گروه خودرو: با توجه به افت کیفی بسیاری از خودروهای داخلی از ابتدای سال‌جاری بسیاری از رسانه‌ها با برگزاری میزگرد، نشست تخصصی یا مصاحبه با مسوولان و خودروسازان در پی کشف روند نزولی کیفی برخی محصولات خودروسازان هستند.

در همین زمینه هفته گذشته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با برگزاری نشست تخصصی در این زمینه به بررسی ابعاد کیفی خودروهای داخلی پرداخت حال آنکه دوشنبه شب گذشته نیز شبکه دو سیما در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری خود با دعوت از برخی خودروسازان، نمایندگان مجلس، رئیس شورای رقابت و همچنین رئیس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بار دیگر کیفیت خودروهای داخلی را به نقد کشید. در این برنامه رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اشاره به شروط پذیرش افزایش قیمت خودرو از سوی این شورا عنوان کرد که در دو سال اخیر، ضریب کیفیت خودرو که بین منهای ۳ تا مثبت ۳ تعریف شده، همواره منفی بوده است. وی به این نکته نیز اشاره کرد که هم‌اکنون کمتر خودرویی در کشور تولید می‌شود که افزایش کیفیت داشته باشد؛ این در حالی است که ایمنی و استاندارد در خودرو، حساس‌تر از دیگر کالاها است و با جان مردم سر و کار دارد.

شیوا همچنین نهادهای مسوول استاندارد و ایمنی خودرو و دستگاه‌های نظارتی را مورد خطاب قرار داد و عنوان کرد که شاید کنترل دستگاه‌های نظارتی در این مورد خیلی دقیق و جدی نیست که موضوع ارتقای کیفیت خودروها به طور ملموس مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

در ادامه این نشست علی علیلو، عضو کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز به نبود تست جاده‌ای در کشور اشاره کرد و اظهار داشت که هنوز تست جاده‌ای وجود ندارد، درحالی‌که کشورهای غیر‌خودروساز، برای خودروهای وارداتی این امکانات را فراهم کرده‌اند تا از استانداردهای ساخت و طراحی و ایمنی خودروها مطمئن شوند.

وی افزود: متاسفانه در مراجعاتی که مالکان خودرو برای تعمیر خودرو خود به نمایندگی‌های فروش خودروسازان دارند، مشاهده می‌شود که قطعات کارکرده و دست دوم به جای قطعات نو، در خودروهایشان جایگزین می‌شود و در این رابطه به‌راحتی می‌توان با مراجعه به نمایندگی‌های فروش خودروسازان و صف خودروهای صفر کیلومتر مشاهده کرد.علیلو همچنین خودروسازان را متهم به خود شیفتگی و بی‌توجهی به خواسته مشتریان کرد وگفت که با این روند نمی‌توان به رشد کیفی خودروها امیدوار شد.

وی افزود: خودروسازان خود بر فرآیند تولید و طراحی نظارت دارند و طبیعی است که نمره خوبی هم به خودشان بدهند؛ اما باید نهاد مستقل و خارج از صنعت خودروسازی وظیفه نظارت و ارزیابی را انجام دهد. این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد که خودروسازان ادعا می‌کنند به آخر خط کیفیت و ساخت رسیده‌اند و در عین حال، هیچ توجهی هم به مراکز تحقیقات خارج از صنعت خودرو و دانشگاهی ندارند.

وی در ادامه پیشنهاد کرد که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه خارج از صنعت خودرو وارد این عرصه شوند و کیفیت را کنترل کنند و به‌میزان کیفیت، به محصولات داخلی نمره بدهند. ضمن اینکه مشتریان خودرو هم حق دارند که خودرویی ایمن و استاندارد خریداری کنند.

مجتبی استاد رحیمی، معاون کیفیت ایران‌خودرو نیز با بیان اینکه معیوب بودن درصدی از محصولات را تکذیب نمی‌کنیم، تاکید کرد که به همین خاطر از مشتریان به‌خاطر مشکلاتی که ممکن است از این لحاظ داشته باشند، عذرخواهی می‌کنیم.

معاون کیفیت ایران‌خودرو همچنین به برنامه این شرکت در رشد کیفیتی محصولات پرداخت و عنوان کرد که این شرکت همچنان در روند رو به رشد کیفیت و کاهش مشکلات حرکت کرده و طرح‌های ضربتی کوتاه‌مدت و برنامه‌های متنوعی در این عرصه اجرا می‌کنیم.

معاون کیفیت ایران‌خودرو همچنین تاکید کرد که سطح توقعات مشتریان بیشتر از کیفیت محصولاتی است که تولید می‌کنیم.

همچنین اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت استاندارد با بیان اینکه شاخص‌های ارتقای کیفیت محصولات صنعت خودروسازی روند ملایمی نشان می‌دهد، گفت: نظرسنجی از مشتریان نشان می‌دهد که سطح توقعات آنها در مقایسه با معیارهای جهانی خیلی بالا نیست و در سطح پایینی قرار دارد.وی افزود: البته شاخص‌های رضایت مشتریان هم روند ملایم رو به افزایش دارد و باید خودروسازان برای تامین حداکثر رضایت آنها تلاش کنند که برنامه‌هایی را هم در دست اجرا دارند.