تاکتیک اپوزیسیون‌سازی ترامپ

دنیای اقتصاد: مناظره روز سه‌شنبه بین دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات بنا به استناد نظرسنجی‌ها یک پیروز داشت و آن هم دونالد ترامپ بود که با حملات بی‌‌وقفه خود هیلاری کلینتون را به موضع دفاعی فرو برد. در حالی که انتظار می‌رفت ترامپ شیوه مناظره خود را عوض کند و به میان حرف‌های رقبای خود نپرد، او با وفاداری به شیوه سابق توانست هیلاری کلینتون را ناکام راند اول مناظره‌های ریاست‌جمهوری کند.

به گزارش رویترز یک روز پس از مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون سعی کرده مانند نامزد جمهوری‌خواهان شیوه‌ای تهاجمی در پیش بگیرد و پاسخ دونالد ترامپ را بدهد. وی یک روز پس از مناظره در گفت‌وگو با خبرنگاران به وی القاب گوناگونی داده است، از جمله: بوالهوس، نژادپرست و در نهایت «فراری از مالیات.» همزمان یک ماجرای دیگر هم برای دونالد ترامپ دردسری موازی فراهم کرده است. یکی از دختران سال سابق آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان دونالد ترامپ را یک فرد بددهن و بی‌ادب توصیف کرده و گفته است که ترامپ پیش از این وی را «خانم خوکه» و «مستخدم خانه» خوانده است.

وی تصریح می‌کند: پس از اینکه اضافه وزن پیدا کردم ترامپ این القاب را به من اعطا کرد.

البته ترامپ بی‌توجه به این مسائل خود را پیروز مناظره اول می‌داند. او عقیده دارد که راز پیروزی وی در این است که هیلاری کلینتون سعی کرده است از وضعیت موجود دفاع کند، در حالی که وی در مقام یک منتقد این وضعیت را به چالش کشیده است. او در این زمینه گفت: «خانم وزیر امور خارجه (سابق) مدام از وضعیت موجود دفاع کرد اما من گفتم که شغل، امنیت و رفاه بیشتری را برای آمریکا به ارمغان خواهم آورد.» مناظره روز سه‌شنبه یکی از حساس‌ترین مناظره‌های آمریکا برای قرن ۲۱ به حساب می‌آید. دو شیوه متفاوت حکومتداری روز مناظره در مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند. ترامپ بعد از مناظره گفت که وی آنچنان که باید به هیلاری کلینتون حمله نکرده است. او گفت که درباره خیانت‌های همسر هیلاری کلینتون صحبت نکرده و قصد نداشت بیش از این وی را تحت فشار قرار دهد. میلیاردر نیویورکی به فاکس نیوز گفت: «من شاید می‌توانستم به هیلاری کلینتون سخت‌تر بگیرم اما واقعا سهل گرفتم، زیرا نمی‌خواستم به احساسات افراد آسیب وارد کنم.»

برخی می‌گویند وی از سوی مشاورانش برای این کار منع شده بود، زیرا احتمال داشت برای هیلاری کلینتون مظلومیت تصنعی به وجود آورد. با این حال او علت اینکه این موضوع را پیش نکشیده مساله دیگری عنوان می‌کند. او می‌گوید: «زمانی که خانم وزیر (سابق) از رفتار من با زنان انتقاد کرد می‌خواستم به او بگویم کمی هم از رفتار همسرتان با زنان صحبت کنید اما چون دختر آن دو در این جلسه حضور داشت از گفتن آن خودداری کردم.» کلینتون در واکنش،این گفته‌های ترامپ را کم‌اهمیت برشمرده و گفته است: «او می‌تواند هرجور که دلش خواست کارزار خود را ادامه دهد.» به گفته نامزد حزب دموکرات «مساله اصلی، کنترل احساسات و صلاحیت داشتن است که برای در دست گرفتن سخت‌ترین و مهم‌ترین کار جهان (ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده) باید برخوردار بود.»

این در حالی است که خود ترامپ سابقه خوبی در این زمینه ندارد و ترامپ زمانی‌ که با همسر نخستش، خانم ایوانا ترامپ بود، روابطی با خانم مارلا میپلس داشت که بعدا با او ازدواج کرد. زندگی مشترک این دو دیری نپایید و آقای ترامپ با همسر سوم و فعلی خود، خانم ملانیا ترامپ ازدواج کرد. ملانیا ترامپ گاهی در جریان کارزار انتخاباتی ترامپ نیز حاضر می‌شود، هرچند حضور فرزندان او به مراتب بیشتر به چشم می‌آید. بیل و چلسی کلینتون، همسر و دختر هیلاری کلینتون نیز در جریان کارزارهای مهم نامزد حزب دموکرات او را همراهی می‌کنند و هر دو در مناظره در دانشگاه هافسترا در لانگ‌آیلند ایالت نیویورک
حضور داشتند.

دو نامزد و دو پرتره متفاوت

تصویری که کلینتون روز سه‌شنبه از ترامپ ارائه کرد تصویر تاجر سودجویی بود که رفتاری سوال‌برانگیز و نژادپرستانه دارد. وی برای اثبات نژادپرستی ترامپ استدلال کرد که وی اصلیت آمریکایی اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا (باراک اوباما) را مورد تشکیک و سوال قرار داده و تا همین اواخر اصرار داشته اوباما در آمریکا متولد نشده است. هدف کلینتون از گفتن این سخنان این بود تا ترامپ را یک نژادپرست تمام‌عیار معرفی کند. این سوالی بود که البته مجری برنامه هم از ترامپ پرسید و ترامپ از دادن پاسخ مستقیم طفره رفت.در مقابل ترامپ سعی کرد شیوه مبارزاتی خود را مانند یک اپوزیسیون دنبال کند. او بارها به حضور 30 ساله وی در سیاست اشاره کرد و مصیبت‌های آمریکا را ناشی از حضور سیاستمداران در راس کار می‌دانست. وی سعی کرد در این روز بی‌آنکه نام هیلاری کلینتون را بیاورد وی را همچنان خانم وزیر امور خارجه خطاب کند تا تاکید بیشتری بر موقعیت سیاسی وی داشته باشد. این در حالی است که هیلاری کلینتون در این مناظره وی را دونالد خطاب می‌کرد. سی‌‌ان‌ان هم در گزارشی از تاکتیک ترامپ پرده برداشت و گفت مهم‌ترین ویژگی وی در مناظره غیرقابل پیش‌بینی بودن وی است.

پیروز میدان مرددها

در حالی که در بیشتر نظرسنجی‌های پس از مناظره اوضاع ترامپ به مراتب بهتر از هیلاری کلینتون بوده است اما روزنامه گاردین نوشت که هیلاری کلینتون برنده میدان «آرای مرددها» بوده است. به نوشته این روزنامه، هیلاری کلینتون در مناظره با ترامپ توانست نظر مردم مرددی که در پنسیلوانیا تصمیم نگرفته بودند به چه کسی رای بدهند،جلب کند. البته هنوز یک نکته مبهم وجود دارد. این افراد اعلام کرده‌اند به نتیجه انتخابات هشتم نوامبر بدبین هستند. یکی از این افراد به گاردین می‌گوید: انتخاب بین این دو مثل انتخاب بین مشت خوردن و حمله قلبی است و ما مشت خوردن را برگزیدیم. البته فرانک لوتز یکی از جمهوری‌خواهان این ایالت نیز یکی از منتقدان جدی ترامپ است و می‌گوید: چه شد که ما به اینجا رسیدیم.

در یک نظرسنجی که پس از مناظره برگزار شده است مردم این ایالت نسبت به نامزد دو حزب اینگونه ابراز عقیده کردند. برخی هیلاری کلینتون را «دروغگو»، «فاسد»، «مرموز» و «خودمحور» خواندند این در حالی است که مردم این ایالت به ترامپ القابی مانند «ترسناک»، «جعلی»، «روانی» و «تغییر شکل دهنده» داده‌اند.ترامپ مشهور به این است که حرف‌های خود را پس از چند دقیقه پس می‌گیرد و حالت جدیدی در مناظره‌ها اتخاذ می‌کند. هیلاری کلینتون هم عمدتا با عنوان «دروغگو» شناخته می‌شود. در تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته این دو نامزد جزو منفورترین نامزدها شناخته شده‌اند. در این نظرسنجی هیلاری کلینتون با رای منفی 8/ 14 و دونالد ترامپ با رای منفی 8/ 21 در بین مردم آمریکا منفور هستند. این در حالی است که هیلاری کلینتون به‌طور متوسط توانسته در آرای ملی کمی بهتر از نامزد جمهوری‌خواهان عمل کند و با رای 7/ 46 درصدی از ترامپ 3/ 11 درصدی پیشی بگیرد.

با این وجود اوضاع ترامپ در برخی ایالت‌ها به مراتب از هیلاری کلینتون بهتر است. بنا به آمار سایت «Real clear politics» ترامپ در نظرسنجی اوهایو، کارولینای شمالی، کلرادو، نوادا،‌ آریزونا و آیووا وضعیت بهتری دارد و در نظرسنجی‌ها به‌طور متوسط با 2 درصد بالاتر از هیلاری کلینتون ایستاده است. این در حالی است که نامزد دموکرات‌ها در پنسیلوانیا، میشیگان، نیوهمپشایر و مین درصد بهتری نسبت به ترامپ کسب کرده اما نکته قابل توجه در این نظرسنجی‌ها حرکت شانه به شانه این دو است که کار پیش‌بینی را برای انتخابات هشتم نوامبر سخت کرده است.