ایلنا: خودروسازان خارجی باید با تکنولوژی روز دنیا به ایران بیایند.در حال حاضر ایران ظرفیت تولید یک میلیون خودروی سواری را در سال دارد و ظرفیت خودروسازی با توجه به بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و اطراف ایران بسیار بالاتر است.


احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: با توجه به اینکه راه‌ برای سرمایه‌گذاران خارجی درخصوص ساخت مشترک خودرو باز شده باید از این فرصت استفاده کرد.

وی افزود: در حال حاضر ایران ظرفیت تولید یک میلیون خودروی سواری را با 80 میلیون جمعیت دارد و ظرفیت مصرف خودرو در کشورهای حاشیه خلیج فارس و اطراف ایران نیز بسیار بالا است.


دبیر انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: خودروسازان خارجی برای پر کردن ظرفیت‌های خالی خود در تلاشند تا بازار ایران و منطقه را در دست گیرند. وی افزود: هم‌اکنون بهترین فرصت برای کسب امتیاز است.


نعمت‌بخش درخصوص سرمایه‌گذاری تویوتا و میتسوبیشی در کشور نیز گفت: چندی پیش تعدادی از اعضای این دو شرکت به قصد سرمایه‌گذاری مشترک از منطقه آزاد چابهار بازدید کردند و علاقه خود را برای تولید مشترک اعلام کردند.


وی گفت: یکی از مهم‌ترین ضوابطی که برای تولید مشترک با شرکت‌های خارجی تعیین شده، بهره‌گیری از تکنولوژی روز خودروسازی‌ها است و اینکه این خودروها بتوانند به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت بوده و متناسب با سیاست‌های بازار هدف ساخته شوند.نعمت‌بخش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ضوابط برای همکاری‌های مشترک ساخت ۳۳ درصدی قطعات خودرو در داخل است تا قیمت‌ها ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر شوند.وی در خاتمه گفت: هر چند کالایی که در مناطق آزاد تولید می‌شود براساس قانون از تعرفه‌های گمرکی معاف هستند، اما برای ورودآن کالا به سرزمین اصلی باید معادل ارزش افزوده آن تعرفه گمرکی بپردازند.