گروه اقتصاد بین‌الملل: رسوایی تقلب فولکس واگن در تست‌های آلایندگی ابعاد جدیدی پیدا کرده است. سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد این خودروساز آلمانی نرم‌افزار غیرقانونی را در موتورهای دیزلی سه لیتری بزرگ‌تر هم نصب کرده است.

فولکس واگن پیش از این اعتراف کرده بود نرم‌افزاری را که برای تقلب در تست‌های آلایندگی طراحی شده است در موتورهای دیزلی دو لیتری 11 میلیون دستگاه خودروی مدل 2009 تا 2015 که در سراسر جهان به فروش رفته‌اند، نصب کرده است، اما سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد در تحقیقاتش کشف کرده است که موتورهای دیزلی 6 سیلندر سه لیتری که در فولکس واگن توارگ، پورشه ماین و خودروهای آئودی مدل سال 2014 تا 2016 به‌کار رفته‌اند هم به این نرم‌افزار جنجالی مجهز هستند. فولکس واگن این اتهامات جدید را رد کرد و با انتشار بیانیه‌ای از مقر خود در وولفسبورگ آلمان ضمن تکذیب به‌کارگیری این نرم‌افزار در موتورهای سه لیتری، اعلام کرد با سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا برای روشن شدن این موضوع همکاری خواهد کرد. یکی از منابع گروه خودروسازی فولکس‌واگن که با تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا آشناست می‌گوید:«ما می‌خواهیم بدانیم آنها چطور به این نتیجه رسیده‌اند. خواهان بررسی این آمار به همراه مقامات سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا هستیم.»


پورشه که یکی از برندهای گروه خودروسازی فولکس‌واگن است و برای نخستین‌بار درگیر این جنجال شده است، اعلام کرد از این خبر غافلگیر شده است و تنها اطلاعاتی که می‌تواند بدهد این است که پورشه کاین دیزلی به‌طور کامل مطابق با مقررات آلایندگی تولید شده است. گسترش این رسوایی به معنای ضربه بیشتر برای فولکس‌واگن است که دومین خودروساز بزرگ جهان به شمار می‌رود و برای مدت‌ها نماد قدرت صنعتی آلمان محسوب شده است. پس از انتشار خبر گسترش ابعاد رسوایی تقلب فولکس‌واگن ارزش سهام این شرکت در روز سه‌شنبه ۵ درصد سقوط کرد. این رسوایی تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد یورو (۲۲ میلیاد دلار) از ارزش بازاری شرکت فولکس‌واگن کاسته است. کارشناسان معتقدند گسترش ابعاد این رسوایی به برندهای سودآور و معتبر فولکس‌واگن به شدت نگران‌کننده است. یورگن پیپر،تحلیلگر متزلر بانک، دراین‌باره می‌گوید:«ماتیاس مولر، مدیرعامل فعلی فولکس‌واگن، به‌عنوان مدیرعامل سابق پورشه باید از خو د بپرسد آیا مسوولیتی متوجه او هست یا نه.» آرنت الینگنورست، تحلیلگر مرکز اورکور، نیز می‌گوید: «ظاهرا سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا این تقلب را کشف کرده است نه شرکت فولکس‌واگن. این مساله نگرانی‌هایی را درباره اطلاع‌رسانی، شفافیت و درست‌کاری در شرکت فولکس واگن به‌وجود می‌آورد.» همچنین فرد یوپتین، رئیس کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به گسترش ابعاد رسوایی تقلب فوکس‌واگن گفت:«جدیدترین ارزیابی‌ها، این پرسش را مطرح می‌کند که جاده تقلب‌های فولکس‌واگن کجا تمام می‌شود؟» او اضافه کرد:«این افشاگری همچنین پرسش‌هایی در باره گستردگی این تقلب و اینکه چرا برای مدت طولانی کشف نشده‌ است، مطرح می‌کند.»


این رسوایی همچنین به قیمت شغل مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس‌واگن، تمام شده است. ادعای جدید سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا درباره خودروهای دارای موتور بزرگ‌تر ممکن است ماتیاس مولر، جانشین وینترکورن، را تحت فشار قرار دهد. مولر پیش از رسیدن به سمت مدیرعاملی فولکس‌واگن، اداره پورشه را در دست داشت. در زمان انتخاب او به سمت مدیرعاملی فولکس‌واگن، هیچ اطلاعی از احتمال به‌کارگیری این نرم‌افزار در خودروهای پورشه وجود نداشت. این در شرایطی است که اولین‌باری که خبر نقض قوانین آلایندگی توسط شرکت فولکس‌واگن منتشر شد، سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا روشن کرد این شرکت با 18 میلیارد دلار جریمه روبه‌رو خواهد شد. همچنین، شکایت‌هایی از طرف مصرف‌کنندگان علیه فولکس واگن مطرح شده است و این شرکت با جریمه در سایر کشورهای جهان هم روبه‌روست. ادعای جدید نقض آلایندگی شامل حدود 10 هزار خودرو لوکس فروخته شده در آمریکا و تعداد نامعلومی می‌شود که هنوز به فروش نرفته‌اند. نرم‌افزاری که در این خودروها به کار رفته هنگام حرکت در جاده خاموش است و فقط زمانی که خودروها تحت آزمایش قرار می‌گیرند، روشن می‌شود تا میزان آلاینده‌های این خودروها را کمتر از واقعیت نشان دهد. به این ترتیب این خودروها می‌توانند از تست مربوط به آلاینده اکسید نیتروژن سربلند بیرون بیایند و در عین حال 40 برابر بیشتر از حد مجاز گازهای آلاینده منتشر کنند.


بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این رسوایی ضربه سنگینی به فولکس‌واگن وارد کرده است. این شرکت هفته گذشته نخستین ضرر سه ماهه در بیش از ۱۵ سال گذشته را گزارش کرد. شرکت فولکس‌واگن اعلام کرد در فصل سوم با زیان ۴۸/ ۳ میلیارد یورویی رو به رو شده است. این شرکت همچنین اعلام کرد مبلغ ۷/ ۶ میلیارد یورو (۴/ ۷میلیارد دلار) برای پوشش هزینه‌های اولیه این رسوایی اختصاص داده است. فولکس‌واگن پیش‌بینی می‌کند سود عملیاتی این شرکت در سال‌جاری نسبت به سال گذشته به شدت دچار کاهش خواهد شد. شرکت آئودی نیز برای فصل سوم کاهش سود عملیاتی را گزارش داده است. این برند اعلام کرد سود عملیاتی از ۲/ ۹ درصد در فصل دوم، به ۸ درصد در فصل سوم کاهش یافته که حداقل هدف تعیین شده از طرف این شرکت است.