در برنامه‌ای پس از برگزاری کنفرانس از نحوه پاسخگویی رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرد و نوشت: ترامپ به جای پاسخگویی به مشکلاتی که در کشور وجود دارد فقط به انتقاد از رسانه‌ها پرداخت. ترامپ در این کنفرانس خبری ضمن دفاع از دولت خود گفت که از دید رسانه‌ها دولت در یک آشفتگی محض به‌سر می‌برد که البته این خبر جعلی است و دولت مانند یک ساعت، منظم کار می‌کند. او در این‌باره گفت: در عمرم به این اندازه رسانه‌های غیرصادق ندیده‌ام، به ویژه رسانه‌های سیاسی.

او در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که از او خواست رسانه خود را معرفی کند، به استهزا گفت: درست مانند سی‌ان‌ان صادق هستید. ترامپ در این روز همچنین اعلام کرد که به زودی فرمان جدیدی درباره ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور از جمله ایران صادر خواهد کرد. او گفت که این فرمان را هفته جاری صادر خواهد کرد. به گزارش رویترز ترامپ در این کنفرانس خبری اظهار کرد که فرمان اجرایی ۲۶ ژانویه با تصمیم «بد» دادگاه متوقف شد. دونالد ترامپ با این حال روز پنج‌شنبه تاکید کرد که فرمان اجرایی تازه به نوعی مطابق با حکم دادگاه ترمیم خواهد شد. رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما می‌توانیم متناسب با تصمیم (دادگاه) فرمان اجرایی (جدیدی) داشته باشیم و همان چیز‌هایی که می‌خواستیم حتی در برخی از موارد بیشتر، به دست بیاوریم.

دریاسالار هاروارد پیشنهاد ترامپ را نپذیرفت

همزمان با کنفرانس خبری دونالد ترامپ، رابرت هاروارد، دریاسالار بازنشسته ارتش آمریکا که از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا به او پیشنهاد شده بود پست مشاور امنیت ملی را بپذیرد، از پذیرش این سمت خودداری کرد. پست مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، از مهم‌ترین سمت‌های مشورتی است که مستقیما با رئیس‌جمهوری در تماس است و در عین حال نیازی به تایید کنگره ایالات‌متحده نیز ندارد.

این پست طی هفته‌های گذشته و آغاز به کار ترامپ، در اختیار مایکل فلین، ژنرال بازنشسته ارتش بود. فلین در پی انتشار گزارش‌ها در مورد تماس تلفنی‌اش با سفیر روسیه در واشنگتن و گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت باراک اوباما به خاطر اتهام دخالت‌های سایبری در کارزار انتخاباتی ایالات‌متحده، به درخواست رئیس‌جمهوری، از سمت خود استعفا کرد. دونالد ترامپ در عین حال به شدت از درز و افشای اطلاعات در مورد فلین انتقاد کرده‌است. او در کنفرانس خبری‌اش هم به این موضوع اشاره کرد و گفت که واقعا نمی‌داند اطلاعاتی مانند این موضوع چگونه به رسانه‌ها راه پیدا می‌کند.

روز ۱۶ فوریه گزارش‌ها از ارائه پیشنهاد پست مشاور امنیت ملی به دریاسالار هاروارد حکایت داشتند. او اما به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «به دلایل شخصی» این پیشنهاد را نپذیرفته ‌است: «این یک موضوع کاملا شخصی‌ است… من اکنون در شرایطی هستم که پس از ۴۰ سال خدمت در ارتش، می‌خواهم از زندگی شخصی خودم لذت ببرم.»