پرونده‌سازی برای هیلاری؟

دنیای اقتصاد: نامزد دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به مدیر اف‌بی‌آی حمله و بابت انتشار ایمیل‌های جدید هیلاری کلینتون در دوران وزارت امورخارجه انتقاد کرد. در حالی که کمتر از ۱۰ روز دیگر به انتخابات ایالات‌متحده مانده است، جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی در سخنانی اظهار کرد که ایمیل‌های جدیدی از پرونده سابق هیلاری کلینتون کشف شده است که نشان می‌دهد احتمالا برخی از این ایمیل‌ها دارای سوابق طبقه‌بندی شده هستند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، فاش کردن ایمیل‌ها از سوی کومی اقدامی یک‌سویه از جانب خود مدیر اف‌بی‌آی بوده است. این در حالی است که پیشتر وزارت دادگستری و دادستان کل آمریکا از پلیس فدرال درخواست کرده بودند تا برای خودداری از اقدامات اثرگذار بر انتخابات ریاست‌جمهوری اقدامی نکنند.

روز شنبه و در فاصله کمتر از دو هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شبکه خبری سی‌ان‌ان و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع دولتی خبر دادند که پلیس فدرال این کشور در موضوع علنی کردن تحقیقات جدید در مورد استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی، به خواست دادستان کل این کشور بی‌اعتنا بوده است. براساس این گزارش‌ها لورتا لینچ دادستان کل آمریکا، علنی کردن این تحقیقات را به دلیل پیامدهای احتمالی آن برای یکی از نامزدها در کمتر دو هفته به برگزاری انتخابات، نامناسب ارزیابی کرده است. بر این اساس دادستان کل از جیمز کومی، مدیر پلیس فدرال آمریکا خواسته است تا از اقداماتی که می‌تواند نتیجه انتخابات را تحت‌تاثیر قرار دهد، خودداری شود.

اما به‌رغم این خواسته، روز جمعه جیمز کومی در نامه‌ای خطاب به اعضای کنگره اعلام کرد اف‌بی‌آی در حال بررسی دوباره پرونده مربوط به ایمیل‌های هیلاری کلینتون و استفاده او از سرور شخصی است. در این نامه به ایمیل‌های جدیدی اشاره شده که در جریان تحقیقاتی غیرمرتبط با پرونده ایمیل‌های خانم کلینتون به‌دست آمده و اکنون پلیس‌فدرال در حال بررسی احتمال محرمانه بودن این ایمیل‌هاست. تحقیقاتی که به گفته کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، مرتبط با آنتونی وینر، نماینده سابق کنگره آمریکا و همسر پیشین هما عابدین، مشاور هیلاری کلینتون بوده است. مدیر اف‌بی‌آی یادآوری کرده بود که احساس می‌کند موظف به علنی کردن این موضوع است. جیمز کومی یک جمهوری‌خواه است اما از زمان تصدی مدیریت پلیس فدرال آمریکا، رفتار جانبدارانه‌ای از او مشاهده نشده است. ساعاتی پیش از این گزارش‌ها، آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام دولتی خبر داد که وزارت دادگستری به اف‌بی‌آی توصیه کرده از ارائه اطلاعات جدید به کنگره به این دلیل که ممکن است بر روند انتخابات اثرگذار باشد، خودداری کند.

بر این اساس استدلال وزارت دادگستری این بود که نامه مدیر اف‌بی‌آی به کنگره می‌تواند مغایر با سیاست و دستورالعمل‌های این وزارتخانه برای پیگیری اقداماتی باشد که می‌تواند بر انتخابات اثر بگذارد یا به یک کاندیدای خاص کمک کند. این مقام دولتی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح کرده است که تصمیم جیمز کومی برای ارسال نامه به کنگره، مستقل از وزارت دادگستری اتخاذ شده است.

نامه مدیر اف‌بی‌آی مبنی بر تحقیقات جدید در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون با استقبال رقیب انتخاباتی‌اش دونالد ترامپ روبه‌رو شده و او در چند سخنرانی خود از شامگاه جمعه تاکنون از آن تمجید کرده است. او گفته است که پیشتر از اف‌بی‌آی به دلیل مخفی‌کاری شاکی بوده و به آنها حرف‌های تندی زده است اما به نظر می‌رسد با اقدام اخیر جیمز کومی در پی اصلاح روندهای غلط پیشین هستند. در مقابل کارزار انتخاباتی کلینتون از این اقدام پلیس فدرال انتقاد کرده و گفته است که هیچ نشانه‌ای در دست نیست که ایمیل‌های مورد بررسی اف‌بی‌آی حتی مرتبط به هیلاری کلینتون باشند. رئیس کمپین هیلاری کلینتون، اطلاعات علنی‌شده در نامه جیمز کومی را سرشار از کنایه و خالی از حقیقت توصیف کرده و افزوده است که در این اطلاعات شواهدی از تخلف یا حتی اشاره‌ای به هیلاری کلینتون وجود ندارد.

اظهارات کومی درست دو هفته پیش از انتخابات ابراز شده است و به گفته ناظران سیاسی این موضوع می‌تواند بر انتخابات هشتم نوامبر تاثیرگذار باشد. گفته می‌شود که جیمز کومی در گفت‌وگو با کارکنان اف‌بی‌آی گفته قسمی که نزد نمایندگان خورده، وی را مجبور کرده است تا این اظهارات را بدون چشم‌پوشی بیان کند. او به کارمندان خود گفته است که باید روند تحقیقات از هیلاری کلینتون تکمیل می‌شده زیرا وی در نزد نمایندگان قسم خورده است. چندی پیش مدیر اف‌بی‌آی اعلام کرده بود که تحقیقات از هیلاری کلینتون پایان پذیرفته و وی را مستحق هیچ ابراز جرمی نشناخته بود اما با شروع تحقیقات روی پرونده نماینده سابق کنگره آمریکا آنتونی وینر و همسر او هما عابدین، موضوع ایمیل‌های هیلاری کلینتون مجددا مطرح شده است.

هما عابدین در دوران وزارت امورخارجه هیلاری کلینتون از دستیاران وی بود و گفته می‌شود بخشی از ایمیل‌های جدید مربوط به ایمیل‌های هما عابدین است. وینر و هما عابدین اخیرا مورد تحقیق اف‌بی‌آی قرار گرفته‌اند. وینر متهم است که برای یک دختر ۱۵ ساله از طریق اینترنت عکس‌های مستهجن فرستاده است.

برخی از همکاران کومی در اف‌بی‌آی به واشنگتن‌پست گفته‌اند کومی خود بر این باور است که مخالف درخواست دادگستری عمل نکرده است زیرا دادگستری ایالات‌متحده به وی از طریق «دستورالعمل»، ممنوعیت انتشار ایمیل‌های جدید را ابلاغ نکرده است. وی می‌گوید گفته‌های دادگستری برای وی در حکم یک «راهنمایی» بوده است. به‌رغم اینکه برخی کارکنان و حقوقدانان به کومی گفته بودند باید به گفته‌های دادگستری آمریکا عمل کند اما وی تشخیص داده که اظهارنظر دادگستری شامل «شرایط‌فوق‌العاده» نمی‌شده است.

جان دی. پادستا، رئیس ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون بر این باور است که اظهارات کلی جیمز کومی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری (سه‌شنبه هفته‌آینده) موجب شده است تا جمهوری‌خواهان از این فضا استفاده کنند و دست به تحریف خبر بزنند و روی به تاکتیک‌های غلوآمیز بیاورند. پادستا تاکید کرد: «هیچ مدرکی دال بر رفتار اشتباه هیلاری کلینتون وجود ندارد، هیچ اتهامی متوجه وی نیست و حتی اسمی از هیلاری کلینتون هم آورده نشده است.» با این وجود تصمیم جیمز کومی مبنی بر متهم کردن هیلاری کلینتون و بی‌توجهی به توصیه وزارت دادگستری آمریکا با واکنش برخی حقوق‌دان‌ها روبه‌رو شده است. یکی از این حقوق‌دانان به واشنگتن‌پست می‌گوید: جیمز کومی گویا فراموش کرده است که برای دادستانی کار می‌کند. مت میلر، سخنگوی وزارت دادگستری همچنین تاکید کرد: رفتار کومی نشان می‌دهد وی بیشتر به فکر خویش بوده تا عدالت.

میلر تصریح کرد: «او فکر می‌کند که جایگاهی رفیع‌تر نسبت به باقی افراد دستگاه قضایی دارد و این امر ممکن است به مخاطرات بیشتری منجر شود.»