دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به گزارش‌ها در برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا، مبنی بر اینکه روسیه «اطلاعات قابل بهره‌برداری» علیه او دارد، از این موضوع شدیدا انتقاد کرده و آنها را «خبر جعلی» توصیف کرده‌ است.

این در حالی است که مقام‌هایی در دولت آمریکا نقل کرده‌اند: «روسای جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده به‌تازگی به رئیس‌جمهوری منتخب آن کشور گفته‌اند گزارش تایید نشده‌ای وجود دارد که روسیه اطلاعات شخصی و مالی قابل بهره‌برداری در مورد دونالد ترامپ در اختیار دارد.»گزارش اولیه را در این مورد شبکه سی‌ان‌ان ارائه کرده بود که به دموکرات‌ها نزدیک است. در گزارش شبکه خبری سی‌‌ان‌ان آمده است: در دیدار روسای نهادهای اطلاعاتی گزارشی از این ادعا، به انضمام برآوردهای آنها از «دخالت سایبری روسیه» در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم شده است. این گزارش‌ در رسانه‌های دیگر مانند فاکس نیوز نیز اخیرا مورد اشاره قرار گرفته‌ است. خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس نیز جداگانه نقل‌قول‌های مقام‌های دولتی آمریکا را منتشر کرده‌اند و همگی به اتفاق بر این نکته تاکید داشته‌اند که روسیه اطلاعات قابل توجهی از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در دست دارد.اما اندکی پس از ارائه این گزارش، دونالدترامپ در واکنش به این خبر در توییتر خود گفت: این «خبر جعلی است و یک تسویه حساب کامل سیاسی به‌حساب می‌آید.» رئیس‌جمهوری منتخب پس از آن نیز گزارشی را در توییتر خود قرار داد که در آن به انتقاد از انتشار «اخبار جعلی» و بدون منبع در «رسانه‌های دست‌چپی» پرداخته است و این اقدامات را زیرپا گذاشتن کلیه اصول روزنامه‌نگاری توصیف می‌کند. رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا می‌گوید پلیس فدرال آمریکا و دیگر سازمان‌های آمریکایی، در حال انجام تحقیقات در مورد ادعای مطرح‌شده هستند.

رویترز می‌گوید این ادعا بخشی از گزارش‌هایی بوده که سال گذشته در اختیار دموکرات‌ها و مقام‌های آمریکایی گذاشته شده و از سوی یک مقام امنیتی پیشین بریتانیایی مطرح شده ا‌ست. البته این ادعا ظاهرا تازگی ندارد، چراکه آسوشیتدپرس می‌گوید برای ماه‌ها در حلقه‌های سیاسی واشنگتن این موضوع مورد بحث بوده است. این خبرگزاری می‌افزاید: وقتی هری ریدنامه‌ای به رئیس اف‌بی‌آی نوشته و خواستار توضیح این نهاد انتظامی در مورد دانسته‌های مربوط به روابط ستاد ترامپ و روسیه شده بود، «از وجود این ادعا باخبر بوده‌ است.»جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، خود روز سه‌شنبه گفت: تحت هیچ شرایطی حاضر نیست در یک نشست باز در این مورد که آیا سازمان تحت ریاست او در حال انجام تحقیقاتی در مورد «ارتباط» ستاد ترامپ و روسیه، هست یا نیست، سخنی بگوید.

پیشتر سناتورهای دموکرات خواستار توضیح جیمز کومی شده بودند. اما از سوی دیگر سناتور مارکو روبیو، که خود از رقبای ترامپ در رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان بود، گفته است اقدامات روسیه، نه برای حمایت از ترامپ، بلکه با هدف ایجاد این تصور در افکار عمومی شهروندان آمریکایی بوده، که «بین سیاستمداران آمریکایی هرج‌ومرج و تفرقه حاکم است و مشروعیت انتخابات محل تردید است.»رویترز به نقل از یک مقام دولت فعلی آمریکا می‌گوید: بازرسان هنوز نتوانسته‌اند صحت ادعا در مورد رابطه مالی یا شخصی بین ترامپ با تاجران روس یا کسانی که برای نهادهای اطلاعاتی روسیه کار می‌کنند را تایید کنند. افزون بر این در برخی از این ادعاها، غلط‌هایی نیز وجود دارد. برای نمونه آسوشیتدپرس به «دیکته اشتباه نام بزرگ‌ترین بانک روسیه» اشاره کرده‌ است.پیشتر اما گزارش‌هایی وجود داشت که یکی از دستیاران ارشد ترامپ به دلیل اینکه از حزب ویکتور یانوکوویچ ۱۲ میلیون دلار گرفته مجبور به استعفا شده است. در بحبوحه کارزار انتخاباتی خبری منتشر شد که منافورت، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ از یانوکوویچ که از متحدان روسیه به‌حساب می‌آمده پول گرفته است. در آن زمان فشارها به قدری افزایش یافت که منافورت مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد. تیم ترامپ و خود ترامپ همواره مظنون به نزدیکی با کرملین هستند. انتخاب رکس تیلرسون، رئیس اجرایی شرکت نفتی اکسون موبیل که متهم به ارتباط دوستانه با پوتین است بر این شائبه‌ها بیش از پیش افزوده است.تیلرسون جزو معدود شهروندان آمریکایی است که می‌تواند راحت و بدون وقت قبلی با پوتین دیدار داشته باشد. گزارش اخیر نیز با استناد به برخی اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که احتمالا کرملین از رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نیز اطلاعات قابل‌توجهی در دست داشته باشد.پیشتر در گزارش‌ها تاکید شده بود که سوای سایت مرکزی حزب دموکرات‌ها، سایت مرکزی حزب جمهوری‌خواهان نیز مورد حمله سایبری واقع شده اما هنوز اطلاعات آن فاش نشده است.گفته می‌شود که روسیه پشت حملات اخیر است و این کشور قصد دارد در صورت لزوم اطلاعات جزب جمهوری‌خواهان را فاش کند.