آسوشیتدپرس: رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه اعضای هیات دولت جدید به نخست‌وزیری بینالی ییلدیریم، یکی از متحدان مورد اعتماد خود را تایید کرد. نخست‌وزیر جدید نیز به محض انتصاب به این مقام اعلام کرد مهم‌ترین وظیفه او تغییر قانون اساسی با هدف افزایش قدرت و اختیارات رئیس‌جمهوری است.

ییلدیریم به جای احمد داووداوغلو که روز یکشنبه از مقام نخست‌وزیر ترکیه کناره‌گیری کرد منصوب شده است. داووداوغلو با رجب طیب‌اردوغان در چند زمینه مهم از جمله عدم حمایت فعال از تغییر در قانون اساسی برای افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری اختلاف‌نظر داشت.

ییلدیریم، ۶۰ ساله، در اولین سخنرانی خود پس از انتصاب به مقام نخست‌وزیری خطاب به اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان گفت:«ما به سرعت کار تغییر قانون اساسی، ازجمله سیستم ریاست جمهوری، را آغاز خواهیم کرد. وظیفه ما انطباق بیشتر قانون اساسی با وضعیت عملی فعلی و رابطه رئیس‌جمهوری با ملت است.» همچنین در هیات وزیران جدید که ییلدیریم گفته در مشورت با اردوغان اعضای آن را تعیین کرده است اکثر وزیران دوره نخست‌وزیری داووداوغلو در مقام خود باقی‌مانده و فقط ۹ چهره جدید به کابینه اضافه شده است. از جمله کسانی که مقام خود را حفظ کرده‌اند می‌توان به مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه و محمد شیمشک معاون نخست‌وزیر اشاره کرد هر چند هنوز کاملا مشخص نیست آیا او اداره امور اقتصادی کشور را کماکان برعهده خواهد داشت یا نه.

عمر چلیک، یکی از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه که از نزدیکان اردوغان است، به‌عنوان وزیر مسوول مناسبات با اتحادیه اروپا منصوب شده و بورات البایراک، داماد اردوغان مقام خود به‌عنوان وزیر انرژی را حفظ کرده است.