گروه جهان: دایره بازداشت‌های طرفداران فتح‌الله گولن به حوزه ورزش کشیده شده است. هاکان شوکور که از بهترین فوتبالیست‏های تاریخ فوتبال ترکیه محسوب می‏شود، روز گذشته با حکم قضایی دستور بازداشتش صادر شد. شوکور کاپیتان سابق تیم ملی ترکیه بوده و در رقابت‌های بین‏المللی متفاوتی در این تیم حضور داشته است. شوکور همچنین در باشگاه‏های معروف دنیا توپ زده است. در سال ۲۰۰۲ تیم ترکیه که شوکور در آن عضویت داشت تیم سوم جام جهانی شد. او در ۱۱۲ بازی ملی ۵۱ گل برای تیم ملی کشورش به ثمر رسانده است. شوکور از مدت‏ها پیش با کناره‏گیری از فوتبال وارد فعالیت‏های سیاسی شده بود. در اسفند ماه گذشته نیز هاکان شوکور به‌ توهین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، متهم شد. شوکور پس از خداحافظی از دنیای حرفه‏ای فوتبال وارد جهان سیاست شد و در سال ۲۰۱۱ از طرف حزب عدالت و توسعه به مجلس ترکیه راه یافت. پس از طرح اتهامات گسترده فساد علیه اردوغان و نزدیکانش، در سال ۲۰۱۳، هاکان شوکور از نمایندگی حزب حاکم استعفا داد. دولت سپس این اتهامات را پرونده‏سازی هواداران فتح‏الله گولن توصیف کرد که تا آن زمان در دستگاه قضایی ترکیه نفوذ گسترده‏ای داشتند.

همزمان رسانه‏های ترکیه از بازداشت ۴۲ نفر از کارکنان رادیو و تلویزیون دولتی این کشور (‏تی‏آرتی) به دستور دادستان کل آنکارا خبر داده‏اند. بازداشت این افراد نیز در چارچوب تحقیقات دادستانی کل آنکارا درباره کودتای نافرجام اخیر ترکیه و فعالیت‏های گروه فتح‏الله گولن انجام شده است. شماری از گویندگان و بازرسان تلویزیون تی‏آرتی در میان بازداشت‏شدگان هستند.

سابقه فتح‌الله‌چی بودن شوکور

در ترکیه به هر کسی که طرفدار گولن باشد «فِتوچی» یا «فتح‌الله‌چی» می‌گویند. نفوذ گروه گولن به ورزش از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است. هاکان شوکور که در سال ۲۰۱۱ در انتخابات پارلمانی این کشور از سوی حزب عدالت و توسعه وارد مجلس شده بود پس از جنجال فساد سال ۲۰۱۳ به‌دلیل حمایت از فتح‌الله گولن از نمایندگی استعفا داد. لیست حزب عدالت و توسعه برای پارلمان در آن سال از دو طیف تشکیل شده بود. طیفی که به‌طور مستقیم مربوط به حزب عدالت و توسعه بود و دیگری افرادی که از وابستگان به فتح‌الله گولن به حساب می‌آمدند. با افشای فساد در دوران اردوغان که در آن زمان نخست‌وزیر ترکیه بود، درگیری‌های این دو طیف سابقا متحد بیش از پیش رو شد. روزنامه جمهوریت نزدیک به اپوزیسیون این کشور در گزارشی می‌نویسد که سابقه نفوذ فتح‌الله گولن بر فوتبال این کشور طولانی است. فوتبالیست‌های دهه ۹۰ این کشور از جمله عارف اردم، هاکان اونسال، مرت کوکلماز، اویغور توتونه‌کر و اوکان بورک جزو کسانی هستند که با فتح‌الله گولن در ارتباط بوده‌اند.

این در حالی است که مهمترین مهاجم تیم ملی ترکیه طی دو دهه اخیر این کشور هم جزو کسانی است که به‌طور آشکارا خود را یک «فتح‌الله‌چی» می‌داند و حتی بارها از طریق توییت با اردوغان و حزب عدالت و توسعه جدال کلامی داشته است. شوکور که با ۵۱ گل زده رکوردی دست‌نیافتنی در تیم ملی فوتبال ترکیه برای خود دست و پا کرده است در سال ۲۰۱۳ موفقیت حزب عدالت و توسعه را مدیون فتح‌الله گولن دانسته بود. برای همین، زمانی که حزب عدالت و توسعه در تقابل با فتح‌الله گولن قرار گرفت، از سمت خود به عنوان نمایندگی استعفا داد. پلیس این کشور می‌گوید دو خانه را بازرسی کرده است. اعتقاد بر این است که یکی از خانه‌ها از آنِ هاکان شوکور بوده است. همچنین خانه دوم، خانه پدری هاکان شوکور بوده است. سلمت شوکور، پدر هاکان شوکور در خانه یافت نشده است. گفته می‌شود پلیس دستور بازداشت پدر هاکان شوکور را هم داشته است. این در حالی‌است که شبکه «خبرترک» در آخرین لحظه تنظیم گزارش از دستگیری سلمت شوکور خبر داد. سایت ورزشی «ESPN» در گزارشی نوشت که احتمالا درخواست بازداشت هاکان شوکور به اینترپل داده شده است. خبرگزاری آنادولو هم می‌گوید که مهمترین اتهام هاکان شوکور عضویت در سازمان تروریستی گولن است. سلمت شوکور پدر وی نیز به همین اتهام تحت تعقیب قرار گرفته است. مشخص نیست که وی پیش از بازداشت از کشور خارج شده باشد. شوکور که در جام جهانی سال ۲۰۰۲ نقش زیادی در درخشش این کشور داشت و ترکیه برای نخستین‌بار توانست در رده سوم جهان قرار بگیرد از محبوبیت زیادی برخوردار است. او همچنین در بین طرفداران گالاتاسرای محبوب است و فنرباغچه‌ای‌ها چندان از این مهاجم دل خوشی ندارند. اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که یکی از طرفداران سفت و سخت فنرباغچه است، بارها از طریق توییت مورد نوازش این مهاجم سابق تیم ملی ترکیه قرار گرفته است.